מחאת עובדי ההוראה עלתה שלב ויצאה היום (רביעי) לשטח. העובדים, שמוחים כבר כשבועיים על כך שרבים מהם לא קיבלו את משכורת חודש ספטמבר במלואה בשל טעויות חישוב שונות, הפגינו הבוקר מול בניין משרד החינוך בתל אביב. אמנון זילברמן, איש חינוך שלימד וניהל בכפר הנוער בן שמן ובפנימיית גבעת הוד ונחלת יהודה נכח בהפגנה ואמר כי: "אני פשוט בוש ונכלם. ממשלת ישראל המאוסה, שלא מפסיקה להפתיע את אזרחיה לרעה ולשבור שיאים שליליים של עצמה, עושה זאת שוב. במו ידיה היא מכניסה מאות אנשי הוראה וחינוך, האנשים שאנו מפקידים בידיהם את הטיפול, הליווי וההדרכה של ילדינו, למעגל העוני, הופכת אותם למקרי סעד ומביאה אותם לחרפת רעב. זה מצער וזה חייב להשתנות. הכל עניין של סדרי עדיפויות והחשיבות שמייחסים לדבר הקדוש הזה - חינוך הדור הבא".


מחאת המורים על השכר, הפגנה בתל אביב

מחנכת כיתה ו' ספר בתל אביב, סיפרה על המצוקה: "כל שנה בספטמבר ואוקטובר יש לנו בעיות. כשקיבלתי את התואר הראשון הייתי צריכה לרדוף אחרי ההעלאה וגם עכשיו בתואר השני אותו סיפור. לא דיווחו לי על השתלמויות, זו פשוט משכורת שהיא מבזה". מדריכה לעיצוב בבתי ספר הוסיפה: "הרבה שנים אנחנו נאבקים על השכר שלנו. לוקח לנו 3-4 חודשים להתאפס על המשכורת בכל שנה וגם היא לא מכבדת. הדרישות גבוהות אבל מעולם לא הרגשנו שאנחנו מקבלים את הכבוד הראוי".



מורים ותיקים מספרים כי גם הם נתקלים בקשיים אחרי עשרות שנים במערכת. מורה לאנגלית שעובדת למעלה מ-25 שנה אמרה: "חייבים לי אלפי שקלים, יצאתי לעבוד באזור עדיפות לאומית וכשחזרתי למרכז לא הכירו לי בקביעות. אני מנסה שיתנו לי תוספת קביעות על שנה בה עבדה לפני 11 שנים".


אייל נמר ממטה המאבק הבהיר את דרישות המורים: "אנחנו מגיעים יום יום לעבודה, מסביב לשעון, בבוקר, בלילה, בחג. אנחנו תמיד שם בשביל הילדים. אנחנו עדים להשתלטות של מפעל הפיס על משרד החינוך - כל חודש אנחנו מגרדים חישגד במשכורת ולא יודעים מה ייצא לנו. הזוי כמה עובד הוראה מרוויח. אנחנו דורשים שקיפות, מבקשים לדעת כמה אנחנו מרוויחים, דורשים השתלמות בנושא שכר - איך קוראים את התלוש בלי להיעזר ביועצים ורואי חשבון. רוצים תלוש שכר ברור והוגן".

אנשי חינוך יוצאים לרחובות. צילום: עפר לבנת
אנשי חינוך יוצאים לרחובות. צילום: עפר לבנת


יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, הצהיר במהלך החג כי הוא מצטרף לתמיכה במאבק וזאת לאחר שפורום ועדי ההורים היישובים ומועצת התלמידים והנוער הודיעו על תמיכתם: "יש לי טענות קשות להנהלת משרד החינוך על חוסר ההבנה הבסיסית, שהמשאב החשוב ביותר הקיים במערכת החינוך הוא המורים", אמר לוי.

