בארגוני ימין הגיבו בכעס לחשיפת "מעריב" ביום שישי האחרון, שלפיה בכוונת הרשות הפלסטינית להקים מפעל מלט בשמורת טבע שבשטח B במעלה נחל חצצון. המפעל עלול להרוס את נחל ערוגות ולזהם את ים המלח. עם היוודע דבר הקמת המפעל, שיגרה תנועת רגבים מכתב לשר הביטחון, ראש המנהל האזרחי, ראש יחידת הפיקוח של המנהל, מפקד פיקוד מרכז והשר לאיכות הסביבה זאב אלקין, הדורש אכיפת החוק במקום.



במכתב מדגישה התנועה כי המפעל מתעתד לקום בשמורה הסכמית בשטח B, אזור שאין לבנות בו כלל, וכי הקמת המפעל תהווה הפרה של הסכמי אוסלו. "בנוסף, ברור כי הקמת מפעל מסוג זה עשויה, ברמת ודאות גבוהה מאוד, לגרום לנזק סביבתי נרחב, תוך פגיעה חמורה בסביבה ובעיקר בתוואי נחל חצצון והסיכון הסביבתי הנובע ממפעל מזהם במרחב הספציפי הזה חמור ביותר".



"התוכנית המטורפת הזו עלולה להרוס את המדבר ואת נחלי ים המלח. איפה כל הארגונים הירוקים?", זועם עובד ארד, מנהל אגף השטח בתנועת רגבים. "אם יתברר שגורמים ישראליים אישרו בקריצת עין למשפחתו של אבו מאזן לקדם את האסון הזה, הרי שהגענו לקשרי הון לשלטון ברמת סיאוב שאי אפשר כמעט לדמיין."



ים המלח. צילום: אריאל בשור
ים המלח. צילום: אריאל בשור



"פגיעה חמורה בטבע ובתושבי המקום"


סגן ראש מועצת גוש עציון, משה סוויל, כתב: "הורסים את מדבר יהודה ושמורת עין גדי ואנחנו שותקים? מדובר על פגיעה חמורה בטבע ופגיעה בתושבי המקום, בדווים ויהודים. המנהל האזרחי מתחבא מאחורי סעיפים בהסכם, שבאותו הרגע נרמסים ברגל גסה על ידי אבו מאזן".



עו"ד תומר ישראל, מעמותת ירוק עכשיו, מסר: "הבנייה של מפעל המלט בשטח המדובר מהווה הפרה בוטה של ההסכמים בין ישראל לרשות הפלסטינית. נגמרה התקופה שבה המנהל האזרחי יכול להמשיך ולעצום עיניים בטענה כי 'אין לנו סמכויות בשטחי B'. אנו דורשים שהמנהל יתערב ויישם את מדיניות הממשלה ביהודה ושומרון כפי שהוא נדרש".