מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא מותח ביקורת קשה על תופעת המינויים הפוליטיים ברשויות המקומיות. בדו"ח על השלטון המקומי, שהוגש על ידי שפירא ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נדרש משרד הפנים לבחון מחדש מינויי עובדים שהתקבלו לעיריות ולחברות העירוניות בהליכים שנמצאו בהם ליקויים חמורים ואשר יש חשש שביסוד בחירתם עומדת זיקתם הפוליטית ולא כישוריהם.



בפרק על מינויים והתקשרויות על רקע זיקה פוליטית או אישית ברשויות המקומיות, מציין מבקר המדינה, כי הדו"ח מצביע על מועמדים שמונו לתפקידיהם – מקצתם בכירים – בעיריות ובתאגידים עירוניים, בדרך כלל זמן קצר לאחר מועד הבחירות, בעיקר בגלל זיקתם הפוליטית, האישית, או העסקית לראש העירייה, לחברי סיעתו, או לחברי סיעה אחרת בקואליציה העירונית.



בדו"ח מפורטים מינויים לעשרות תפקידים, מזוטרים עד בכירים. בין התפקידים הנחשקים, בנוסף לניהוליים הבכירים: נהג ראש העירייה, מפעיל בריכת שחייה, עובד תחזוקה, אב בית ספר, מוקדנית, מנהל מוקד עירוני, יועצת למעמד האישה, מפקח גינון, מנהל מחלקת פיקוח ושיטור קהילתי באגף איכות הסביבה, קב"ט מוסדות חינוך, מנהל אגף חירום ודובר, כאשר המשותף לכולם הוא זיקתם הפוליטית באופן אישי או של בני משפחתם לראש העירייה הנבחר.



מבקר המדינה טוען שהתגלו ליקויים חמורים, מהותיים וכבדי משקל במיוחד בהתנהלות עיריות נשר ועפולה. לנוכח זאת, ממליץ משרד מבקר המדינה למשרד הפנים לנקוט בצעדים תקיפים העומדים לרשותו על פי דין כנגד ראשי עיריות נשר ועפולה.



"יצויין, כי בעת סיכום הדו"ח ומסקנותיו התגבש במשרד מבקר המדינה החשש לעבירות פליליות בכמה עניינים. בהתאם להוראות הדין יועברו אלה ליועץ המשפטי לממשלה", הודיע שפירא. "בעיריית עפולה הובילו הליכים בלתי תקינים להחלפת כל שדרת הניהול ב'אנשי שלומנו', קרי מועמדים בעלי זיקה פוליטית, או אישית לראש העירייה ולחברי סיעתו", קובע עוד מבקר המדינה.



עוד נטען, כי לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר 2013, התקבלו לעבודה בעיריית נשר שבעה עובדים בעלי זיקה לראש העירייה וחברי סיעתו וזאת, לכאורה בהליך של מכרז פומבי. בדו"ח מבקר המדינה נטען עוד שבעיריית ראשון לציון נבדק נושא המינויים בתאגידים עירוניים. "הבדיקה העלתה ליקויים הנוגיעם למינויים בשתי חברות עירוניות ובין היתר, בכל הנוגע להליכי המכרזים למינוי עובדים והליכי מינויים של דירקטורים בחברות העירוניות", קובע שפירא.



שפירא דורש ממשרד הפנים לבחון לעומק חלופות להתמודדות עם תופעת המינויים הפוליטיים ברשויות המקומיות ובכלל זה לבחון אם יש מקום לשנות את ההוראות בעניין הרכבי ועדות הבחינה בעיריות.




"פגמים בהתקשרות מול יועצים חיצוניים"



מבקר המדינה מותח ביקורת על תופעת הייעוץ והספקת שירותים משפטיים בשלטון המקומי. "נמצאו ליקויים מהותיים, מהם חמורים, בתחום הייעוץ המשפטי והספקת שירותיהם של יועצים משפטיים חיצוניים בשלטון המקומי", צויין בדו"ח, "בהתקשרויות של רשויות מקומיות שונות עם עורכי דין חיצוניים נפלו פגמים בתחומים של הליכי ההתקשרות, ניגוד עניינים, תחומי הטיפול המועברים ליועצים משפטיים החיצוניים, משך זמן העסקתם והעלויות הגבוהות של ההתקשרויות עימם".



מחברי הדו"ח מתריעים עוד: "אין די בפעולות שביצע משרד הפנים להסדרת העסקתם של עורכי דין חיצוניים ברשויות מקומיות, כדי למלא את הצורך בהסדרה מקיפה של הנושא בכלל הרשויות המקומיות".



