ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (שני) פה אחד לקריאה ראשונה את הצעות החוק לפיהן השימוש במונח "מפגר" על כל הטיותיו יוחלף במונח "אדם, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית", זאת בשל תפיסתו ככינוי משפיל ופוגעני. בין היוזמים של הצעת החוק היו ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ויו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי (כולנו).



בן ארי התייחסה להחלטה ואמרה כי "המילה 'מפגר' צריכה להיעלם מהעולם. זהו אמנם שינוי סמנטי, אך למעשה אנחנו נלחמים בתיוג ומשנים תפיסה חברתית". לדבריה, "לא ייתכן שמילה פוגענית תגדיר אוכלוסיה שלמה עתירת זכויות". ח"כ בן ארי הוסיפה כי הוועדה תפנה עוד היום לשרי הממשלה, על מנת שיחליפו תוך שבוע את המונח בתקנות שונות שבאחריות משרדיהם.



ח"כ שמולי התייחס גם הוא להחלטה והסביר את חשיבותה: "בעולם שלנו שפה יוצרת מציאות. 'מפגר' היא לשון פוגענית, המבליטה בעיקר את חוסר היכולת של האדם. כמורה לחינוך מיוחד, ראיתי איך בבת אחת נעלם הביטחון העצמי מילדים שכינו אותם בשמות גנאי כאלה".




"המילה צריכה להיעלם". ח"כ מירב בן ארי. צילום: דוברות הכנסת



תמיכה רחבה בקואליציה


ח"כ אילן גילאון (מרצ), ביקש להדגיש: "עלינו לזכור כל הזמן שכולנו יכולים למצוא את עצמנו מוגבלים, השפה מולידה מציאות". גם ח"כ נורית קורן (הליכוד) התייחסה להחלטת הוועדה וציינה: "זהו תיקון עוול, הגיע הזמן שנשתמש בשפה נקייה".



בעקבות ההחלטה, עו"ד נעה בן צבי מאקי"ם ישראל קראה לשנות גם המונחים "לקות שכלית" ו"לוקים בשכלם". הצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא, כשכל הנראה היא תזכה לתמיכה רחבה בקואליציה בפרט ובכל סיעות הבית ככלל.