לוחמי האש הצליחו להשיג רגיעה מסוימת הערב (חמישי) בעוצמת השריפה סמוך לתחנת הדלק בשער הגיא. בשטח השריפה פעלו 25 צוותי כיבוי ו-90 לוחמי אש, במספר גזרות, בין היתר בפאתי נווה אילן שם מנסים לוחמי האש למנוע פגיעה ביישוב. שריפה זו היא המשכה של השריפה שפרצה סמוך לישוב נטף. השריפה כילתה עד כה למעלה מ-5,000 דונמים של יער וחורש, ונזק נגרם לבתים ולרכוש. פגיעה קשה נגרמה גם לטבע, לצומח ולחי באזורים אלה.



יומיים לאחר שריפת הענק באזור יער לטרון, פרצה היום שריפה קשה נוספת, שגרמה לנזקים כבדים לאזורים המיוערים הפסטורליים בהרי ירושלים. תושבי היישוב נטף פונו למשך שעות ארוכות מחשש להתפשטות האש ושבו לבתיהם רק לפנות ערב.



השתוללות השריפה, ששינתה כיוון, נמשכה בעוצמה רבה, בהתאם לכיווני הרוחות החזקות שנשבו באזור. אחה"צ האש התפשטה לכיוון מערב – לאזור פארק קנדה, שער הגיא ותוואי הרכבת המהירה. כמה מבנים יבילים עלו נשרפו ואלפי דונמים של חורש וצמחייה עלו בלהבות. בפאתי נטף נגרמו נזקים לכמה בתים, שהאש הגיעה אליהם, לפני שנבלמה על ידי הכבאים.



ברשות הטבע והגנים דיווחו על נזקים קשים לצמחייה, לחי ולערכי טבע חשובים באזור. כמה מבעלי החיים שנפגעו הועברו לטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן.



"אלו מראות קשים. עולם שלם שנשרף. בעלי חיים ועולם צומח עשיר שלא הצלחנו להגן ולשמור עליו", אמר מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין.



בפעולות הכיבוי המורכבות עסקו במשך כל היום לוחמי אש ב-63 צוותי כבאות והצלה מתחנות ירושלים, בית שמש ותחנות נוספות באזור המרכז ששלחו תגבור. במקביל, באוויר ריחפו כל העת 13 מטוסי כיבוי שסייעו מהאוויר.



דובר תחנת הכבאות וההצלה בירושלים, אודי גל, מסר שהפעולות המורכבות התמקדו בשלושה גזרות, בניסיון לבלום את השריפה ולהשתלט עליה. אבל הרוחות החזקות והיובש ששרר באזור, היקשו על פעולות הכיבוי והאש שינתה פעם אחר פעם כיוון והתפשטה במהירות.



שריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש
שריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש



בתום מאמצים מרוכבים, הושגה אחה"צ שליטה על האש שהתפשטה לכיוון נטף, אבל אז השריפה החלה להתפשט בחסות הרוחות לכיוון מערב. "סופת האש סיכנה ואף איימה באופן ממשי על תושבי ובתי היישוב נטף", סיפר סגן מפקד כבאות והצלה ירושלים, טפסר ניסים טויטו. "בזכות היערכות מוגברת ודריכות מבצעים יוצאת דופן של לוחמי האש, הצלחנו להדוף את חזית האש שהתקדמה והתפשטה בקצב מסחרר, עם תנאי רוח חזקה במיוחד. הרוחות העזות המחישו את עוצמת איתני הטבע. שילמנו מחיר יקר ברכוש ובנזק אדיר לחי ולצומח בטבע".



טויטו ציין עוד שהאירוע הקשה ממחיש את הבעיה הגדולה המאפיינת של גזרת מחוז ירושלים, בו יישובים טבולים בתוך מרחב מיוער בעקבות הרצון לחיות בתוך ובסמוך לטבע, אך מייצרים פוטנציאל סיכון גדול מאוד בימים בהם התנאים המטאורולוגיים לא לטובתנו".



מחקירה ראשונית של המשטרה עולה חשד לרשלנות שגרמה להצתה. משטרת מחוז ירושלים. ארבעה עובדי קבלן שביצעו עבודות סלילה של כביש סמוך ליישוב נטף, עוכבו לחקירה בחשד למעורבות בגרימה ברשלנות של השריפה.



על פי החשד, הם הבעירו מדורה לצורך הכנת קפה וככל הנראה לא הקפידו על כיבוי סופי של האש, שיצאה משליטה והתפשטה במהירות לעבר האזורים המיוערים.



שוטרים עברו מבית לבית



במהלך השריפה הגיע לזירה מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי שעמד על ההערכות המבצעית וקיים הערכת מצב יחד עם כלל גופי החירום וההצלה ויתר הגורמים שהתמקמו בחפ"ק המשטרתי שהוקם באזור.



"פעולות ומאמצי פינוי התושבים והצירים וכיבוי האש מהאוויר והקרקע ממשיכים כל העת. בשלב ראשון עם ההבנה שנשקפה סכנה לבתי היישוב החלנו במאמצים ופעולות לפינוי כלל התושבים והנהגים מהאזור. שוטרים עברו מבית לבית ווידאו שכלל התושבים פונו. שניים מבתי היישוב נשרפו ונגרם נזק", ציינו במשטרה.



גל השריפות פגע גם ביו"ש. 21 צוותי כבאות והצלה, בסיוע רכבי אספקה צבאיים ועשרות מתנדבים, הוזנקו בלילה לטיפול בשריפה גדולה שהשתוללה באזור היישוב דולב.


מאמצי כיבוי השריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש
מאמצי כיבוי השריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה בית שמש



האש שהתפשטה במהירות פגעה בשלושה קרוואנים בפאתי היישוב ועשרות תושבים פונו מבתיהם לכמה שעות. משבי הרוחות שהגיעו למהירות של 44 קמ"ש, עם אחוזיר לחות נמוכים, היקשו על פעולות ההשתלטות על השריפה. בתום פעולות כיבוי מורכבות הושגה שליטה על האש, אך ארבעה צוותי כבאות נותרו באזור כהגנה על היישוב מחשש להתחדשות הלהבות.



באזור יו"ש פרצו במהלך היום שריפות נוספות, בהן שריפת קוצים שפרצה באזור מוצב נווה יאיר-חלמיש ושריפת קוצים נוספים שפרצה בסמוך למבוא חורון.



בתוך כך, בשירותי הכבאות וההצלה נמשכת היערכות החירום מחשש לגל שריפות נוסף מחר, לנוכח התחזית לרוחות חזקות שינשבו באזורים נרחבים. בשירות המטאורולוגי בבית הדין ציינו עוד שהטמפרטורות ירדו וייתכן גם אובך.