עיריית נשר. ספגה ביקורת קשה. צילום: ויקיפדיה



בדו"ח מבקר המדינה גם נמתחת ביקורת אודות היבטים חוקיים ואתיים הנוגעים לכהונת נבחרי ציבור ברשויות המקומיות ועולה חשש מפני ניגודי עניינים לכאורה. "עיקר האחריות לקיום הוראות החוק ולהתנהגות אתית נאותה מוטלת על נבחרי הציבור, שבתוקף תפקידם עליהם לשמש דוגמה להתנהגות אזרחית נאותה", נכתב בדו"ח, "במעקב שבוצע בנושא טיפולם של משרדי הפנים והמשפטים בליקויים שפורטו בדו"ח דוקם בנושא זה, הועלו ממצאים הנוגעים להיבטים אתיים שונים בפעילותם של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות. ממצאים אלו מלמדים שלא תמיד נוהגים נבחרי הציבור כנדרש וכמצופה מהם". תופעת הנסיעות לחו"ל: "להימנע מניגוד עניינים"



מבקר המדינה, יוסף שפירא יוצא נגד תופעה הנסיעות לחו"ל של נבחרי ציבור ועובדים ברשויות המקומיות. "הנסיעות לחו"ל בתפקיד כרוכות בהוצאת כספי ציבור והן עלולות להצטייר בעיני הציבור כהטבה שנבחרים ועובדים בכירים מעניקים לעצמם או לעובדיהם. לפיכך, יש צורך בהקפדה יתרה על סדרי מינהל תקין בתחום זה, תוך הימנעות מניגוד עניינים", דורש מבקר המדינה. 



שפירא תוקף בדו"ח את התנהלות השלטון המקומי בתחומי תכנון ובנייה ורישוי עסקים, ומתריע על אסון שעשוי לקרות: "אכיפת החוק היא תנאי חיוני לקיומו של מינהל תקין ולשמירה על שלטון החוק ועל השוויון בין כלל תושבי המדינה", הוא מדגיש, "לאכיפתם של דיני רישוי עסקים נודעת חשיבות רבה בכל הנוגע לשמירה על שלום הציבור, על בריאותו ועל בטחונו".




"מיעוט של היתרי בנייה במזרח ירושלים"



בדו"ח נטען על ליקויים שנמצאו בתחום רישוי עסקים במועצות המקומיות גבעת זאב, חצור הגלילית ורמת ישי. עוד נטען בדו"ח, כי הבדיקה בעיריית ראשון לציון העלתה, כי העירייה לא נקטה צעדי אכיפה אפקטיביים נגד גורמים שהפרו את דיני רישוי עסקים, למרות שהיא היתה מוסמכת לנקוט בצעדים הנדרשים מכוח דיני רישוי עסקים.



עוד מעלה הדו"ח, כי חבר מועצה אשר ראש העירייה האציל לו את סמכויותיו בנושא רישוי עסקים פעל שלא בהתאם לעקרון עצמאות התביעה העירונית ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה ובשני מקרים אף פעל תוך ניגוד עניינים לכאורה.



בדו"ח גם מתריע מבקר המדינה על חשיבות תחום התכנון והבנייה המשפיע על דמותה של הסביבה, אופן ניצולם של משאבי הקרקע וחלוקת העושר.



בביקורת שנערכה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים נמצא, כי אין לירושלים תכנית מתאר מעודכנת, יש מיעוט של היתרי בנייה במזרח העיר והליכי הרישוי נמשכים זמן רב.



אזור סילוואן, מזרח ירושלים. צילום: פלאש 90



בדו"ח נטען עוד על ליקויים שאינם עולים בקנה אחד עם עקרונות יסוד של המינהל התקין, כמו עקרונות השקיפות, השוויון וחוקיות המינהל. "לעיתים הוועדה אף חרגה מעקרונות התכנון שנקבעו בתכניות התקפות, עד כדי חשש לפגיעה באינטרסים הציבוריים", נטען.



בדו"ח מבקר המדינה גם נמתחת ביקורת על איכות מתן השירות לתושב ברשויות מקומיות. "לשירותים שמספקות הרשויות המקומיות לתושביהן יש השפעה ישירה על איכות חייהם ועל רווחתם", מציין מבקר המדינה ומתריע: "בביקורת נבדקו מתקנים שהרשויות המקומיות מקבלות בהם קבל ונמצאו ליקויים רבים בהנגשת פתחי השירות לקהל ובהנגשת אתרי השירות עצמם וכן ליקויים הנוגיעם לזמני ההמתנה ולמתן שירותים מקוונים. גם הועלו בביקורת ליקויים רבים בשלטי ההכוונה אל פתחי השירות ובתנאים הפיזיים של אתרי השירות וחלקם עלולים להתפרש כזלזול במקבלי השירות ופעילה בכבודם".




מבנים שאינם בשימוש הופכים לנטל כלכלי



"פילים לבנים" בחוצות הערים. מבקר המדינה מותח ביקורת על אופן טיפול רשויות מקומיות במבנים שאינם בשימוש: "נכסים שאינם בשימוש הופכים למפגע סביבתי, תברואתי, בטיחותי וחברתי חמור והם מטילים נטל כלכלי על הרשויות המקומיות ופוגעים בהתפתחות המרחב העירוני ובניצול היעיל של משאב הקרקע המצוי בחוסר", מציין מבקר המדינה, "התגלו ליקויים באופן שבו רשויות מקומיות מעניקות פטור מארנונה לנכסים שאינם ראויים לשימוש השוכנים בתחומיהן. כמו כן, התגלו ליקויים באופן טיפולן במפגעים שנוצרו בסביבת מבנים שאינם ראויים לשימוש בתחומיהן ובמבנים שבנייתם טרם הושלמה והם נמצאים במצב של שלד בניין שנים רבות".


