לא רק בהפגנה למען השידור הציבורי בתל אביב שנערכה הערב (חמישי) סימנו קו אדום לראש הממשלה, בנימין נתניהו. לפני זמן קצר הופרע נאומו של נתניהו בכינוס בקריית ים, אליו הגיע כדי לקבל תואר "אזרח כבוד" מהעירייה. זה קרה כשמיכל שוקרון, אחת מפעילי ארגון "מגמה ירוקה" קראה לעבר ראש הממשלה: "אנחנו מורעלים, תעצור את המפעלים!", קריאות בגנות זיהום האוויר בחיפה ובגנות מדיניות בת היענה של ממשלת ישראל בנושא. לאחר שצעקה לעברו, שוקרון הוצאה מהאולם בכוח ובמהלך דחיפתה מהאולם היא נפלה, נחבטה בראשה וספגה חבטה מאחד המאבטחים שנפל עליה. עם זאת היא לא הזדקקה לפינוי לקבלת טיפול רפואי. יש לציין כי פעילי ארגון מגמה ירוקה הצליחו להסתנן לכינוס למרות האבטחה באירוע ועל אף שהודיעו על כוונתם להפגין לידו.  





באותה שעה מחוץ לאולם קיימו פעילים אחרים משמרת מחאה, חילקו לאזרחים תואר סמלי 'תושב של כבוד', ואמרו: "הגענו לכאן כדי לעצור את האבסורד שבנתינת אות תושב כבוד לראש ממשלה שמפקיר את התושבים למציאות של זיהום אוויר ותחלואה כרונית".



למפעל הוצא צו סגירה, נתניהו דרש ביטולו


הדברים התרחשו על רקע חשיפת קול ישראל מהשבוע שעבר, שלא הוכחשה על ידי לשכת ראש הממשלה, לפיה ראש הסגל של נתניהו התקשר לראש עיריית חיפה לאחר שהאחרון הוציא צו סגירה מנהלי למפעל מזהם ומרובה תקלות של קבוצת בתי הזיקוק, כרמל אולפינים, ותבע ממנו להסיר את הצו. יממה לאחר מכן הקפיא אותו בית המשפט, בינתיים עד יום ראשון הקרוב.



מפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה
מפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה



"הערב מגיע רה"מ נתניהו לקריית ים לקבל תואר אזרח של כבוד ואנחנו שואלים על מה?", אומרים חברי התא הקהילתי של חיפה והקריות במגמה ירוקה ומוסיפים: "לפני שבוע התערב רה"מ לטובת בעלי ההון ומפעל 'כרמל אולפינים' המזהם את האוויר בחיפה ולא לטובתו של הציבור החיפאי הסובל מזיהום האוויר הזה".



ליהי שחר, מארגנת קהילתית של מגמה ירוקה בחיפה, אומרת: "אבסורד הוא, שראש הממשלה, המקבל היום את התואר המכובד 'אזרח של כבוד' מטעם עיריית קרית ים, תקע סכין בגב רק לאחרונה לאותם תושבים ממש. הפעם היחידה שבנימין נתניהו התבטא בעניין מפרץ חיפה הייתה כשיצא להגנת מפעל מזהם מפני סגירה בעקבות שרשרת עבירות זיהום אויר". שחר הוסיפה: "ממשלת ישראל, והעומד בראשותה, מקדמים את התוכניות להרחבת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה, ובכך מנציחים את האזור כ'פח הזבל' של מדינת ישראל".