מגנט פשוט על מקרר, הציל בן שלוש מחנק: גננת בגן ילדים של תלמוד תורה הפכה היום (שלישי) לגיבורת השעה, כאשר זיהתה שאחד מהפעוטות שבפיקוחה נחנק מאכילת בננה שהייתה חלק מהקינוח של ארוחת הצהריים. אך היא לא נכנעה לפאניקה שאחזה בחלק מנמצאים במקום ופעלה להצילו. הגננת הורידה מהמקרר בגן מגנט, בו הוראות לטיפול במקרי חנק, ופעלה לפיו. היא דפקה לפעוט בגב, והכניסה את אצבעה לפיו. הפעוט נשך אותה, אך היא המשיכה ושלפה את החסימה מגרונו ובכך הצילה את חייו. 

ברק עוזרי, חובש שהוזעק למקום על ידי הגננת סיפר: "הגננת התקשרה למוקד 1221 של איחוד הצלה בבני ברק על מנת להזעיק עזרה. הגעתי עם מתנדבים נוספים מיחידת האופנוענים של איחוד הצלה ואפשר לציין כי באורח נס מצבו טוב עקב פעילות המהירה של הגננת שהצילה את חייו".

מגנט הוראות במקרה חנק. צילום: דוברות הצלה
מגנט הוראות במקרה חנק. צילום: דוברות הצלה
עוזרי המשיך ותיאר את גבורת הגננת. "כשהגענו הייתה בגן בהלה גדולה, אבל המשבר העיקרי בעצם חלף כי במקביל לטלפון אלינו, הגננת נזכרה שקיבלה השבוע מגנט למקרר מאיחוד הצלה שמפרט איך לטפל במקרי חנק. היא הורידה את המגנט והלכה בדיוק לפי ההוראות שמופיעות עליו. כשהגעתי, הגננת סיפרה לי, שהיא דפקה לילד על הגב והכניסה אצבע לפה שלו הוא קצת נשך אותה, אבל היא בכל זאת הצליחה".

"רק בגלל שהיא מילאה באופן מדויק אחרי ההוראות - היא הצילה לו את החיים. בעצם המגנט העם ההוראות הציל את חייו של הפעוט הזה מחנק. כשהיא ראתה שהוא בסדר הגננת התקשרה לבטל את זימון האמבולנס מד"א", סיפר החובש.

 

"בלע מגנטים והוצל בניתוח"


אמנם המגנט שחילקו באיחוד הצלה הציל את חיי הפעוט, אך במקרה אחר שאירע בסוף חודש אוקטובר, מגנטים דווקא סיכנו חיים של ילד. פארס סעיד בן השבע ממע'אר בלע ארבעה מגנטים שהיו חלק ממשחק שקיבל במתנה, ונאלץ לעבור ניתוח כדי להוציאם. 



ארבעת המגנטים שהוצאו מבטנו של פארס סעיד. צילום:מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פוריה
ארבעת המגנטים שהוצאו מבטנו של פארס סעיד. צילום:מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פוריה



לאחר שהוריו של פארס גילו שבלע את המגנטים, הם הובילו אותו לחדר המיון במרכז הרפואי פוריה, שם הם הוצאו מגופו. "הפעולה היתה דחופה כדי למנוע נדידה למעיים. בהרדמה כללית ובשיטה אנדוסקופית הצלחנו לאתר את המגנטים בגודל ס"מ כל אחד, שהיו צמודים זה לזה ולשלוף את ארבעתם", סיפר אז ד"ר אבי און, מנהל יחידת גסטרו ילדים והסביר, "ילדים בולעים גופים זרים שונים, אבל יש כמה שדורשים התייחסות מיוחדת וביניהם מגנטים. במקרה שבולעים שני מגנטים או יותר, זה מאד מסוכן, כי המגנטים מתחילים לנדוד בדרכי העיכול ואז הם נמשכים אחד לשני ויכולים להצמיד קטע מעי אחד לקטע מעי אחר. ההדבקה הזו עלולה ליצור חסימת מעיים ואפילו נקב במעי. היו לנו מקרים שהסתיימו בנקב וזה מסוכן" .



ד"ר און הזהיר. "ההורים חייבים לגלות ערנות במקרה של בליעה של חפצים שמחייבים התערבות כמו מגנטים, חפצים חדים, בטריות, או חפצים גדולים. חשוב מאד להגיע מיד למלר"ד" .