ועדה מקצועית שהקים משרד הבריאות המליצה לפני שנה וחצי לאפשר תרומות דם של יוצאי אתיופיה, שנמצאים בארץ מעל לעשור, אך מאז לא קרה דבר. ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר, טוענת כי ההמלצות הוגשו לשר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן, שלא קידם אותן, כיוון שהן כוללות הקלות גם לקבלת תרומות מקהילת הלהטב"ק. עו"ד פנינה תמנו-שטה, בת הקהילה האתיופית ולשעבר חברת כנסת במפלגת "יש עתיד", הגיבה בזעם בשיחה עם בן כספית ב-"103FM".





"למה לליצמן לתת דין וחשבון לציבור יוצאי אתיופיה? הוא כנראה לא רואה אותנו כציבור ששווה להתייחס אליו ולתת לו תשובות", אמרה. "כבר עשרים שנה שזורקים את תרומות הדם שלנו לפח וגם עכשיו ממשיכים בכך. איך מדינה כמו ישראל מרשה לעצמה דבר כזה? ראש הממשלה מעודכן בהמלצות הוועדה. ממשרד ראש הממשלה פנו פעמיים לפחות למשרד הבריאות וביקשו להאיץ את התהליך וליישם את המסקנות, אבל ליצמן בשלו. אני פגשתי את ליצמן פעמיים ופעמיים והוא אמר לי שהם עובדים על זה. הוא רוצה לקבור את ההמלצות כי הוא לא מסוגל להסתכל לי ולשכמותי בעיניים ולהגיד לנו שאנחנו טובים בשביל לשלוח את מיטב בנינו לצבא, שימותו לקרב, אבל הוא לא מוכן לקבל מאיתנו תרומות דם".


"זה לא שיוצאי אתיופיה ישושו וירוצו לתרום דם, כי המשבר הוא כל כך קשה", הדגישה תמנו-שטה. "יש פה עיקרון בסיסי של שוויון ויש פה אפליה בין דם לדם, שחייבת להיפסק. זו תעודת העניות הגדולה ביותר למדינה ולי זה יום קשה להיות ישראלית. לצערי משאירים את זה בחצר האחורית של החברה הישראלית, שאנחנו נתמודד עם זה, שה'אתיופים' יתמודדו עם הסוגיה הזאת, שאמורה להטריד כל ישראלי באשר הוא. אבל זה בעצם לא מעניין אף אחד, רק את התקשורת, ואם היא לא מרימה דגל, אתה לא קיים. יש פה משהו כל כך מעוות ולא נכון, שמורידים לנו את המוטיבציה למתחת לאפס. אני נחשבת למתונה בקהילה, אבל היום אני מבינה את הרדיקלים שאומרים אל תלכו לצבא. מבינים פה רק כוח".

כספית הזכיר: "וועדה בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור הוקמה כדי לבדוק את אפליית יוצאי אתיופיה ופרסמה מסקנות רציניות, טובות וחזקות, והייתה תחושה שראש הממשלה מתייחס מאוד ברצינות". תמנו-שטה השיבה: "אני נמצאת בוועדת השרים, מקבלים שם החלטות חשובות, כולל הדו"ח החשוב בנושא הגזענות של פלמור. אבל על נושא הדם אנחנו לא מתכוונים לעבור בשתיקה וגם לא אגודת הלהטב"ק. כנראה שבג"ץ יצטרך להיכנס לעניין הזה".