המרכז הבינתחומי הרצליה כובש שוב את המקום הראשון בסקר איכות ההוראה של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות לשנת 2016 שמפורסם היום, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית החדשה, כשהקריה האקדמית אונו צמודה אליו ואחריה המרכז האקדמי רופין. מבין האוניברסיטאות, רק האוניברסיטה הפתוחה נכנסה לעשירייה הפותחת - במקום השישי ברשימה כמו בשנה שעברה.



נתוני הסקר, שבוצע על ידי מכון מאגר מוחות ושהשתתפו בו למעלה מ־11 אלף סטודנטים, מתפרסמים זו השנה השביעית. הסקר בוחן את שביעות רצון הסטודנטים מהלימודים האקדמיים בין היתר מבחינת רמת הקורסים, טיב הוראת המרצים והמתרגלים ותוכנית הלימודים לתואר. הסקר השנה הראה שוב כי הסטודנטים במכללות הפרטיות מרוצים יותר מאשר הסטודנטים במוסדות המתוקצבים.



מצב האוניברסיטאות בדירוג איכות ההוראה הכללי מוסיף להידרדר - הטכניון, שבשנה שעברה דורג במקום ה־20, צנח למקום ה־24, מקום אחד אחרי בר אילן. אחריהם אוניברסיטת תל אביב במקום ה־30, כמו בשנה שעברה. אוניברסיטת אריאל דורגה בשנה שעברה במקום ה־23 והשנה נמצאת במקום ה־31, מקום אחד לפני אוניברסיטת חיפה. אוניברסיטת בן גוריון שבנגב במקום ה־37, ירידה של שני מקומות מהשנה שעברה. את הטבלה חותמות בית הספר הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר והמכללה האקדמית אורט בראודה בכרמיאל.


"מרגש לחזור ללימודים"

ובתוך כך מתחילה היום דנה שלום, בת 24 מהרצליה, תואר ראשון בעבודה סוציאלית במסלול נוער באוניברסיטת בן גוריון בנגב, כשהיא אינה מסתירה את התרגשותה. “עוד בצבא הרגשתי שהמוח שלי מתנוון, כך שאני שמחה להתחיל ללמוד דברים חדשים. זוהי תחושה כיפית וגם מפחידה. בחרתי בבן גוריון בעיקר בגלל המסלול הזה. כשחשבתי מה אני רוצה לעשות בחיים, תמיד ידעתי שזה יהיה משהו עם ערך מוסף, שאעבוד מהלב ולא מתוך חשיבה על כסף, משהו שאני מתחברת אליו ויכולה לעזור לאחרים. עשיתי שנת שירות לפני הצבא ואחר כך הייתי קצינת ת”ש, כך שזה תחום שאני אוהבת ורוצה לקבל כלים להתמקצע בו ולהפוך אותו למקצוע שלי לחיים”.



עדן סביר, בת 30 מאבן יהודה, מתחילה שנה א’ בתואר שני מוסמך בהוראה במסלול M-Teach במכללה האקדמית בית ברל. את הלימודים היא מגדירה כ”מאתגרים ומלחיצים”, ומוסיפה: “חינוך והוראה זה המקצוע לעבוד בו, כי יש בו הכל. אתה אחראי על דור שלם שהופך להיות האזרחים הבאים של המדינה שלנו והעולם, שיהיו שותפים לעשייה בהמשך. בידיים שלך את יכולה להשפיע ולשנות ולעשות את המקום טוב יותר, מורים יכולים להפוך את העולם הזה להרבה יותר טוב”.



און דבורי, בן 24 מפתח תקווה, מתחיל שנה שנייה במרכז הבינתחומי, והוא בדרך לתואר ראשון משולב עם שני במשפטים ובכלכלה פיננסית. “מרגש לחזור ללימודים”, מגלה דבורי, “לא היה לי חלום להיות משפטן או כלכלן, אלא רציתי כלים רחבים להמשך החיים”.


"הדרישות מהסטודנט גבוהות יותר באוניברסיטאות"

תגובת ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה): "שביעות הרצון מההוראה משקפת, מטבע הדברים, מרכיבים רבים ולוקחת בחשבון גם את מידת הקושי בלימודים, העומס והדרישות מהסטודנט. דרישות אלו גבוהות יותר באוניברסיטאות מעצם היותן מוסדות המחקר המובילים במדינה מה שודאי משפיע על תוצאות הסקר. הסטודנטים המתחילים היום את לימודיהם באוניברסיטאות, הם העתודה האקדמית והמחקרית ועתידה של מדינת ישראל. אנו מברכים את הסטודנטים בברכת שנת לימודים מוצלחת מאתגרת פוריה".