העצרת לציון 21 שנים לרצח יצחק רבין שהתקיימה היום (שבת) בכיכר רבין בתל אביב החלה בסמוך לאנדרטה שהוצבה במקום בו נרצח ראש הממשלה, בטקס זיכרון בהשתתפות קצינים ובכירים בעבר בצה"ל, במשטרה ובמערכת הביטחון. במהלך הטקס, בו השתתפו למעלה מ-100 אנשים, בהם בני משפחתו של רבין, שרה מירי אלוני את "שיר השלום" - אותו שיר ששר רבין דקות ספורות לפני שנרצח. הקצינים הניחו זרי פרחים והצדיעו באנדרטה ובני משפחה הדליקו נרות. 


נאום יובל רבין
העצרת שעומדת בסימן "נלחמים בהסתה ובשנאה ונאבקים על הדמוקרטיה", נפתחה באקורד צורם על רקע דבריו השנויים במחלוקת של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, שטען מוקדם יותר היום כי "רצח רבין אינו רצח פוליטי כיוון שלא פוליטיקאים רצחו אותו". פוליטיקאים רבים תקפו אותו על התבטאותו האומללה, בראשם ציפי לבני, שטענה כי "העצרת הערב באה להזכיר לכולם שיש פה דמוקרטיה וצריך להילחם עליה. החלטנו להרים את העצרת כי מה שקרה לפני רצח רבין קורה היום בישראל. אנחנו צריכים להזכיר את ההסתה שהייתה, להסתכל על מה שקורה היום – ולהילחם נגד זה".


טקס לזכר רבין. יותר מ-100 אנשים לקחו חלק. צילום: אבשלום ששוני


בנו של יצחק רבין, יובל, הזהיר במעמד טקס הזיכרון טרם תחילת העצרת כי רצח אביו היה ה"פרומו" שהמחיש השלכות של הסתה, ואמר כי "ישנו מסע הסתה ארוך. אי אפשר ואסור לטשטש את זה שיש נסיונות להסתה, ואנחנו רואים ושומעים אותם. הייתה הסתה והיא נמשכה ונמשכת. יותר מכל לא נתפס שהרוצח המתועב ירה את שלושת היריות ויצא משם בהליכה עם חיוך על הפנים. רבותיי, האקדח שירה פה הוא לא האקדח שירה במערכה השלישית אלא האקדח שירה בפרומו לסרט הבלהות שאנחנו חיים בעיצומו, והוא ממשיך להפיל חללים".

האנדרטה לזכר יצחק רבין. צילום: אבשלום ששוני



עצרת רבין, בסימן "נלחמים בהסתה ובשנאה ונאבקים על הדמוקרטיה". צילום: אבשלום ששוני


עשרות אלפים נכחו בעצרת. צילום: אבשלום ששוני


עשרות אלפים הגיעו לעצרת והחזיקו שלטים רבים ביניהם שלטים עם הכיתובים "זוכרים לו" עם תמונת רבין, "די לכיבוש", והונפו דגלים עם הכיתוב המחנה הציוני. המארגנים טענו כי מעל 70 אלף משתתפים הגיעו לעצרת אבל קשה להעריך במדויק, כיוון שיש עשרות אלפים שעומדים גם ברחוב איבן גבירול. ייתכן שאם המארגנים היו צופים כל כך הרבה משתתפים כנראה הבמה היתה מוצבת בסמוך למרפסת בניין העירייה ולא לרוחב הכיכר. 

אלוף במיל' נועם תיבון נאם ואמר כי "מצמרר לעמוד על במה זו כמה צעדים ממקום הרצח. אני מצדיע לרבין - האדם, המפקד, האיש עם הערכים. ידע לקבל החלטות קשות. המנהיגות של רבין התבססה על אחדות ושיתוף פעולה ולא על פילוג. צה"ל היה מאוד חשוב לרבין והוא טיפח את ערכיו. כיום רואים מנהיגות ופוליטיקאים הפוגעים בצה"ל ובערכיו. לרבין הייתה מנהיגות של אחדות, שיח דמוקרטי ולא שיח של הסתה. הרצח של רבין היה פוליטי. את האמת וההיסטוריה אי אפשר להסתיר⁠⁠⁠⁠".
 
