תנועת "נשות הכותל" עשתה היום (רביעי) היסטוריה כשבמהלך תפילת ראש חודש הצליחו להכניס ארבעה עשר ספרי תורה לרחבת הנשים בכותל המערבי ולהתפלל איתם. יו"ר הארגון ענת הופמן חגגה את ההישג בשיחה עם גבי גזית ב"103FM": "יהדות התפוצות, עם כל נימוסיה הטובים, החליטה ש'מספיק זה מספיק'. הצטרפו אלינו היום מנהיגי העולם היהודי. נשיא התנועה הרפורמית, הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הקונסרבטיבית, הרב סטיב מוניק, המנכ"לים של התנועה הישראלית והתנועה הקונסרבטיבית, עו"ד יזהר הס, הרב ועו"ד גלעד קריב ומאות אנשים שהצטרפו אלינו. ועם רוח כזאת במפרשים פשוט דחפנו. כל אישה יודעת, כשצריך דוחפים ובסוף נולד משהו. אנחנו דחפנו ונכנסנו עם 14 ספרי תורה".





"הודענו בעולם היהודי שזה עומד לקרות, אבל כשאתה בא לכותל המערבי להתפלל אתה לא צריך להודיע מראש", הדגישה. "מגיעים לשם 9 מיליון יהודים בשנה. אף אחד מהם לא צריך להודיע לרב הכותל שהוא מגיע, גם אני לא. אנחנו נמצאים במלכוד. מצד אחד בית המשפט התיר לנו לקרוא בתורה, אבל רב הכותל לא מרשה לנו להכניס לשם ספר תורה שממנו קוראים. אני מסרבת לדעת שלאישה אסור לגעת בספר תורה. אנחנו חצי מהעם היהודי ומותר לנו. אנחנו דת שבה דת הילד נקבעת על פי דת האם ולכן חשוב מאוד שהאם תדע לחבק את ספר התורה. ואם יש מסר מהפכני לנשות הכותל, זה שנשים הן בני אדם, זה הרעיון המהפכני".



"הפכנו לסמל של התעקשות עד הסוף"


"היו כמה ילדים בגילאי 8-12 שטופי מוח ומלאי שנאה, שהרשו לעצמם לקלל, וזה מאוד לא היה נעים", סיפרה הופמן, "וגם המאבטחים, המאבטחים של הקרן למורשת הכותל, שאנחנו מממנים בהיקף של בין 100 ל-200 מיליון שקל בשנה, המאבטחים האלה ניסו לעצור את הרב ריק ג'ייקובס, שהוא נשיא התנועה היהודית הגדולה בעולם, מיליון וחצי איש. תפסו אותו וניסו לעצור אותו ולמנוע ממנו להכניס ספר תורה. הם מסתמכים על תקנה של רב הכותל משנת 2010 שמי שרוצה ספר תורה, שיתכבד וישתמש באחד מ-100 ספרי התורה שנמצאים בכותל לשימוש ציבורי. אלא שרק חצי מהעם היהודי יכולים להשתמש בספרים האלה, החצי השני אסור לו. והרב ריק ג'ייקובס החליט שהוא לוקח ספר תורה משלו ומביא אותו לנשות הכותל במשלוח מיוחד".



"לא מזמן מישהו אמר לי 'צריך להיאבק בחברת החשמל כמו נשות הכותל'", סיפרה. "כלומר נשות הכותל כבר הפכו לסמל של מישהי שמתעקשת עד הסוף. המהלך הבא יקרה בחנוכה. בחנוכה יש חנוכייה בכותל, ובשנה שעברה רב הכותל התיר לציפי לבני ולשרה לשוויון מגדרי להדליק גפרור במרפסת העליונה. הוא לא הרשה להן בחנוכייה המרכזית ולא אפשר להן לברך. אלוהים לא אומר לו להפסיק עם זה. אנחנו ניאבק על זה שבחנוכה השנה אישה תדליק נר ותברך על הנר. החנוכייה הלאומית שלנו, הממלכתית, היא לא לגברים בלבד. זה המאבק הבא. ואחר כך בפסח נעשה ברכת כוהנות. נהיה שם בכל ראש חודש ובכל חג". גזית אמר: "צריך לפרק את הרבנות הראשית", והופמן השיבה: "אמן".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו