"בנט אל תתנצל, תשלם". עובדי הוראה רבים שקיבלו את משכורתם לחודש ספטמבר, המשכורת הראשונה מפתיחת שנת הלימודים, טוענים כי לאלפים מהם יש טעויות בחישוב השכר המגיעות להורדת אלפי שקלים מהמשכורת. הבוקר (חמישי) עובדי ההוראה שלחו מכתב לשר החינוך נפתלי בנט, יו"ר ארגון המורים רן ארז ומזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן, בו הם טוענים כי בדומה לשנה שעברה, נעשה מחדל בתשלומי השכר.



"בשנת הלימודים הקודמת, משרד החינוך הסביר כי 'בעקבות המעבר לתוכנית 'אופק חדש' שונתה מערכת השכר במשרד'. והיום, כעבור שנה בדיוק, משרד החינוך מסביר כי 'ההחלטה בדבר הקיזוז התקבלה על ידי האוצר, במסגרת ביצוע של רפורמת התחבורה הציבורית'", כתבו. עובדי ההוראה דורשים כי עד ל-15.10 המעסיקים יסיימו את הזנת נתוני העסקה וכן יוודאו כי תלושי שכר חודש אוקטובר יכילו בתוכם את תיקוני השכר.



בנוסף, הם דורשים כי עד ל-1.11 ישולם שכר המורים המלא ו"יאפשרו לכל עובד הוראה לקבל מקדמה עד גובה השכר הצפוי לו בהתאם לבקשתו". כדי למנוע הישנות המקרה, "החל משנת הלימודים הבאה ובכל שנה לאחריה, לא יאוחר מתאריך 31.8, כל עובד הוראה יקבל הודעה כתובה ממעסיקו בדבר נתוני השכר שלו". דרישה נוספת היא כי בכל שינוי שכר עקב רפורמה, המעסיק יעדכן את עובד ההוראה חודש לפני הביצוע.



ההפחתה בשכר, צילום מסך: פייסבוק



"הזלזול בעובדי ההוראה הוא מתמשך"



המחאה החלה לפני מספר ימים כהתארגנות ספונטנית של כמה מורים בדף פייסבוק בשם "בנט אל תתנצל, תשלם", שטענו כי עובדי הוראה רבים לא קיבלו את המשכורת במלואה בשל בעיות בעדכון פרטים במשרד החינוך. א', מורה בתיכון, סיפרה ל"מעריב אונליין" כי "הבעיה הרבה יותר משמעותית ומעמיקה מאשר החזרי הנסיעות שלא קיבלנו. זה היה הקש ששבר את גב הגמל אבל מורים לא מקבלים את המשכורות שלהם כמו שצריך, יש בעיות בעדכון פרטים, דרגות, כולם נפגעו". א' הדגישה כי "אלפי מורים לא קיבלו משכורות או קיבלו הורדות באלפי שקלים וכל שנה אנחנו מגיעים לאותו מחדל בשכר שלנו בו אנחנו לא מקבלים את התשלום שמגיע לנו".



ל', מורה בתיכון במרכז הארץ, אמר בתסכול כי "בכל פעם יש תרוץ אחר ומתנצלים. הזלזול בעובדי ההוראה הוא מתמשך, אנחנו רואים את זה בחדר מורים שהמורים הוותיקים מיואשים ואומרים לנו 'עזבו, אנחנו רגילים לזה'. אני בסך הכל שנתיים בהוראה, אין לי טענות כלפי החזרי הנסיעות, קיבלתי נסיעות באופן מושלם אבל דיווחו לי על 75% מהמשרה במקום 100%". ל' למד לתואר ראשון ושני ולכן זכאי לכפל תואר אך לטענתו, עד כה הוא לא קיבל את התשלום הנוסף משום שזה לא עודכן.



"יש תחושה שזה בסדר להלין את השכר של עובדי ההוראה. לאף אחד זה לא מפריע", הוא אמר בכאב והדגיש כי "המחאה היא של כולם של כל האיגודים, לכולנו בעיה זהה והיא גורפת לכולם, כולם טועים לנו בשכר ותמיד איכשהו הטעות היא לרעתנו". בין הטעויות שנעשו למורים שקיבלו "מתנה" בצורת הורדות במשכורות לחג, אפשר לראות כי לאחד המורים הורידו 1,992 שקלים מהתלוש על נסיעות, למורה אחר ירדו 500 שקלים ולעובד נוסף בסביבות 2,300 שקלים.



קריאה לבנט:



משרד החינוך: "עד כה לא נרשמו תקלות מיוחדות"


ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "ההחלטה על הקיזוז נעשתה על ידי האוצר, במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית (אשר נוגעת לכלל עובדי המדינה). עם היוודע הדבר פעל משרד החינוך כדי להעביר לציבור המורים מקדמות באופן מיידי, כדי למנוע בהם פגיעה".



בסוגיית משכורות חודש ספטמבר נמסר ממשרד החינוך: "המשרד פועל ללא לאות כדי להבטיח שהמורים יקבלו את מלוא שכרם, ופועל לתקן באופן מיידי כל דיווח. המשרד ביצע השנה היערכות מיוחדת ורחבת היקף כדי לייעל את קליטת 120,000 המורים במערכת ובכללם המורים החדשים. הוכנסו חידושים טכנולוגים, ונעשתה עבודת שטח מול המנהלים והמפקחים לעדכון שיבוצי המורים. עד כה לא נרשמו תקלות מיוחדות".



מהסתדרות המורים נמסר כי "ההסתדרות דורשת ממשרד החינוך לתקן באופן מידי את הטעות ביישום הסדר תשלום הנסיעות. אנו מנהלים מגעים אינטנסיביים עם מנכ"לית משרד החינוך וחשבות המשרד בנושא תשלום בעבור נסיעות לעובדי ההוראה. הסתדרות המורים דורשת ממשרד החינוך לתקן באופן מידי את הטעות שחלה כתוצאה מיישום שגוי של הסדר תשלום נסיעות למורים. הבהרנו למשרד כי הטעות ביישום ההסדר פוגעת בשכרם של אלפי מורים, שזכאים לתשלום על פי ההסכם. אנו פועלים להסדרת הנושא ומוודאים שמשרד החינוך, יתקן את הטעות ויפעל ליישום ההסכם כפי שסוכם".



רן ארז, יו"ר ארגון המורים, מסר כי "על רקע קיזוזי השכר שחווים מורים רבים, הודעתי למנכ"לית משרד החינוך כי אם לא ייפתר הדבר, ארגון המורים יכריז על סכסוך עבודה. לא רק שהניכויים אינם מחויבי המציאות, אלא זה מצביע על חוסר רגישות משווע של משרד החינוך, אשר מנכה בשרירות לב משכר המורים ובמיוחד ערב החגים. כל כך פשוט לקבוע הוראת מחשב שמגבילה את סכום הניכוי וערב החגים בפרט. סכומים אלו נוכו בגין הוצאות נסיעה. מדובר בפגיעה חמורה מאוד בתנאי העבודה של מורים עובדי מדינה ואי ביצוע התחייבויותיכם באשר להחזר הפחתת התשלומים בגין הוצאות הנסיעה שנעשתה בשרירות לב".