הנשיא התשיעי שמעון פרס, בן ה-93, נמצא במצב קריטי לאחר שלפני כשבועיים אושפז בבית החולים "תל השומר" בעקבות אירוע מוחי. דריכות שיא מורגשת בלובי של בניין האשפוז בבית החולים, שם מאושפז פרס כשמצבו קשה ביותר. הנשיא התשיעי נמצא במצב של קריסת מערכות ולמרכז הרפואי הוזעקו בני משפחתו וקרוביו כדי להיפרד ממנו. 



למקום הגיעו גם אישים בכירים מהמערכת הפוליטית, שר הפנים אריה דרעי הגיע יחד עם רב הכותל, שמואל רבינוביץ. לאחר ששהו ליד מיטתו של פרס אמר דרעי: "ערכנו תפילה פרקי תהילים ליד מיטתו, ליד חדרו של שמעון. חז"ל אמרו שגם כשחרב מונחת על צווארו של אדם - אל יתייאש מהרחמים".



דרעי הוסיף: "שמענו על מצבו הקשה והמדרדר. כמי שמכיר את שמעון פרס למעלה משלושים שנה קשה היה לראות אותו ככה שקט. אני מאחל לו ולמשפחתו בשורות טובות". לאחר מכן לבית החולים הגיע גם יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, כדי להיפרד מפרס. 



דרעי בבית החולים: צילום: אבשלום ששוני
דרעי בבית החולים: צילום: אבשלום ששוני



בין אלו שהגיעו היה גם השגריר לשעבר באו"ם, דן גילרמן, שאמר: "נותר לנו רק להתפלל זה לא זמן לדיבורים זה זמן לתפילה אני מאחל לו שנה טובה". למקום גם הגיעו סקרנים רבים, עוברי אורח השוהים בבית החולים ואף אנשי צוותים רפואיים שביקשו לדעת מקרוב מהו מצבו של הנשיא התשיעי.



"איך אגדה כזו הולכת? זו האגדה שלנו, אין אנשים כאלה בעולם", אמרה בעצב זמירה מזור מראשון לציון שסיפרה שהגיעה לבקר קרוב בבית החולים וירדה למטה לשמוע מקרוב. "שמעון פרס הוא ממייסדי מדינת ישראל כואב הלב הלוואי שיהיו בשורות טובות", הוסיפה.



הרצוג הגיע להיפרד מפרס. צילום: אבשלום ששוני
הרצוג הגיע להיפרד מפרס. צילום: אבשלום ששוני



מוקדם יותר רופאו האישי וחתנו של פרס, פרופסור רפי ולדן אמר כי "מצבו חמור מאוד". אחרי שמצבו הוגדר קשה, במהלך הימים מאז אשפוזו, נרשם שיפור קל במצבו של פרס, בוצעו ניסיונות גמילה הדרגתיים ממכונת ההנשמה, הופחתו מינוני תרופות ההרדמה ורופאיו אף דיווחו כי גילה סימני תקשורת וביצע הוראות כגון הרמת ידיים. היום, כאמור, חלה החמרה במצבו של פרס. 



הצוות הרפואי מבהיר היום כי הנשיא לשעבר סובל מבצקת במוח שנגרמה מהדימום. רופאיו שהתלבטו האם לבצע ניקוז, קיוו כי הנוזל ייספג וכן ציפו שהוא יתעורר לאחר שהפחיתו את כמויות חומרי ההרדמה, אולם לא חל שיפור. פרס אינו מחובר כעת למכשיר הנשמה, אלא עוטה מסיכת חמצן המקלה על נשימתו.



הניתוק ממכונת ההנשמה והפסקת חומרי ההרדמה בוצעו לפני תשעה ימים כשאלה פעולות שדרשו את הסכמת משפחה. ברגע שנותק ממכשיר ההנשמה ועבר לסיוע נשימתי קל יותר ולא פולשני כשהוא עם מסיכת החמצן, הסתיימו למעשה טיפולים מצילי חיים. טרם ההידרדרות היתה תקווה ששטף הדם ייספג. מפני שזה לא קרה, בכל יום שעבר, סיכויי ההחלמה הלכו ופחתו.



רופא בכיר מאחד מבתי החולים הגדולים בארץ, העוסק בניתוחי מוח, התראיין ל"מעריב" סביב הניתוק ממכונת ההנשמה ואמר כי "הסטטיסטיקה איננה מנבאת טוב לאדם בגילו, שעבר אירוע מוחי בסדר גודל כזה". כמו כן, ציין הרופא הבכיר כי "לא מנשימים אנשים שעברו אירוע מוחי באפן שגרתי וההנשמה מעידה על מצב כללי לא טוב של המטופל".