ארגון המורים הכריז היום (ראשון) על סכסוך עבודה ארצי בכל החינוך העל-יסודי בעקבות קיזוזי השכר שבוצעו למורים במשכורת חודש ספטמבר. הארגון דורש להחזיר לאלתר את כל הניכויים ולקבוע כי כל ניכוי שכר עתידי לא יעלה על 5% משכר המורה ויעשה לאחר בירור והודעה מראש. זאת, כזכור, לאחר שמורים רבים גילו כי במשכורותיהם האחרונות בוצעו ניכויים בסך אלפי שקלים.

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, כתב במכתב למשרד החינוך כי "מידי שנה משרד החינוך מגלה חוסר רגישות ו/או חוסר ידע ו/או חוסר אכפתיות, כלפי עובדי ההוראה שהם הגורם המרכזי בחינוך ילדי מדינת ישראל. מידי שנה אנו סובלים מניכויי שכר לא מוסברים, מניכויי שכר לא מתואמים, מניכויי שכר לא חוקיים, ומתנאי תשלום שכר למורים בהתאם להיקף עבודתם, דרגותיהם, גמוליהם וכד'".
"לא יתכן, שניכויים אלו יעשו במיוחד ערב חגים, גם השנה אלפי מורים התבשרו ערב ראש השנה שמשכרם נוכו אלפי שקלים. משרד החינוך פועל בחוסר היגיון ובניגוד לחוק. אנו דורשים שלא ינוכה משכרם של המורים מבלי להודיע להם קודם ולאפשר להם להגיב על כוונתו של משרד החינוך לנכות שכר", כתב ארז.

בתוך כך, מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, הודיע שהוא ייפגש ביום חמישי הקרוב עם שר החינוך נפתלי בנט, כדי לסיים את סוגיית שכר עובד ההוראה. וסרמן יחד עם השר וראשי משרדו מתכוונים לגבש פיתרון מערכתי כדי שתקלות מסוג זה לא יחזרו על עצמן בעתיד.

ח"כ שמולי. "השר בנט צריך להתחיל 'למסור את הנפש' על משכורות המורים". צילום: פלאש 90
מטה מאבק עובדי ההוראה התייחס לדברים ומסר כי "איגודי העובדים ממשיכים להיות מנותקים מהשטח. נראה שהאיגודים לא מבינים את גודל המחדל. לא מדובר על קיזוזי שכר, מדובר על אי תשלום שכר מלא על רכיביו, בזמן. אנו מובילים מאבק של כלל עובדי ההוראה בישראל ולא של ארגון בודד. מאבק שחוצה איגודים וארגונים, מאבק שיש לו דרישה אחת ברורה - שכר מלא ובזמן. הבוקר העברנו למבקר המדינה תלונה לבדיקת מחדל השכר הגדול בחשש שלא מדובר בטעות אלא במדיניות".
חבר ועדת החינוך והעבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי, אמר כי "ההכרזה על סכסוך עבודה מצד ארגון המורים מוצדקת מאין כמוה לאור השערורייה שמשרד החינוך לא מצליח להשתלט עליה. זה פשוט ביזיון שחוזר על עצמו שנה אחרי שנה למרות התחייבויות המשרד בפני הכנסת שהדברים יתוקנו. אנחנו נסייע למורים במאבקם העיקש עד לקבלת האגורה האחרונה שמגיעה להם. הגיע הזמן שמשרד החינוך ימסור את הנפש כדי לשלם למורים את משכורתם בזמן".
כזכור, עובדי הוראה רבים קיבלו את משכורת חודש ספטמבר ממש לפני ראש השנה ולטענתם, לאלפים מהם יש טעויות בחישוב השכר המגיעות להורדת אלפי שקלים מהמשכורת. ל', מורה בתיכון במרכז הארץ, הדגישה בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "הבעיה לא רק בהחזרי הנסיעות אלא בזה שמזלזלים בנו שנה אחרי שנה. למה אני צריכה להתחיל את אוקטובר עם מינוס בבנק אחרי שעבדתי כל חודש ספטמבר?".
לטענת משרד החינוך ההורדה בשכר נעשתה על רקע הרפורמה בתחבורה הציבורית ובשל כך הנחה משרד האוצר לקזז בשכרם של כל עובדי המגזר הציבורי ובכלל זה בשכר עובדי ההוראה. עוד טוען משרד החינוך כי הוא פעל עם היוודע דבר הקיזוז בשכר והעביר החזרים כספיים לאלה ששכרם קוזז בסכום של מעל 400 שקלים עוד לפני החג.