סקר של עמותת "חינוך ישראלי" לגבי שביעות רצון ההורים ממערכת החינוך, מעלה תמונה עגומה. הסקר שיוצג מחר בכנס "חינוך באובדן דרך", בבית הספר "תיכונט" בתל אביב, חושף כי 91% מההורים לילדים בבתי הספר בחינוך הממלכתי אינם שבעי רצון ממערכת החינוך. מנגד, כשנשאלו ההורים על שביעות רצונם מבית הספר בו לומדים ילדיהם - כ-80% מההורים הביעו שביעות רצון. נתונים זהים (80%) התקבלו כשנשאלו על שביעות רצון ממערכת היחסים בין המורים לתלמידים בבית הספר.



עוד עולה מהסקר כי 90% מההורים מרוצים ממידת המחויבות של המורים לילדים, אך רק כ–12% מההורים שילדיהם לומדים בתיכון חושבים שבית הספר עושה עבודה טובה בהענקת כלים לבוגריו בדרכם לשוק העבודה. בנוסף, כ-80% מההורים לא מרוצים מהדרך בה המערכת מקנה לילדים יכולת חשיבה עצמאית וביקורתית. בנושא ערכים מול ציונים, יותר מ-80% מההורים חושבים כי המערכת מעדיפה ציונים על פני ערכים. כשנשאלו ההורים האם פוליטיקה גולשת למערכת החינוך, כ–80% מההורים חושבים ששר החינוך, נפתלי בנט, כופה את עמדתו הפוליטית על תכני הלימוד בבתי הספר הממלכתיים.



80% חושבים שבנט כופה את עמדתו הפוליטית על תכני הלימוד. צילום: פלאש 90
80% חושבים שבנט כופה את עמדתו הפוליטית על תכני הלימוד. צילום: פלאש 90



"ההורים מביעים חוסר אמון במשרד החינוך"


אורית שטרית, מנכ"לית תנועת "חינוך ישראלי", ממארגני הכנס, התייחסה לתוצאות הסקר ואמרה כי "ההורים ברובם סומכים על אנשי השטח בחינוך - המנהלים והמורים אך מביעים חוסר אמון מוחלט במשרד החינוך. כשלי החינוך בישראל נובעים בעיקר מריכוזיות ושחיקת מעמדם של המורים והמנהלים".



כנס "חינוך באובדן דרך" מגיע בעקבות כעס על משרד החינוך ועל ההידרדרות המתמשכת באיכות החינוך המוענק לתלמידים בישראל, לדברי המארגנים. שטרית התייחסה לכנס ואמרה כי "ההכרזה על התנתקות מהמשרד והקמת מועצה עצמאית לחינוך, היא צעד מתבקש שהיה צריך לעשותו מזמן". לדבריה, ב"חינוך ישראלי" עובדים על פיילוט לתוכנית שתשנה את המערכת ובאמצעותה יועברו יותר סמכויות למנהלי בתי הספר, לרשתות חינוך ולרשויות המקומיות.