המחאה של עובדי ההוראה החלה כבר בערב ראש השנה, כאשר עובדים רבים גילו להפתעתם כי אלפי שקלים נוכו ממשכורתם ללא התראה מוקדמת. לטענת משרד החינוך, ההורדה בשכר נעשתה על רקע הרפורמה בתחבורה הציבורית ובשל כך הנחה משרד האוצר לקזז בשכרם של כל עובדי המגזר הציבורי ובכלל זה גם בשכרם של עובדי ההוראה. מנגד, טענו העובדים כי "לא מדובר בתקלה נקודתית, אלא במחדל מתמשך שמתרחש בכל שנה מחדש".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "עובדי ההוראה הם עמוד השדרה של מערכת החינוך, ואי אפשר להפריז בחשיבותם. אנחנו מבינים את הכעס, ונעשה הכל כדי לפתור בהקדם את הבעיה. עניין הקיזוז בשכר מתייחס בחלקו הגדול לרפורמה בדמי הנסיעה של האוצר. חלקו האחר מתייחס לנושאים שונים בשכר. בכל המקרים המשרד החזיר את הכספים למורים. מורים שלא קיבלו את מלוא שכרם, מתבקשים לפנות למוקדים שהמשרד מפעיל בימים אלה, לרבות בחול המועד סוכות. לצד אלה, הוקם צוות עבודה ייעודי, בשיתוף מורים ומנהלים. המשרד ממשיך לעמוד לרשות עובדי ההוראה, כדי להבטיח שבסופו של דבר כולם יקבלו את מלוא שכרם".

"עם שליחות לא סוגרים את החודש"


אחת המורות, ל' (שמה המלא שמור במערכת), מלמדת שנתיים במערכת החינוך. השבוע היא סיפרה ל"מעריב־השבוע" כי היא עובדת במסגרת רפורמת "עוז לתמורה", ואף שכבר בחודש יולי עודכנו פרטיה מול משרד החינוך, היא קיבלה משכורת ללא ההכנסה שהובטחה לה בשל הרפורמה. הסכום שקיבלה, מספרת ל', הסתכם ב־1,990 שקל בלבד. "הרגשתי נורא כשראיתי את התלוש", היא אומרת, "למדתי ארבע שנים לתואר ראשון, סיימתי אותו בהצטיינות, אחרי זה שנתיים של תעודת הוראה ואז שנה של סטאז' בתנאים מזעזעים של עובד קבלן. כל הזמן אמרתי לעצמי שבשנה הבאה אני אקבל את הכסף בזכות הרפורמה וזה פשוט מעצבן אותי. איך אני אמורה לחיות מ־1,990 שקל? אני בהוראה מתוך שליחות, אבל עם שליחות לא סוגרים את החודש".

בעקבות המחאה הזועמת של עובדי ההוראה, הודיע משרד החינוך כי הוא ממשיך להפעיל מוקדי מידע וסיוע גם במהלך חול המועד כדי לתת מענה לפניות בנושאי שכר. מטה המאבק מסר בתגובה כי "גם היום אנחנו מקבלים פניות של עשרות מורים שלא קיבלו שכר או לא קיבלו שכר מלא. מורים ניסו ליצור קשר עם מוקד ההשתקה של משרד החינוך, שלא עונה להם, ועובדי הוראה מקבלים תשובות במייל כי הם לא נקלטו במערכת ולכן גם את שכר אוקטובר לא יוכלו לשלם להם ככל הנראה".

עוד נמסר מהמטה: "אנחנו מגיעים היום אל מגדל משרד החינוך כדי להשגיח על 'צוות העבודה בעיניים' שמשרד החינוך הקים. אנחנו באים לראות שהם אכן עובדים לתיקון ולעצירת המחדל גם בחול המועד, וזאת כדי להבטיח כי ב־1 בנובמבר משכורות אוקטובר יועברו לבנקים של עובדי ההוראה ללא תקלות, חוסרים, קיזוזים או מקדמות".

דורשים שקיפות. צילום: עפר לבנת
דורשים שקיפות. צילום: עפר לבנת