משפחתו וחבריו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין הגיעו היום (שישי) לקברו בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, לאזכרה במלאת 21 שנים להירצחו. בטקס השתתפו בתו של רבין דליה ואחותו רחל, חברי וראשי המוסד לשעבר שבתי שביט וצבי זמיר.



בתו של רבין, דליה, אמרה כי "אבא שלי היה מנהיג פוליטי בשיעור קומה שרוחו עדיין מביאה את כולכם לבוא לכאן אחרי כל כך הרבה שנים. הרצח הזה הוא פצע פתוח בלב רבים באומה שלנו. אני שואלת למה ישנו הפצע המדמם הזה כבר 21 שנה ואני מתחילה לחשוב שההסתה שהייתה לפני עדיין לא תמה. אנחנו מתמודדים עם זה במרכז רבין יום-יום, שעה-שעה".



"אני חייבת להתייחס לעובדה שכאן בסמוך נקבר לאחרונה שמעון פרס ובחירת שמעון להיקבר כאן ליד אבא ואמא, יש בה אמירה של שותפות לדרך של האנשים שהיו מנהיגים של מפלגת העבודה בדרך שונה ופה ביחד הם מסמלים דרך שעוד מתכחשים לה, אבל אף אחד לא הביא תחליף לה".



ראש המוסד לשעבר שבתי שביט אמר בטקס, ש"אני הכרתי את רבין מהעבודה במוסד כשרבין היה שר ביטחון ומהרגע הראשון עד הרגע האחרון אני חייתי בתחושה שמאושר המפקד שיש לו מפקד כזה מאחוריו. בכל נושא ועניין מבצעי הוא היה שואל את השאלות הכי נכונות והכי מפורטות ואתה מקבל ביטחון עצמי שהמפקד שלך שאליו אתה כפוף מכיר את הסיפור. הוא דיבר כמי שהיה בכל אחד מסוגי המבצעים שלנו. דבר שני, ידעת שלטוב ולרע, יש מישהו שיגבה אותך גם בהצלחות וגם בכישלונות. כמי שמבצע משימות שאין להן פוליסות ביטוח עוברות לך מחשבות כמו אם זה לא יצליח אני אשאר לבד. עם יצחק רבין אין את המחשבה הזו אפילו לרגע".



"ידעת שרבין מגבה אותך". ראש המוסד לשעבר שבתי שביט. צילום: מרק ישראל סלם
"ידעת שרבין מגבה אותך". ראש המוסד לשעבר שבתי שביט. צילום: מרק ישראל סלם



במוצ"ש: העצרת המרכזית בכיכר רבין


במחנה הציוני מצפים לקהל של רבבות שיגיע במוצאי שבת לעצרת המרכזית לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, שתיערך בשעה 19:30 בכיכר רבין בתל אביב לציון 21 שנה להירצחו.



רק במהלך השבוע החליט יושב ראש המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג כי מפלגתו תקיים את העצרת לזכרו של רבין. זאת לאחר שהעצרת שהתקיימה שם מדי שנה בוטלה וגורמים פרטיים שניסו להפיק אותה לא הצליחו לגייס לכך כספים. העצרת תהיה בסימן המאבק בהסתה ובשנאה שמובילים "נבחרי ציבור, חברי כנסת, שרי ממשלה וראש הממשלה". בין הדוברים נגד ההסתה והשנאה יהיו המשורר וחתן פרס ישראל ארז ביטון, האלוף במיל' נעם תיבון, הרב בני לאו ועוד שורה של "נפגעי שנאה והסתה", ובהם הורים שכולים ואמנים.



גם מרצ הודיעה על הצטרפותה לעצרת. בהודעת המפלגה נאמר כי "רבין נרצח לאחר חודשים של הסתה קשה, הסתה שלא נעצרה גם לאחר הרצח ונמשכת עד היום. כשתהליך השלום תקוע, והדמוקרטיה וחופש הביטוי בסכנה, כשמנסים לרמוס את בג"ץ ולפגוע בארגוני זכויות אדם - חשוב יותר מתמיד להתייצב בכיכר. לזכור זה לא מספיק, מרצ קוראת לאנשיה להגיע לכיכר ולפעול. בקרב הזה אסור לנו לוותר ואסור לנו למצמץ".