מחאת עובדי ההוראה:שר החינוך נפתלי בנט קיים היום (חמישי) התכנסות שנייה של הוועדה לתשלומי השכר בהשתתפות מנכ"לית המשרד מיכל כהן, צוותי המקצוע של האוצר ומשרד החינוך, נציגי ארגוני המורים ונציגי עובדי הוראה. השר בנט התייחס למספר נושאים שעלו בהתכנסות הראשונה, בין היתר, אי הבנה של תלושים, משכורות לא אחידות וחוסר זמינות מוקדי משרד החינוך אשר בעניינם אמר שיבצע בימים הקרובים טלפונים אנונימיים כדי לבדוק אותם. גלית, גננת שעשתה הסבה לחינוך מהייטק לפני חמש שנים, סיפרה במהלך הכינוס כי היא לא יכולה לדעת כמה תרוויח בכל חודש: "צר לי לומר שאני מאוד אוהבת את העבודה אבל לא את מה שאני מקבלת בסוף החודש. אתה מוזמן לראות את כל המינוסים במשכורת", היא אמרה לבנט, "כל חודש זה משהו אחר לגמרי. כל חודש זו הפתעה אחרת בתלוש, אין לי מושג כמה כסף חייבים לי וגם בגזברות אומרים שאין איך לעזור לי".



בנט הסתכל בתלושים שלה והסכים עמה: "יש פה תנודתיות מטורפת, היא ברכבת הרים של משכורות" והציע כי מערכת השכר תזהה את התנודתיות לפני שהעובדים יפנו אליהם על כך. גלית הוסיפה: "עשיתי הסבה מתוך רצון להתנדב בגיל הרך. בתור גננת שעשתה הסבה לא ציפיתי להרוויח כמו בהייטק אבל ציפיתי שיתנו לי את הוותק שצברתי, שלא אתחיל כמו בת 24". בשלב זה הדגיש שר החינוך כי גובה המשכורת לא תשתנה, "לא נשתווה להייטק".



הדיון בכינוס השני לוועדה לתשלומי שכר המורים. צילום מסך
הדיון בכינוס השני לוועדה לתשלומי שכר המורים. צילום מסך




"גם אחוזי המשרה נכפים עליי - 'תעבדי 90 אחוז, זה מה שיש', אין עם מי לדבר. בלי התמיכה של ההורים שלי ובלי שיעורים פרטיים לא הייתי מחזיקה כלכלית, ההסבה עלתה לי בדם, יזע ודמעות. התקציב שאני מקבלת הוא עלוב ואני נאלצת לקנות דברים מהכיס שלי. התנאים מאוד מביכים, אני קונה קפה, כפיות וכוסות מהכסף שלי מהמשכורת העלובה שלי. אני חוששת מאוד מיום הפנסיה, אני לא יודעת כמה ארוויח, כנראה זה יהיה מאוד נמוך אם אמשיך לעבוד במשרד החינוך", אמרה גלית.



בנט: "מנהל בית הספר צריך להבין את התלוש"


לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ציינה כי "כל גננת חדשה שנכנסת למערכת, במשך כבר הרבה שנים יש לה בעיות בחודשיים-שלושה הראשונים בשכר. הילדים לא נולדים בני שש, כל בעיה שיש למורה יש גם לגננת".



בנט התייחס לבעיית הזנת ימי העבודה של המורים למערכת: "אנחנו כמשרד לא יכולים לנחש מה המורה עושה, המנהלים מעבירים לנו את הנתונים והם הרבה פעמים לא ממלאים את הפרטים בזמן". על חוסר ההבנה של תלוש המשכורת: "לדעתי המנהל צריך לדאוג למורה בכל ההיבטים ולהבין את התלוש אבל אנחנו צריכים לצייד את המנהל לעשות את זה. תלוש מסובך כזה הוא בלתי אפשרי, יהיה ניסיון לפשט אותו אבל אני לא מבטיח. חלק מהדברים הם זבנג וגמרנו אבל לא כולם - יש מערכות מחשוב ישנות ומסובכות, מערכת החינוך היא הארגון הכי גדול במדינת ישראל, לא צה"ל, זה ייקח זמן".