מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך, התייחס היום (חמישי) לגל השריפות ברחבי הארץ והבהיר כי אין מקום לפרט בעניין החשד להצתות. "אני ער לשמועות ולכותרות בנושא הצתות. אני לא אפרט איפה אנחנו חושבים שזו הצתה כדי לא לשבש את החקירה. אני מציע לא לעסוק בזה כי זה משרת את אלה הנחקרים".



אלשיך הוסיף כי "סביר להניח שמי שמצית לא מצית רק מתוך פירומניה. סביר להניח שהיכן שזה הצתות זה הולך לכיוון לאומני, אנחנו לא רוצים להפריע לחקירה. אני מניח שזה לא מאורגן. אנשים רואים בחדשות ומנצלים את ההזדמנות. אני מציע להשאיר את נושא החשד להצתות בפרופיל הרלוונטי. לא נפקיר את הבתים באופן כזה שתחזרו הביתה ואין משטרה בשכונה".



על שריפת הענק בחיפה אמר אלשיך: "מדובר באירוע מורכב מאוד לאור זה שהוא בתוך עיר. נעשים מאמצים אדירים מבחינת הכיבוי. גם מטוסי הכיבוי שלנו וגם אלה שהגיעו לסיוע. במקרה של חיפה מדובר במטוסים היוונים. צריך להבחין בין המורכבות של פעולות הכיבוי שהיא מאתגרת לבין השליטה באוכלוסייה וצמצום סיכון חיים".



עשן מעל העיר. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה
עשן מעל העיר. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה



בפנייה לתושבים הדגיש מפכ"ל המשטרה כי "בגלל שמדובר בעיר גדולה אני רוצה להבהיר: השכונות שביקשנו לפנות - כל אזרח שגר שם יודע את זה. זו רשימה ארוכה אך התושבים כולם יודעים. נמצאים שם מאות שוטרים ותגבור של פיקוד עורף. מי שנמצא במקום שאינו באחת מהשכונות האלה - שיישאר בבית ולא יפריע לכוחות ההצלה. מי שלא צריך לעזוב את שכונתו - שלא יעשה את זה. זה חשוב. מי שלא הצליח להתפנות מהשכונות המפונות מתבקש לקחת סדין גדול ולתלות אותו על החלון, זה יהיה סימן לכוחות. מבקשים לא להתקשר לצרכי מידע למוקד 100 אלא למוקד 110. המוקד הזה מעודכן ויודע לתת מידע. אנחנו מבקשים לא להעמיס על מוקדי המצוקה".



12 שכונות פונו בחיפה



בתוך כך, צוותי הכיבוי מטפלים זה היום השלישי בגל השריפות ברחבי הארץ, כשמוקד הבעירה הגדול המטופל הנו בעיר חיפה. האש שהתפשטה הובילה לפינוי תושבי 12 שכונות שממערב לרוממה ועד הים כולל אחוזה ורמת אשכול. במערך הכבאות אף הכריזו על גיוס כללי של הכוחות במחוז וכוחות כיבוי אש רבים זורמים למקום. חמישה בתי ספר פונו גם כן כמו כן אוניברסיטת חיפה, והתלמידים הועברו לבתי ספר אחרים.



עד כה טופלו 56 נפגעי שאיפת עשן לבתי החולים, מתוכם אחד במצב בינוני והשאר במצב קל. שמונה מהם פונו לבית חולים בני ציון, 35 לרמב"ם, ו-13 פצועים לבית החולים כרמל. האש גרמה לנזק למבנים ולרכוש. כמו כן פרצו שריפות במודיעין, ליד תחנת הרכבת, בתחנת דלק סמוך לראשון לציון ובנירית.