גל שריפות: השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, החליטו הערב (רביעי) לתגבר משמעותית את הנוכחות בשטחים הפתוחים באמצעות לוחמי מג"ב על מנת לייצר הרתעה ויכולת גילוי מהירה של הצתות בדגש על שטחים פתוחים בסמיכות ליישובים. ההחלטה נובעת מתוך ההבנה כי חלק לא זניח מהשריפות נובע מהצתות. 



בתוך כך, לפני זמן קצר ובעקבות שינוי ברוחות, חזית האש באזור נטף התחזקה וכעת היא מתקרבת לאזור כביש 1 והישוב נווה אילן. לוחמי האש בכוחות מתוגברים מנסים לבלום אותה לפני שתגיע לישוב.



יממה אחרי פרוץ גל השריפות ברחבי הארץ, במשטרה החלו היום להעריך את הגורמים לאש שהיכתה בגליל, בהרי ירושלים ויהודה ושומרון. על פי החשד, השריפה שאירעה סמוך ליישוב נטף נגרמה בעקבות רשלנות של ארבעה עובדי קבלן שעבדו בסלילת כביש סמוך ליישוב והבעירו מדורה באזור. בעקבות החשד עוכבו העובדים לחקירה. לעומת זאת, בזכרון יעקב, ההערכה כרגע היא שהשריפה הייתה תוצאה של הצתה. 29 שעות לאחר שפרצה האש, הצליחו הערב לוחמי האש להשתלט בצורה מלאה על השריפה. כלל התושבים ביישוב הורשו לחזור לבתיהם, מלבד אלה שבתיהם ניזוקו.


מטוס כיבוי בזכרון יעקב, צילום: מאיר וקנין, פלאש 90
מטוס כיבוי בזכרון יעקב, צילום: מאיר וקנין, פלאש 90


בגילון שבגוש משגב בגליל המערבי השתוללה שריפה שאיימה על בתי התושבים במשך שעות. כלל תושבי היישוב פונו מבתיהם ושני בתים ביישוב עלו באש. לאחר שעות של שריפה, הושגה הערב שליטה חלקית על האש שאיימה על היישוב. חברת החשמל מחזירה בשעות אלו את החשמל לכלל בתי היישוב, פרט לאחד הבתים שניזוק בשריפה. לאחר הערכת מצב ביישוב הוחלט כי לאחר סיום בדיקות שיבוצעו על ידי חברות החשמל והגז ובהינתן האישור יורשו התושבים שפונו לשוב לבתיהם. נכון לשעה זו הבתים ביישוב יצאו מכלל סכנה. שוטרים ולוחמי אש ימשיכו לפעול בשעות הלילה ברחבי הישוב בכדי לפקח שהאש לא תתחדש.

השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון
השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון


ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיעו לחדר המצב בזכרון יעקב בכדי לעקוב מקרוב, יחד עם מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, אחרי מאמצי הכיבוי הנערכים במקום. כמו כן החליטו השניים לבקש סיוע של מספר מטוסי כיבוי ממדינות זרות, זאת בשל הערכה כי מחר יהיה יבש אף יותר מהיום, מה שיכול לגרום לכך שמטוסי הכיבוי שבידי ישראל לא יספיקו. "התנאים יימשכו גם מחר ומחרתיים, ביקשתי להגדיל את מצבת המטוסים. כיום יש לנו טייסת משלנו ולכן יכול להיות שנבקש מהשכנות שלנו לקבל את הסיוע הזה. יש סימנים גם להצתות אנוש", אמר נתניהו בחפ"ק.

השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון
השריפה בדולב. צילום: איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון


השריפה סמוך לנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש
השריפה סמוך לנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש



יוון וקרואטיה יסייעו במטוסי כיבוי

נתניהו שוחח בטלפון עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ועם ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ' וביקש מהם סיוע במטוסי כיבוי. ראשי הממשלה של יוון וקרואטיה נענו לבקשה והבטיחו לשלוח בהקדם האפשרי מטוסי כיבוי שיסייעו לכיבוי השריפות ברחבי הארץ.

שר הפנים אריה דרעי הנחה את מינהל החירום במשרד הפנים לתת סיוע מיידי לרשויות שבתחומן ארעו אתמול והיום שריפות. "אני מודה לכוחות הכיבוי אשר עושים הכל כדי לכבות את השריפות. אני מקווה שבכוחות משותפים נצליח להקל ולו במעט על התושבים אשר נמצאים במוקד", אמר.

