"יש פעמים שאני נשארת בפנימייה כמו בחג סוכות, אבל אני יודעת שארגיש פה את המשפחתיות ואת אווירת החג כי המדריכים לא נותנים לנו להיות לבד". א', נערה בת 16, נמצאת שש שנים בפנימיית "בית טף" בפרדס חנה, מיסודה של רשת דלת יוד שיין. את ערב ראש השנה היא העבירה אצל משפחה מארחת זו השנה השביעית והערב (ראשון), החג השני של סוכות, היא תישאר בפנימייה.



על אף שבשנתיים האחרונות ישנה ירידה קלה במספר הילדים בפנימיות, במשרד העבודה והרווחה מטפלים ב-6,604 ילדים. בימים אלה, בהם משפחות רבות נאספות סביב שולחן החג, הפנימיות נשארות פתוחות ודואגות לספק מענה לילדים שאין להם לאן לחזור - כ-7-10% מסך הילדים השוהים בפנימיות.



א' מספרת כי היא ואחיותיה נמצאות שנים במסגרת של פנימיות וכפרי נוער משום שהמצב הכלכלי בבית היה קשה ואמם לא הייתה יכולה לגדל אותן כך. עם זאת, היא מדגישה כי לא חסר לה דבר: "יש פה משהו ייחודי, מרגיש כמו משפחה, המדריכות דואגות לי ומשמשות לי דמות הורית, תחליף למשפחה. אני מרגישה שעם השנים יותר נוח לי פה, זה לא מרגיש כמו פנימייה אלא כמו בית".



"כמו בית", פנימיית טף בפרדס חנה. צילום: באדיבות בית טף



דורית לוי, מנהלת הפנימייה מזה 12 שנה, מספרת כי לקראת החגים הצוות במקום דואג שלכל הילדים שלא חוזרים לבתיהם יהיה סידור. "הפנימייה תמיד פתוחה וערוכה, יש כוננים במידה ובחופשות ארוכות הורים יתקשרו להגיד שקשה להם. קורה גם שאנחנו שולחים אוכל לבתים שלהם אם המשפחה מתקשה". לוי מדגישה כי "לא תמיד מדובר במשפחה מתעללת, לפעמים זו משפחה קשת יום".



בפנימייה יש כ-100 ילדים. אלה מהם שלא חזרו לבתיהם בחגים, הלכו כמו א' למשפחה מארחת ומספר חניכים אף התארחו אצל אנשי הצוות. "בחגים ובשבתות כשלא הייתי יוצאת הביתה המדריכים היו לוקחים אותי לבית שלהם. הם לא חייבים, הם עושים את זה מהלב", מסבירה א'.



במשרד העבודה והרווחה מציינים כי "גם בימי החופש הילדים נמצאים תחת אחריותה של הפנימייה. כל פנימייה מציידת את הילדים במספר חירום למקרה של בעיות לא צפויות במהלך החופשה". יחד עם זאת, הם מדגישים כי "רצוי שהילד יבלה את חגיו בצורה ראויה אשר תסב לו אושר וזאת בהתאם למצבו. לאחר שהנושא נבדק ואושר הילד יכול לבלות בחג בחיק משפחתו ובאם לא אושר הנושא, הילד יכול לשהות במערך של כ-300 משפחות מארחות לחג שעברו תהליך סינון ראשוני ובדיקה מוקפדת של המסגרת והצוות".