בעקבות מותו של הנשיא התשיעי, שמעון פרס, שהתרחש בשעות הבוקר המוקדמות של יום רביעי, זאת לאחר ההידרדרות הדרמטית במצבו שחלה בימים האחרונים, החלו בממשלה, בכנסת, במשרד החוץ, בעיריית ירושלים ובבית הנשיא להיערך למבצע הלוויה ממלכתי, אחד הגדולים שידעה המדינה. הממשלה תתכנס בעשר בבוקר לישיבת אבל מיוחדת ולאחריה תתכנס ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים בראשות השרה מירי רגב כדי לדון בסדרי ההלוויה הממלכתית. בנוסף לכך, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הודיע כי יקצר את שהותו באוקראינה במסגרת ביקורו הרשמי במדינה, וישוב לישראל בשעות אחר הצהריים.



פרס יובא למנוחת עולמים בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, שם קבורים נשיאים, ראשי ממשלה ויושבי ראש כנסת שהלכו לעולמם. רעייתו המנוחה של פרס, סוניה ז"ל, טמונה בבית העלמין בבן שמן וייתכן כי בדרכה לירושלים, תתעכב שם השיירה. 



על פי הנוהג, מוצב בדרך כלל ארונו של נשיא שהלך לעולמו במשכן הנשיא כדי שהציבור יוכל לעבור על פניו אולם מאחר שההערכה היא כי רבבות יבקשו לבוא ולהיפרד מפרס, במשכן הכנסת נערכים לאפשרות שהארון יוצב למעבר הקהל ברחבת הכנסת, שם ייערך גם טקס אשכבה ומשם ייצא מסע הלוויה ממלכתי להר הרצל. ההלוויה כולה תנוהל על ידי הרבנות הצבאית.



במשרד החוץ, בשב"כ ובמשטרה נערכים למבצע אבטחה רחב היקף, שכן על פי ההערכות צפויים מנהיגים שונים ומשלחות רבות מרחבי מהעולם להגיע להלוויה. פרס, חתן פרס נובל לשלום, היה אישיות מוערכת בקהילייה הבינלאומית ובעל ידידים רבים בעולם כולו.



מבצע האבטחה הגדול יחייב סגירת כביש מספר 1 למעבר שיירת ההלוויה וכן שיירות האח"מים וכן חסימת צירים רחבת היקף בבירה והדבר יצריך גיוס אלפי שוטרים וחיילי מג"ב וייתכן כי גם צה"ל יצטרך לסייע לוגיסטית למבצע המורכב. גורמים רשמיים מדגישים כי לוח הזמנים של ההלוויה יוכתב גם על ידי מועד החגים המתקרב.