סוף לעננה מעל פרשת ילדי תימן? הלחץ הציבורי ופניית חברי הכנסת בנושא חשיפת הפרוטוקולים של חקירת המדינה את היעלמותם של אלפי ילדים ותינוקות בני העדה התימנית ממשפחותיהם, הביא את ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את השר צחי הנגבי לבחון את אפשרות חשיפת החומרים. ארבעה חודשים אחרי, הודיע הערב (שבת) הנגבי כי ימליץ לממשלה לחשוף את כלל החומרים החסויים בנושא לעיון הציבור. את ההחלטה חשף השר בתוכנית "פגוש את העיתונות", בערוץ 2, בה סיפר: "אביא בשבוע הבא המלצה לחשוף את החומרים מכל שלוש הוועדות שעסקו בנושא לעיון של הציבור".



השר הדגיש כי אינו רואה סיבה מדוע הפרוטוקלים נותרו חסויים עד כה ואמר: "למשפחות לא התאפשר לצפות במרבית חומרי הוועדה, 99% מהם היו סגורים. אחרי ארבעה חודשים של תחקירים בהם עברנו על מרבית החומרים, אני אומר שאין שום עילה הגיונית או הצדקה מדוע הוחלט לחסום אותם. גם ראש השב"כ וראש המוסד אישרו להציג את הדברים הנוגעים להם שם".



לפי התוכנית, במידה וההצעה של הנגבי תאושר ע"י הממשלה, בתוך מספר שבועות החומרים, שחלקים מהם כבר נסרקו בהוראת השר, יופיעו באתר אינטרנט שיהיה נגיש לכך החפץ בכך. "אני מאמין שזה יאפשר לציבור סוף סוף להגיע לחקר האמת", ציין הנגבי. עוד הוסיף כי הפרוטוקולים המקוריים יהיו נגישים גם הם, והמשפחות יוכלו להגיע פיזית לגנזך המדינה ולראות את הדברים בעיניהם. לדבריו, אין כל סיבה שהממשלה לא תאשר את ההצעה.



צחי הנגבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צחי הנגבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



כאשר נשאל הנגבי מה עולה מהחומרים, ענה השר כי הוא לא מקנא במי שיצטרך לראות אותם. "זה כואב ומעיק ויש דברים קשים שאותי לפחות צמררו. למשל מטפלות שמספרות על כך שכשאשר הן היו מטפלות היו מגיעות נשים לבתי התינוקות ובוחנות תינוקות וחלק מהם נעלמו והן לא הבינו למה. עדויות של משפחות, איך ילד נעלם מהיום למחר".



קריאה לממשלה לפתוח את החומרים


כזכור, בחודש יולי האחרון התכנסה ועדת חוק, חוק ומשפט של הכנסת ודנה בדרישה לחשיפת הפרוטוקולים מחקירת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן, וקראה לממשלה לפעול בנושא ולהציג את הנתונים שנאסרו לפרסום עד שנת 2071. בדיון שהתקיים בכנסת סיפרו חמישה ח"כים את סיפוריהם האישיים של משפחותיהם, על היעלמות או חטיפת קרובי משפחתם: יואב בן-צור (ש"ס), יוסי יונה (המחנה הציוני), נאוה בוקר (הליכוד), רחל עזריה (כולנו), ונורית קורן (הליכוד).



את הוועדה יזמה חברת הכנסת בוקר יחד עם ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), ואמרה כי "הגיע הזמן לחשוף את האמת מאחורי הפרשה המזעזעת הזו, פרשה שמהווה כתם שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל". הישיבה עצמה ננעלה בקריאה לממשלה לפתוח את הפרוטוקולים, כשנציגים של עמותות הפועלות למען חשיפת הפרשה קראו לממשלה לקבל אחריות ולהכיר בכך שאלה ילדים שנחטפו. כאמור, היום הודיע השר על המלצה לפיה אין כל מניעה לחשוף את החומרים.