בעקבות כישלונה השבוע של הממשלה בהוצאה לפועל של המכרז להקמת מפעל האמוניה החלופי במישור רותם בנגב ופינוי פצצת הזמן המסוכנת בדמות מכל האמוניה בחיפה, פנו היום (רביעי) כל ראשי העיריות באזור מפרץ חיפה במכתב בהול לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הם דורשים ממנו לטפל אישית במחדל המתמשך שנים ארוכות. על היוזמה לאחד את ראשי הערים למען המטרה אחראית עמותת "צלול" להגנת הסביבה, מהארגונים המובילים במאבק לפינוי המתקן האסטרטגי. כל הערכות הגורמים הביטחוניים והסביבתיים מכירות במכל האמוניה בחיפה כאחד המסוכנים ביותר בישראל בעצם מיקומו בלב מטרופולין אזרחי צפוף וחשוף לפגיעת טילים במלחמה, כשם שהיה כבר לפני עשור במלחמת לבנון השנייה, וגם בהיותו מיושן ומועד לתקלות חמורות ובכלל זה תרחישים שמדברים על מאות הרוגים ואלפי נפגעים נוספים.



במכתב לנתניהו כותבים ראשי הערים: "המשך יבוא האמוניה במכלית ענק והמשך קיומו של המכל במפרץ היא סכנת חיים לתושבים, סכנה לאזור התעשייה החשוב במדינה, סכנה לנמל חיפה וסכנה ממשית לפגיעה ברכוש ציבורי ופרטי. כבוד ראש הממשלה, חיי תושבי הצפון אינם הפקר. אנו מבקשים את התערבותך המיידית לסגירת המכל המסוכן ולמנוע בכך את האסון העומד בפתח". על המכתב חתומים ראשי עיריות חיפה, קרית ביאליק, קרית מוצקין, קרית ים, נשר וקרית אתא וראשי מועצות קריית טבעון והמועצה האזורית זבולון.



בעמותת צלול מאשימים: "המשרד להגנת הסביבה כשל בניהול המכרז להקמת מפעל ליצור אמוניה בנגב וממשלת ישראל שהבטיחה שמכל האמוניה הישן והמסוכן בחיפה ייסגר בראשית 2017, לא עמדה בהבטחתה ולא הסירה את האיום המרחף על חייהם של תושבי הצפון. 'צלול' דורשת מרה"מ נתניהו לקחת את הנושא תחת אחריותו ולהורות על סגירת המכל בהקדם האפשרי. עד למועד הסגירה על חברת חיפה כימיקלים ועל חברת דשנים - ש-96% מהגז המסוכן מיועד לשימושן - למצוא פתרון לאספקת האמוניה. 'צלול' תתנגד בכל תוקף לכל ניסיון לחדש את היתר הרעלים למכל, שתוקפו יפוג בראשית 2017. לאחר גרירת הרגליים, שנמשכה במשך שנים, על הממשלה להוכיח לתושבי הצפון שחייהם אינם הפקר". בעמותת "אזרחים למען הסביבה" תוקפים את הממשלה על התנהלותה בניהול המכרז ועו"ד ג'מילה הרדל-ואכים אומרת: "מלכתחילה לא היה ברור למה המדינה צריכה ליזום מכרז כזה ולקחת על עצמה להקים מפעל לא רווחי שכל מטרתו לספק אמוניה למפעל אחד שבעצמו לא ניגש למכרז. זאת ועוד, בוועדת ביקורת המדינה המשרד להגנת הסביבה הודה רק לפני שבועיים, שהוא מעולם לא בחן את החלופה לפיה כלל לא יאוחסנו כמויות כאלה במדינה".



כל רשתות הביטחון ליזמים שפרסה המדינה לא סייעו ואף מציע לא ניגש למכרז הממשלתי להקמת מפעל האמוניה החדש במישור רותם שבנגב, עד לסגירת המכרז בצהרי יום שני השבוע. רק בקיץ האחרון אישר משרד האוצר מענק הקמה מהמדינה בסכום מקסימלי של עד 240 מיליון ש"ח ואף פיצוי שהמדינה תספק ליזם במקרה שיביא לסגירת המפעל בגובה מקסימלי של עד 480 מיליון ש"ח. כל זאת כאמור לא סייע לממשלה לקבל הצעות כלשהן לדון בהן. "כעת, הממשלה תדון בחלופות השונות, ותעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי" נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.



ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שהחליט לאחרונה לצאת בכל כוחו נגד התעשייה רבת העוצמה הכלכלית והפוליטית בעירו, אמר: "לא יעלה על הדעת כי אינטרסים כלכליים של בעלי ההון וצמרת הממשלה יעמדו כנגד חייהם של תושבי המפרץ. איני מבין מדוע מתעקשים בממשלה לחכות לאסון בסדר גודל עצום המרחף מעל הצפון כולו כשרק 5% מהאמוניה במפרץ חיפה דרושים למשק הישראלי וכל השאר משמש ליצור דשן ליצוא לחו"ל". בעיריית חיפה מדגישים כי העירייה מנהלת בשנים האחרונות מאבקים משפטיים להוצאת צו סגירה למכל על ניהול עסק ללא רישיון ובמקביל מתנהל דיון בביהמ"ש העליון על סירובה של העירייה להעניק היתר בנייה למכל. "מכרז הסרק שהוציאה המדינה יוכיח לבית המשפט כי לממשלת ישראל לא הייתה כוונה אמתית לעמוד בהתחייבויות שפיזרה" אומרים בעיריית חיפה.