לא רק בארה"ב. גם בישראל עוררו לא אחת, במרוצת השנים, התבטאויות סקסיסטיות של פוליטיקאים ואנשי ציבור בנוסח דונלד טרמאפ סערה ציבורית. התבטאויות בעייתיות במיוחד נרשמו ברקורד של הנשיא השביעי עזר ויצמן ז"ל, ושל ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק. לאליס מילר, הצעירה שנלחמה בתחילת שנות ה-90 למען פתיחת קורס הטיס לנשים וגם הצליחה במאבקה, אמר ויצמן: "תשמעי מיידלע, את ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת? נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב".



יותר מעשור אחרי מקרה אליס מילר, ב-1998, אמר וייצמן לחברות הכנסת דליה איציק וענת מאור, בתגובה למחאתן על אמירות אנטי-פמיניסטיות: "אם דליה איציק וענת מאור רוצות פרסום, שיבואו אלי ואני אתן לכל אחת מהן סטירה. ככה הן כבר יקבלו כותרות". אותו ויצמן גם אמר פעם במהלך ביקור במעון לנשים מוכות: "45 שנה אני נשוי ואף פעם לא עלה בדעתי לתת פליק לראומה".



הבלוגרית טל שניידר פרסמה שלשום ציטוטים משיחה שנערכה בשיאה של מסיבת יום ההולדת לפרס ב־2012 בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז, ברק. השיחה צולמה והיא מופיעה בסרט ״להיות שמעון פרס״.



אחרי שסקרו את החיילים והחיילות המצטיינים אמר נתניהו: ״צריך לעשות משהו עם מדי הבנות!, צריך לעשות שם משהו!״ תוך שהוא מתייחס למדי החיילות. "זה חלק מתקציב המחקר והפיתוח של צה״ל".



אהוד ברק: "גב׳ פריש וגב׳ ברטל צריכות לפתוח כיתת הדרכה להרזיה לחיילות".



לא הייתה זו הפעם הראשונה, כאמור, שבה נתפס ברק מתבדח על חשבון חיילות. בדצמבר 2011 הוא ביקר עם הרמטכ"ל דאז, בני גנץ, בתרגיל של חטיבת גולני בצפון הארץ. במהלך התרגיל התבדחו הרמטכ"ל והשר יחד עם מפקד חטיבת גולני, אלוף משנה אופק בוכריס, שבינתיים פרש משירות, על נושא שירת נשים בצבא.



אהוד ברק. צילום: פלאש 90
אהוד ברק. צילום: פלאש 90



ברק: "מי זה הבנות פה, מהגדוד או מהחטיבה? מהאוגדה?".


גנץ: "הן בהפסקות שרות... בהפסקה הן מתחילות לשיר".


בוכריס: "אין בעיה שישירו שירה, סולו, הכל יהיה בסדר".


ברק: "יש פה את דנה מהתקשורת של השר, היא מושבניקית. היא יכולה לשיר בלי מדים".


בוכריס: "כל עוד היא בלי מדים ועם בגדים זה בסדר".


בצה"ל אמרו אחר כך בתגובה כי הדברים נאמרו בבדיחות הדעת.



ה"זין" של השופט אטינגר


כך למשל ספג שר התשתיות לשעבר, יוסף פריצקי, ביקורת חריפה לאחר שכתב בפייסבוק פוסט חריג נגד איילת שקד, כשדובר על מינויה כשרת המשפטים המיועדת, תוך שהוא מתייחס לחיצוניותה: "וואלה, זו הפעם הראשונה בישראל ששרת המשפטים יכולה לככב בלוח שנה שתלוי במוסכים".



אחר כך, כשהתבקש להתייחס לסערה שחוללו דבריו, אמר פריצקי: "הגברת שקד מופיעה השכם והערב בכל מיני מגזינים, במופעי אופנה כאלה ואחרים. הרי זה לא אדם שמתנזר מן המצלמה כדי להציג את הופעתו. זה לא חלילה שלקחתי מישהי שלא עמדה מעולם בפוזה של דוגמנית מול המצלמה כדי להפגין את יופייה, והיא יפה מאוד כמו הרבה מנשות הרייך. אוי סליחה, אסור להשוות".



אבל כל אלה היו כאין וכאפס לעומת התבטאותו של אלוף גרשון הכהן, מפקד הגיס המטכ"לי, בהרצאה בפני תלמידי תיכון בירושלים ב-1995, שבה לימד אותם על הבדלים בסיסיים בין נשים לגברים, בין חיילות לחיילים: "מקדמת דנא היו הגברים לוחמים והנשים זונות, ומרבית הבנות בצה"ל ממלאות תפקידים שמחשב ומשיבון יכולים לעשות באותה מידה של יעילות". עקב דברים אלו ננזף הכהן וקידומו הצבאי עוכב.



אלוף במיל' גרשון הכהן. צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90
אלוף במיל' גרשון הכהן. צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90



גם מערכת המשפט הישראלית לא נותרה נקייה מהתבטאויות סקסיסטיות דוחות. כך שופט בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, שלמה נחשון אטינגר, פרש מתפקידו לאחר הערה בעלת אופי מיני ששיגר לעבר תובעת משטרתית. במהלך דיון התקשתה התובעת למצוא מסמכים הקשורים לנאשם מסוים. אטינגר הורה לתובעת לחפש את המסמכים תחת האות זי"ן, שם משפחתו של הנאשם, והוסיף: "זין את מוצאת מהר".



וגם בכנסת נרשמו כמה הערות סקסיטיות. ח"כ גילה גמליאל טענה בזמנו כי יו"ר ועדת הכנסת רוני בר און אמר לה בלהט ויכוח ביניהם כי "אם הייתה לי בת כמוך, הייתי הורג את אשתי". בתגובה הגדירה ח"כ גמליאל את התבטאותו של בר און "התבהמות אנטי-פמיניסטית".



חבר הכנסת המנוח משה שרוני (הגמלאים) עורר זעם בקרב העוזרים הפרלמנטרים בכנסת לאחר שהציע לחייב את העוזרות הפרלמנטריות לענוד סיכות בצורת ציפור. "זאת משום שהעוזרות הפרלמנטריות הן כמו ציפורים - או שהן נותנות או שהן עפות", הסביר שרוני. להגנתו טען כי הדברים נאמרו בבדיחות הדעת, אבל ועדת האתיקה רשמה לו הערה.