ביום שני הקרוב יעלו ראשי רשויות, תושבים ופעילים חברתיים מהגליל ומהגולן לכנסת ביום פתיחת מושב החורף, במחאה על אי תקצוב התוכנית לפיתוח הכלכלה והחברה בצפון. כזכור, הממשלה הכריזה לפני כשנה על תוכנית המיועדת ליצירת מנועי צמיחה ושדרוג שירותי בריאות, תשתיות תחבורה ותעסוקה בצפון הארץ. אלא שלתוכנית זו אין זכר בתקציב המדינה המתגבש. "אנו, כל ראשי הרשויות, נחושים לנהל מאבק להצלת הגליל והגולן. נפעל למניעת אישור הכנסת לתקציב המדינה לשנת 2017-2018 ללא הכללת תוכנית הצפון", הבטיחו ראשי הערים בהודעה שפרסמו. "פעולות המחאה יימשכו ככל שנידרש. אם ניאלץ - נשבית את הצפון באופן מלא", אמר יו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי וראש מועצה אזורית גולן, אלי מלכה.



לדבריו, "תקצוב תוכנית לפיתוח הכלכלה והחברה בצפון, שעליה הכריזה הממשלה כבר לפני כשנה וחצי, הכרחי כדי לצמצם את הפערים בכל תחומי החיים בין הצפון למרכז ולדרום. אנו נחושים להציל את הגליל".



כזכור, באוגוסט האחרון ממשלת ישראל נסוגה בה מההחלטה להקצות 18 מיליארד שקל למימוש תוכנית לאומית לפיתוח כלכלי וחברתי של הצפון. בעקבות כך, החליטו ראשי הרשויות באשכול גליל מזרחי לחבור לראשי הרשויות באשכול גליל מערבי וגליל מרכזי, ולצאת ביחד למאבק ציבורי רחב על התקציב המיוחל. לפני כשבוע נתלו ברחבי הגליל מאות שלטים שעליהם נכתב "הממשלה מאבדת את הצפון". בשבועות הקרובים צפוי להתנהל ואף להחריף המאבק לתקצוב התוכנית.



ראש הממשלה - קח אחריות על המצב הקטסטרופלי


ראש מועצת מבואות החרמון, בני בן מובחר: "אנו קוראים לך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במיוחד אחרי יום כיפור, ימי חשבון הנפש של העם היהודי, לקחת אחריות על המצב הקטסטרופלי שקורה בגליל ובצפון, כי רק ביכולתך לשנות את התמונה העגומה".



ראש מועצה אזורית גליל עליון, גיורא זלץ, הוסיף: "לא ניתן לממשלה להתנתק מהצפון ומההבטחה המפורשת לתוכנית פיתוח במיליארדים. נדרוש מראש הממשלה להתערב בין השרים כחלון ודרעי ולממש את החלטתו מישיבת הממשלה שהתקיימה בגולן - תוכנית לאומית לצפון בתקציב המדינה ל-2017-2018".


ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סויסה, אמר כי "זה הזמן להשקיע בתוכנית מקיפה לגליל, שתייצר עוגן משמעותי בתעסוקה, השכלה ואמצעי תחבורה, כדי שצעירים יקבעו את עתידם כאן".



"על ממשלת ישראל להתעשת", בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"על ממשלת ישראל להתעשת", בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לדברי ראש מועצה אזורית מרום הגליל, עמית סופר: "בצער גדול, רק כאשר ניחתים טילים באזור - פתאום מוצאים את המשאבים. אני קורא לממשלה ליישם את תוכנית הצפון בלי העידוד של חיזבאללה, אלא מתוך מנהיגות אמיצה, שמבינה את המשמעות האסטרטגית של חבל הארץ היפה הזה".



ראש עיריית צפת, אילן שוחט, אמר כי "מצער לראות כי הגליל הוא חבל הארץ האחרון שהמדינה עוד לא הגיעה אליו. על ממשלת ישראל להתעשת ולעבור משלב הדיבורים לשלב של מעשים ולהכניס את התוכנית בתקציב הדו-שנתי".