לאחר הפרסום של "מעריב" לפני מספר שבועות על מגפה לכאורה של עגבת (סיפיליס) בישראל, משרד הבריאות מפרסם היום (רביעי) שמנות דם רבות בישראל לא נבדקו בצורה תקינה למחלה. מתברר כי שני שליש מתרומות הדם בישראל שניתנו מאז חודש יוני עברו בדיקה תקולה, שלא יכולה הייתה לזהות את החיידק הרלוונטי בשלב המוקדמים להתפתחותו. משמעות הדבר היא כי ייתכן שאנשים שממילא לא ידעו כי הם חולים במחלה, שכן היו בשלבים מוקדמים להידבקות, תרמו דם נגוע והמשיכו להדביק אחרים. 

משרד הבריאות עלה על התקלה במהלך החג, כאשר התקבלה הודעה מהחברה המייצרת את ערכות הבדיקה לזיהוי עגבת. בבדיקה שערכו גופים באיחוד האירופי לערכות החברה, נמצאה ירידה ברגישות הבדיקה באצוות מסויימות ונחשף כי הן לא יכולות לזהות את החיידק בשלבים מוקדמים להדבקה (שלב ה-seroconversion). לעומת זאת, דגימות נגועות בהן חלף זמן ממועד ההדבקה - זוהו על ידי הערכות כחיוביות. מדובר בערכות שהיו בשימוש החל מהשישי ביוני ועד היום.
מחלת העגבת מועברת ביחסי מין, ונגרמת ע"י חיידק הטרפונמה פאלידום, שמגיב לטיפול בפניצילין. החיידק רגיש מאד לקור ולכן, מרגיעים ממשרד הבריאות, הסיכון להעברתו במנות ומרכיבי דם שהיו בקירור או בהקפאה הוא מזערי. עם זאת, גם במשרד הבריאות מודים שקיים סיכון להדבקה, גם אם לדבריו "נמוך מאוד", בקרב מקבלי עירויי טסיות, היות שמרכיב זה נשמר בטמפרטורת חדר.

 

במקרה של תוצאה חיובית - מקבל הדם ייקרא לטיפול


עוד מוסיף ומרגיע משרד הבריאות באומרו ששכיחות גילוי מקרי עגבת חדשים (incidence) בקרב תורמי הדם המתנדבים בישראל נמוכה מאד (8:100,000). היא מתגלית בדרך כלל בתרומת דם ראשונה (רק 15% מתורמי הדם בארץ הם תורמים ראשונים) , ובשני שליש מהתורמים המאובחנים מדובר בהדבקה שלא קרתה בסמוך למועד תרומת הדם. הבדיקות מבוצעות בנוסף לתשאול קפדני, הנערך לתורמים לפני התרומה. 
 
עם ההודעה על הבעיה ננקטו מספר צעדים. שירותי הדם יעברו לבדיקות עגבת בערכות של יצרן אחר החל מהיום. דגימות מתרומות דם שסופקו לבתי החולים, שנמצאות בארכיב שירותי הדם, ייבדקו במהלך הימים הקרובים (מוקדם ככל שניתן) בערכות החלופיות, כדי לאשרר את תקינותן. במקרה שתתגלה תוצאה חיובית יאותר מקבל הדם ויוזמן לבדיקות נוספות ולהערכה רפואית על הצורך בקבלת טיפול. 

מבחנת דם. הבדיקה לא איתרה את החיידקים רק בשלב מוקדם להתפתחותם. צילום: אינגאימג'
ממשרד הבריאות מדגישים, שבמהלך השנים האחרונות לא דווח על מקרי העברת עגבת במרכיבי דם, בארץ ובעולם, והסיכוי לאירוע הדבקה בעקבות הדיווח הנ"ל הינו קלוש. הנתונים המרגיעים של משרד הבריאות עומדים בניגוד לנתונים אחרי לגבי שעור החולים במחלה שהגיעו ל"מעריב" מהשטח: מקופות החולים, ממרפאות של האוכלוסייה הגאה וממחלקות פנימיות של בתי חולים, שהעידו על עלייה במקרי עגבת בעיקר בסמוך למצעדי הגאווה בתל אביב, כאשר ככל שהמחלה מופצת כך יש סיכוי גדל לתרומות דם מנשאי החיידק של מחלת העגבת מה שעלול לגרום להפצה גדולה עוד יותר של המחלה.