הלילה ייצא לדרכו במסגרת מרוץ הלילה השנתי של תל אביב, מקצה מיוחד של בוגרי עמותת עלם. אחת הרצות תהייה מוריה סיון (22), שנמצאת בעיצומו של קורס מפרך ותובעני במכון וינגייט להכשרה כמדריכת כושר. כשהייתה בת שמונה היא איבדה את אמה. אביה התקשה לתפקד וברגע אחד קרסה משפחה נורמטיבית מפתח תקווה. המשבר היה קרקע פוריה להידרדרות מהירה של הנערה הצעירה בלימודים, סילוקה מבית הספר, חיים בחבורות רחוב, שימוש בסמים ומעבר למעון חסות לבני נוער.



בגיל 16 פגשה מוריה את מי שהיום הוא אחד מחבריה הקרובים ואז המדריך שלה ב"עלם", ירון עצמון. הוא הושיט לה יד וגרם לה להאמין בעצמה. "לא הייתי קרובה לעולם הספורט", היא אומרת. "זה התחיל לגמרי במקרה כש"עלם" השיגו לי מנוי לחדר כושר. אז החל המאבק שלי עם עצמי, עם רגליים שמאליות ועם פציעות חוזרות. יש לי מטרה לעבוד עם נוער בסיכון ולשכנע צעירים שאורח חיים בריא הוא גם מרפא לאורח החיים הלא יציב והתלוש שהם נאבקים לצאת ממנו", מספרת מוריה. "המקום שממנו אני באה הוא מקום שבו אין למי לפנות, שאתה חושב שזה מה שיש ולא תגיע רחוק. הבית לא מתפקד והכל נופל עליך. לא קל ללכת לבית הספר כשאף אחד לא מחכה לך בבית".



את היציאה שלה למקום הכל כך שונה שבו היא נמצאת היום היא חייבת לא רק לאופיה הנחוש, אלא גם ליד המושטת של ירון ושל "עלם". "במקום שבו אף אחד לא האמין בי, ירון היה היחיד שגרם לי לחשוב שזה אפשרי. ידעתי שאני יכולה לסמוך עליו. הוא דיבר איתי בגובה העיניים ושמר על האש שלי שהרבה פעמים הלכה לאיבוד, כי קורים דברים בבית, כי העבר רודף אותך. כי הגמילה עצמה במקרים של התמכרות כמו שהייתה לי, היא לא פשוטה. אני רצה הלילה בשביל הילדים שהיום הם בחושך".



מוריה סיון וירון עצמון (במרכז) יחד עם צעירי עלם, מתכוננים לריצה. צילום: עמותת עלם
מוריה סיון וירון עצמון (במרכז) יחד עם צעירי עלם, מתכוננים לריצה. צילום: עמותת עלם



ירון עצמון, שליווה את מוריה בתכנית "מחסות לעצמאות", המופעלת על ידי "עלם" ורשות חסות הנוער במשרד הרווחה, מספר: "הכרתי אותה כצעירה מרשימה, בעלת כוחות עם סיפור חיים מורכב. עם רצונה להתמודד עם האתגרים שהחיים זימנו לה, היא דאגה לגייס סביבה תמיכה. התכנית והקשר שנרקם בינינו יצרו עבורה מרחב שבו ניתן לחקור ולהתנסות בביטחון. היום היא כבר סוללת את דרכה להגשמה עצמית, עצמאות רוחנית וכלכלית ועתיד מלא תקווה".



בין 150 ל־200 צעירים וצעירות מסיימים מדי שנה את שהותם במסגרות רשות חסות הנוער. יציאתם לחיים עצמאיים היא אתגר עצום, משום שרבים מהם עדיין מתמודדים עם חוויות חיים של הזנחה ופגיעה רגשית ופיזית. "מחסות לעצמאות" כוללת בין היתר בניית תכנית אישית לחיים עצמאיים וליווי אישי על ידי מתנדב. 297 צעירים סיימו אותה במהלך 2015.



למוריה מסר חשוב לנערים ונערות בסיכון: "לוקח זמן לרכוש אמון ביד המושטת. ההרגל אומר שהמערכת תדפוק אותך בסוף, אבל אני אומרת כשאתה רואה שאתה לא מתקדם לשום מקום אלא רק מידרדר אתה יכול רק להרוויח מלהיעזר באדם אחר".