משה כהן



הפרדת הפסולת תקועה. ממצאי דו"ח הביקורת בשלטון המקומי מעלים ליקויים וחוסר יעילות בקידום פרוייקט הפרדה במקור של פסולת ביתית ברשויות המקומיות. "המשרד להגנת הסביבה הציע לרשויות מקומיות סיוע בסך כולל של כחצי מיליארד שקל לצורך קידום הפרדת הפסולת בבתי התושבים לשני זרמים – פסולת רטובה (אורגנית) ופסולת יבשה", כותבים מחברי הדו"ח, "הועלו ליקויים בהליכי קבלת ההחלטות במשרד להגנת הסביבה ובאופן שבו הרשויות המקומיות השתתפו בתכניות הסיוע ויישומן. כששש שנים לאחר שהוחל ביישום התכנית עדיין לא הושגה עלייה בשיעור הפסולת המופרדת וחלק מהרשויות המקומיות אף הפסיקו את השתתפותן בתכנית".



טייבה נשארה מאחור, ביקורת על ההתנהלות בבית שאן



התשתיות בטייבה נותרו מאחור. בביקורת שערך משרד מבקר הצמדינה בעיריית טייבה נקבע שהניהול העירוני בעיר מאופיין זה שנים רבות בכשלים ניהוליים, כספיים, ארגוניים ותפקודיים ובאי פיתוח תשתיות שנועדו לספק לתושבים איכות חיים נאותה. מבקר המדינה מתריע על ליקויים ביישומן של תכניות להבראת העירייה ולהעצמתה ובבקרה ובפיקוח על התנהלותה וכן נמצא כי חל עיכוב בביצוע פרוייקטים רבים וחיוניים לעיר בתחום התשתיות.



"מצטיירת תמונה עגומה של תפקוד המשרדים הממשלתיים שהיו אמורים ללפתח בעיר מנופי צמיחה וייצוב כלכלי שימנעו את הידרדרותה הכלכלית והתפקודית של העירייה ולשפר את רמת השירות שמקבלים התושבים. כמו כן, הועלו ליקויים בפעילותן של הוועדה הממונה והעירייה,בייחוד בתחום הכספי והמנהלי", נטען עוד.



המבקר מותח ביקורת על ההתנהלות בבית שאן ובקרית גת. בדו"ח מבקר המדינה גם נמתחת ביקורת קשה על ההתנהלות בעיריית בית שאן. "לאורך שנים רבות העירייה לא פעלה לפי כללי מינהל תקין ולא הקפידה על עקרונות היעילות והחיסכון", נטען, "הועלו ליקויים רבים, מהם חמורים, בניהול כוח האדם בעירייה, בניהול הכספים, בניהול נכסי העירייה ובניהול הרכש וההתקשרויות".



מבקר המדינה מתריע עוד שהעירייה לא עמדה ביעדיה העיקריים של תכנית ההבראה משנת 2015 כבר בתחילתה. "על משרד הפנים לפעול בדחיפות לפתרון בעיות היסוד של העירייה. יצויין כי לנוכח ממצאי הביקורת החליט משרד הפנים להקים ועדת חקירה להתנהלות העירייה וראש העירייה. עם זאת, המשרד התלה את החלטתו בהתאם לצעדים שתנקוט העירייה".



בביקורת שנערכה בעיריית קרית גת נטען על ליקויים שהתגלו בהליך קבלת ההחלטות בכל הנוגע להתקשרות עם החברה הכלכלית ובהליכי מתן התמיכות: "בנושאים שנבדקו הועלה, כי העירייה לא פעלה לפי כללי המינהל התקין ולפי עקרונות היעילות והחיסכון", נטען עוד.



"על הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה להפיק לקחים ממצאי הדו"ח ולתקן במהירות את הליקויים שנמצאו בתפקודם, על מנת להבטיח כי הם יפעלו לפי כללי מינהל תקין וישמרו על שלטון החוק ותושבי הרשויות המקומיות יקבלו את השירותים שהם זכאים להם ובאיכות הראוייה", מסכם שפירא את הדו"ח הנוקב.



ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "שר הפנים, אריה דרעי, מייחס חשיבות רבה לתיקון הליקויים שעלו מדו"ח המבקר והנחה את גורמי המקצוע במשרד הפנים להמשיך ולפעול לתיקון הליקויים שהועלו. המשרד החל לטפל, עוד במהלך עריכת הביקורת, בהערות המבקר המתייחסות לנושאים שבתחום אחריות המשרד וכמו כן, ימשיך בעבודה לתיקון כל ההערות והליקויים".