יצחק הרצוג נואם בעצרת. "ראש הממשלה הכריז מלחמה על הדמוקרטיה". צילום: אבשלום ששוני

 

"תם פרק ממשלת האחדות"


יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, פתח את נאומו בביקורת נגד ראש הממשלה: "כשחבורת פושעים מטורפים מכנה את בוגי יעלון, גיבור ישראל, בכינוי כלב שוטה כאן בכיכר הזו, הוא יושב בבית ושותק. כאשר בריון מחליא עם קצף על השפתיים מאחל למותו של אמנון אברמוביץ', נכה צה"ל בעל צל"ש, הוא יושב בבית ושותק. כאשר ח"כ מהקואליציה קורא לקחת בולדוזר ולדרוס את שופטי ביהמ"ש העליון, ויו"ר הקואליציה שלו לא מהסס לומר היום שרצח רבין לא היה רצח פוליטי - הוא יושב בבית ושותק. לפני 21 שנים הם צפו מהמרפסת על חבורות הבריונים תולים תמונות של רבין במדי SS ושתקו. גם היום הם שותקים". 

עוד אמר: "הדמוקרטיה הישראלית שייכת לכולם. יש יותר ויותר אנשי ימין שיוצאים נגד הפילוג והשנאה. אנחנו במלחמת השחרור של החברה הישראלית כולה נגד סכנת ההשתקה. אני איש של פיוס ושלום, אין בי גרם של ציניות. נבחרתי לעשות הכל למען ילדינו. בימים האחרונים נחצו כל הקווים אדומים כשראיתי את שתיקת ראש הממשלה מול ההתקפות על קצינים. כשאני רואה את ראש הממשלה מכריז מלחמה על הדמוקרטיה אני אומר לו: תם פרק ההידברות. תם פרק ממשלת האחדות. ברוח רבין נביא הידברות עם שכנינו הפלסטינים ומדינות ערב. רבין ופרס היו אנשי שלום אבל לא היססו לפגוע בכל אויב וכך נעשה אנחנו. רבין, פרס ובגין לא חששו מדעה שונה". קריאות ביניים נשמעו מהקהל: "ביבי הביתה".

ציפי לבני בעצרת. "באנו למנוע את הרצח הפוליטי הבא". צילום: אבשלום ששוני

ח"כ ציפי לבני נאמה אף היא בעצרת: "באנו לכאן הערב כדי למנוע סימון ורדיפת עיתונאים, קצינים ושופטים. באנו להודיע שבישראל זה לא קורה. באנו לכאן כדי למנוע את הרצח הפוליטי הבא. ליותר מדי אנשים קראו בוגדים השנה. די לטירוף, לשנאה ולהסתה. לא נהיה שותפים למי שמוביל את הגל העכור. אנחנו באופוזיציה, לא מפחדים ולא מתנצלים. הערב הזה הוא התשובה לילדים שלנו שישאלו אותנו איפה הייתם כשישראל הפכה להיות מדינה שבה אסור לדבר, מדינה שבה שלום ודמוקרטיה הן מילים גסות. אבל הערב הזה לא יהיה כמו הערב הנורא ההוא שהרג ראש ממשלה – הערב הזה יהיה ערב שבו התקווה נולדת מחדש".

בהמשך פנתה ישירות לנתניהו: "אתה יכול לקרוא לנו איך שאתה רוצה, מדוכדכים, שנביא את דעאש, את הערבים לאוטובוסים, ששכחנו להיות יהודים - אבל אף אחד לא ילמד אותנו מה זה להיות ציונים. רבין איש הביטחון הוכיח שנדרש גם אומץ לשלום. השיתוק והקיפאון הם אלה שיביאו להקמת מדינה אחת דו לאומית אלימה עם רוב ערבי וזה הדבר הכי לא ציוני שיש והכי לא בטוח שיש". 

עוד אמרה: "לא הייתי בכיכר הזאת כשרבין נרצח. אבל כשבאתי לפה בעשור לרצח כשרת משפטים מהליכוד, אמרתי שלא הצבעתי לו אבל הוא היה גם ראש הממשלה שלי. אני אומרת לכם גם היום - לא משנה מאיזה מפלגה אתם, את מי אתם אוהבים פחות או יותר, אנחנו חייבים להתאחד למען ישראל היהודית והדמוקרטית. כשאנחנו ביחד אנחנו חזקים יותר". תשואות נשמעו מהקהל.
 

