הלוויית הטייס: כ-2,000 איש ליוו היום (שישי) את רס"ן אוהד כהן נוב (34), בדרכו האחרונה, שנטמן בבית העלמין במושב מזור. נוב, סגן מפקד טייסת, נהרג ביום רביעי במהלך ניסיון להנחית מטוס "סופה" בבסיס 'רמון', לאחר שחזר מפעילות מבצעית ברצועת עזה, שחל במסגרת גל התקיפות של חיל האוויר. בעת הנחיתה נוצר מצב מצוקה במטוס. הוא החל לבעור, וכהן נוב, הטייס, ונווט ששהה איתו במטוס, ביצעו הליך נטישה. הנווט יצא ללא פגע, ואילו כהן נוב נהרג. הוא הותיר אחריו אישה בהריון וילדה, וגם את הוריו ושתי אחיות גדולות. 



מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל, הגיע אמש למשפחת כהן-נוב. דוריון, אביו של רס״ן אוהד ז״ל, שירת שנים רבות כטייס בטייסת ההרקולס ומכיר היטב את החיל. האלוף אשל הבטיח להורים: ״חיל-האוויר יעשה הכל כדי להבין מה קרה ואיך קרה״. 





בחיל האוויר ממשיכים לחקור את נסיבות התרסקות מטוס הסופה שלשום בבסיס רמון בנגב, בזמן שביצע נחיתה לאחר שחזר מרצועת עזה מסדרה של תקיפות. בהתרסקות נספה סגן מפקד הטייסת, רס”ן אוהד כהן נוב. מתחקיר ראשוני עולה כי במטוס אירעה תקלה בזמן הנחיתה כתוצאה מחוסר איזון של כנפי המטוס, לאחר שפצצה שלא הוטלה עדיין הייתה תלויה על כנף אחת. מדובר בתופעה מוכרת, ועל פי הנוהל במקרים מסוימים המטוס ממריא מחדש, מטיל את הפצצות מעל הים כדי ליצור איזון – ושב לבצע נחיתה.



ועדת החקירה שמינה מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, שבראשה טייס בדרגת תא”ל, צפויה להגיש את הממצאים בימים הקרובים. בתחקיר ישתתף גם הנווט שהצליח לנטוש את המטוס ולהינצל. מהתחקיר עולה כי כהן נוב הבין שעליו להמריא שוב וביצע שניים או שלושה ניסיונות המראה. אולם מסיבה שטרם הובררה הם לא צלחו. בשלב מסוים הוא הורה על נטישת המטוס. הנווט הצליח לנטוש, אך כהן נוב נהרג.



“הנחיתה הייתה מאוד מורכבת ומאוד מסובכת, משום שהמטוס לא היה מאוזן”, מסביר אהרון לפידות, מומחה לתעופה. “המשקל בצד אחד היה יותר גבוה מאשר בשני, כי נותרה על הכנף פצצה. חוסר האיזון מקשה מאוד על הנחיתה, שחייבת להיות מאוזנת. אתה צריך לבוא לנחיתה כשהכנפיים שלך מקבילות לקרקע. המטוס באופן טבעי נוטה לכיוון הכנף הכבדה יותר. חוסר איזון כזה הוא מצב קיים. עושים כל מאמץ להימנע ממנו, כי כולם מכירים בעובדה שזו נחיתה מורכבת שלא תמיד מצליחה”.



לפידות מוסיף: “אני מעריך שאוהד הרגיש בזה, משום שהוא הפסיק את הנחיתה הראשונה ועשה ניסיון שני. הוא הבין בנחיתה הראשונה שהיא מסוכנת, וניסה לחזור לנחיתה שנייה. אז הוא כנראה החליט שאי אפשר להציל את המטוס והוחלט לנטוש. זה היה סדר הפעולות הנכון. בנטישה קודם נפלט הנווט ואחריו הטייס. זה תמיד כך במטוס בעל שני מושבים. משום שאם הטייס ייצא ראשון, המנוע הרקטי של כיסא המפלט ישרוף את הנווט. ההפרש בין שתי ההיפלטויות הוא שנייה. כנראה השנייה הזו הייתה השנייה הגורלית - ולצערנו כהן נוב נהרג בזמן הנטישה”.