מד"א טיפל בשתי היממות האחרונות ב-21 בני אדם שנפגעו קל משאיפת עשן. אתמול הגיעו הצוותים לאזור השריפה בזיכרון יעקב, שם העניקו טיפול רפואי ל-16 נפגעים משאיפת עשן ופינו אותם לבתי החולים. משעות הלילה פרצו דליקות באזורים נוספים ברחבי הארץ, ביניהם ביישוב דולב שבאזור בנימין - שם העניקו הצוותים טיפול רפואי ל-5 נפגעים משאיפת עשן.



שריפות בבנימין


שריפה נוספת פרצה הערב סמוך להתנחלות טלמון שבבנימין. חמישה צוותי כיבוי בסיוע מיכלית ומתנדבים הגיעו למקום ומנסים לעצור את התפשטות האש שמסכנת את שורת הבתים הראשונה ביישוב. התושבים בקו הראשון של הישוב נתבקשו לפנות את בתיהם. מוקדם יותר הערב, ארבעה צוותי כיבוי הוזעקו למוצב נווה יאיר שבבנימין בעקבות שריפת קוצים שהתפשטה במקום וחצתה אל המוצב. למקום הוזעקו כוחות כיבוי רבים והמוצב פונה מחיילים.

עוד במהלך הלילה פרצה שריפת חורש בהיקף גדול בישוב דולב שבמערב בנימין, בה נפגעו חמישה בני אדם באורח קל משאיפת עשן. האש הגיעה אל בתי הישוב, שמרבית תושביו פונו אל מחוץ לאזור האש. מדידות שערך איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון העידו על עלייה בחלקיקים הנשימים מעבר לערכי התרעה. בשעות הבוקר הצליחו כוחות הכיבוי, שבשיאם כללו 63 לוחמי אש להשתלט על התבערה ולאחר מכן אושרה חזרת התושבים לבתיהם, אך הם נקראו לשמור על ערנות מרבית. כתוצאה מהאש נגרם נזק לשלושה קרוואנים שבסמוך אליהם בערו מיכלי גז. גם בגזרת יהודה התחוללה שריפת חורש ביער גבעות וארבעה צוותי מתחנת יהודה נשלחו לנקודה.

זיהום אוויר גבוה בכל הארץ


בעקבות השריפות, בדיקות המשרד להגנת הסביבה גילו ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימתיים מזוהמים באוויר, מעל לערכי ההתרעה המקסימליים. העלייה בזיהום האוויר נובעת מהתגברות משמעותית של החלקיקים המזוהמים שיכולים לחדור לדרכי הנשימה של האדם, וגם בנזק סביבתי כבד לטבע ולחיות הבר. אנשי המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וקק"ל, נמצאים בכל מוקדי השריפות מסביב לשעון, יחד עם רשויות הכבאות וההצלה, כדי לפקח על רמות זיהום האוויר ועל בקרת הנזקים לטבע.

המשרד חידד את הנחיותיו לאוכלוסייה הרגישה שלא התבקשה להתפנות, אלא להקפיד להישאר בבתים. "הריכוזים הגבוהים נובעים גם מסופת האבק ומתנאי מטאורולוגיה קשים, ונמדדו בכל רחבי העיר. כאשר הערך הוא מעל לערך התרעה לפי חוק אוויר נקי, קיים חשש לבריאות הציבור", דיווחו אנשי המשרד. זיכרון יעקב חוברה כמעט כולה בחזרה לרשת החשמל רק היום לפנות ערב

כמו כן, המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקות ניטור אווירי בחמישה גנים ביישוב ובמקומות נוספים. בעקבות הבדיקה, נמצאו חריגות משמעותיות מערכי התרעה, ולפיכך, המליץ המשרד שלא לפתוח את הלימודים ברבדים, כדי לשמור על בריאות התושבים. המשרד להגנת הסביבה ממליץ לציבור המתגורר ליד מוקדי השריפות, העשוי להיחשף לעשן השריפה ושכוחות כיבוי והצלה לא ביקשו ממנו להתפנות, להסתגר בבתים ולסגור את פתחי האוורור.

השתתפו בהכנת הידיעה: אלון חכמון, דנה סומברג, יונתן הללי ויובל בגנו