"חייבים לעצמנו יותר מלשיר ולזכור"


גם המשורר ארז ביטון נאם בעצרת. לדבריו, "באתי לא מעמדה פוליטית, לא מעמדה מפלגתית. באתי מעמדה של זכרון רבין, שהוא זכר של כולנו. לקח נורא. זכרו של רבין גילם מסירות אין קץ של היחיד למען ארצו. רבין היה דמות מופת של אחד בדורו. רצח רבין הוא ליקוי מאורות. איש עוולה עשה דין לעצמו ופגע בלב הדמוקרטיה. יש לכבד את הדמוקרטיה. דמוקרטיה אין פירושה לדרוס את המיעוט. רבין שילם את הכבד שבמחיר. אהבתי אישית את רבין. במפגשים איתו הוא דיבר על מיזוג גלויות כעניין גורלי. חשוב השלום בתוכנו. יש צורך בפיוס אינטנסיבי". בסיום דבריו, אלפים הניפו טלפונים עם הפנסים דולקים כנרות נשמה על רקע השיר "הללויה". 

אחריו עלה לנאום עלי סלאם, ראש עיריית נצרת: "אני מאמין בדו קיום ומאמין בשלום, בשביל זה באתי לכאן כראש העיר הערבית הגדולה בישראל. רבין היה איש השלום שנרצח למען השלום. מאז שנבחרתי לראש העיר אני פועל למימוש החזון של רבין לשלום, המתבסס על כבוד הדדי ואהבת אדם. שלום בין יהודים לערבים, בין כולם. שלום עושים בארץ הקודש. כולנו בני אדם וחייבים ללכת בדרך השלום של רבין ולממש את חזונו. אנחנו בני דודים. מנצרת עיר הבשורה - ייצא גשר השלום. די לשנאה. לאחר עשרות שנות איבה ושנאה מגיע לנו לחיות בשלום ואחווה. חייבים לשים קץ למלחמה לפני שהיא תשים קץ לחיינו". הוא זכה לתשואות מהקהל.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, נאמה גם היא: "מרגש לראות את עשרות האלפים. די להסתה, די לאלימות. רוצים שלום. מרצ היתה שותפה של רבין", ציינה ותקפה את דברי דוד ביטן: "הרצח של רבין היה פוליטי. רבין נרצח בגלל ההסתה". קריאות "ביבי הביתה" נשמעו, והיא המשיכה בדבריה: "ביטן מעדיף את רצח רבין כא-פוליטי. אין שיתוף פעולה עם אותו ראש ממשלה שהיה אז על המרפסת. ההסתה נמשכת. לשנאה העיוורת יש מחיר כבד של הצתת ילד והצתת מנזר. חייבים לעצמנו יותר מלשיר ולזכור. חייבים להפסיק להקיז זה את דמו של זה". בפנייה למחנה הציוני אמרה: "נילחם ביחד על הדרך".  
 
הרב בני לאו עלה לבמה: "זוכר את הרצח שהיה כאן לפני 21 שנים, רצח פוליטי. אני מודה להרצוג וללבני שדאגו לקיום העצרת אבל זו שוב עצרת של כל חלקי העם. היהדות לא שייכת למחנה אחד, התורה לא נמסרה לידי סקטור, וגם הדמוקרטיה לא שייכת למחנה אחד. על הציר של עופרה ועתניאל יש מאות משפחות שהדמוקרטיה חשובה להם. הדמוקרטיה חשובה לכולנו. העצרת צריכה להיות של כולם, של כל תנועות הנוער". 
  

 

"רצח רבין - לא רצח פוליטי"

 

מדובר בעצרת הראשונה שנערכת במימון מפלגת העבודה, לאחר שבתחילת השבוע נודע כי היו כוונות לבטלה בשל היעדר מימון לכיסוי עלויות ההפקה והאבטחה. למרות הניסיונות של אנשים פרטיים להביא לקיומה של העצרת ובכך להמשיך את המסורת השנתית, התברר כי לא קיים אף גוף מלבדם הנוטל על עצמו השנה את ארגון העצרת ומימונה. 


חברי כנסת בעצרת. לראשונה, מומנה העצרת על ידי מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני



בשנה שעברה התקיימה בכיכר עצרת זיכרון בהשתתפות עשרות אלפים ובמעמד בכירים, בהם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל ונשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון.