הנתונים מספרים את הכל: כ־80 אלף תושבים פונו מ־13 שכונות בחיפה, מאות כבאים שעובדים מסביב לשעון, יותר ממאה פצועים בדרגות שונות, ועיר שנראית כמו במלחמה רבתי – מבוהלת, עצובה, ריקה בחלקים נרחבים בה, מתקשה להאמין. תושבי חיפה המומים ותוהים מתי ישובו לשגרה. "יש הרבה מאוד עשן", סיפר אחד מהם. "אני מנסה להגיע לבית שלי כדי לפנות דברים חשובים, אבל הכל חסום. אין לי ביטוח. יש המון כוחות משטרה. התושבים חוששים לגורל הבתים".



יונית, שביתה נפגע בשריפה, הוסיפה: "מדובר בפשע חמור. שרפו לי את הבית ומישהו צריך לתת את הדין. זה נורא. איבדתי באש כמעט את כל הרכוש שלי וגם הרבה זיכרונות. אני לא מעכלת את מה שקרה ודואגת עכשיו איפה נישן בימים הקרובים".



המאבק ההירואי, הסיזיפי, המתסכל, שניהלו היום לוחמי האש וכוחות ההצלה לאורך כל היממה, לא הניב את התוצאות הרצויות. שוב ושוב התלקחה האש במוקדים שונים, נשלטת ויוצאת משליטה לפרקים. מצב שהוא תוצר של מה שמוערך כהצתות על רקע לאומני. העבודה המשולבת של כוחות הקרקע והאוויר פסקה עם רדת החשיכה. המטוסים הפסיקו להמריא ולסייע והותירו את כוחות הכיבוי להתמודד עם האש בלילה של טירוף.



נכון להלילה, הנזקים כבדים ביותר, אבל עדיין ככל שמדובר בפגיעה בנפש, מדובר ברע במיעוטו, הרבה בזכות פינוי מסיבי של שכונות רבות: רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן־גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה, נאות פרס, דניה והוד הכרמל.



עשרות בתי מגורים נפגעו קשות וכבאים עברו מבית לבית ופרצו לדירות כדי לוודא שלא נותרו בהם אנשים או בעלי חיים. פונו גם מבני ציבור הומי אדם וכן אוניברסיטת חיפה והטכניון, שבהם לא יתקיימו מחר לימודים. כלא דמון, הממוקם אף הוא באזור הכרמל, פונה מיושביו, והאסירים הועברו לבתי כלא אחרים: קישון, צלמון, גלבוע והשרון. המשטרה הצבאית החלה גם בפינוי כלא 6, הסמוך לצומת בית אורן. בצה"ל הורו על גיוס מילואים של שני גדודים מפיקוד העורף כדי לסייע בפינוי האזורים המועדים להתלקחות.



פעולות כיבוי בשמי חיפה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90
פעולות כיבוי בשמי חיפה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90



במהלך היום פרצו שריפות קטנות בעיר, אחת מהן סמוך לגן ילדים שממנו פונו 80 פעוטות. האש התלקחה גם סמוך לבניין בשכונת רוממה וליד בתי החולים. מטוסי כיבוי שהגיעו מיוון נכנסו לפעילות מהירה. על פי המתווה שסוכם עם טייסת הכיבוי הישראלית, היוונים שופכים מים, הישראלים את מעכבי הבעירה.



גם באזור המוסכים פרצה אש גדולה. "השריפה באזור המוסכים נגרמה מרשלנות של אדם שהשליך סיגריה", אמר ראש העירייה יונה יהב. "האש טסה באוויר ולא נפגעו הרבה בתים. אני מקווה שלא נוסיף לספור בתים שנשרפו. חשוב לא להיכנס לפאניקה".



חמישה בתי ספר פונו: הבונים, פיכמן, איינשטיין, אחוזת ילדים ורוממה. התלמידים הועברו לבתי ספר אחרים, כמו גם ילדי הגן החרדי בעלז. גם המרכז הרפואי "מרכז חורב" ומרכז המכונים בגרנד קניון פונו בשל השריפה.



השב"כ יחבור למשטרה בחקירת גל ההצתות הפוקד את המדינה, ככל הנראה על רקע טרור פלסטיני לאומני. זאת בעקבות הערכות שירותי הכבאות, שלפיהן השריפות בחיפה מקורן בהצתות מכוונות. במקביל, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הנחה את המשטרה לרכז מאמץ ברשתות החברתיות, לאתר מסיתים להצתות ותומכים ולמצות את הדין.



נזק לרכוש בחיפה. צילום: אבשלום ששוני
נזק לרכוש בחיפה. צילום: אבשלום ששוני



"אנחנו במצב מלחמה"


מוקדם יותר היום מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך אמר בהערכת מצב בחיפה כי יש להניח שמניע לאומני עומד מאחורי גל השריפות ברחבי הארץ. המפכ"ל הורה לראש אגף החקירות והמודיעין ניצב מני יצחקי להקים צוות חקירה ארצי משולב לריכוז הטיפול באירועי הדליקות ברחבי הארץ.



"מי שמצית לא עושה את זה רק מתוך פירומניה. סביר להניח שהיכן שזה הצתות זה הולך לכיוון לאומני. אנחנו לא רוצים להפריע לחקירה. אני מניח שזה לא מאורגן. אנשים רואים את זה בחדשות ומנצלים את ההזדמנות. אני מציע להשאיר את נושא החשד להצתות בפרופיל הרלוונטי. לא נפקיר את הבתים באופן כזה שתחזרו הביתה ואין משטרה בשכונה", אמר אלשיך. הוא אישר שנעשו כבר מעצרים של חשודים בהצתות, אך לא פירט מעבר. הערב נודע כי נעצרו שמונה חשודים, חמישה מהם שב"חים מאזור השרון, שברשותם נמצאו בקבוקי תבערה. שלושת האחרים, תושבי הצפון, נעצרו בגין הסתה ורשלנות.



עם זאת, עדיין אין חוט מקשר בין כל האירועים וככל הנראה חלק מהם התרחשו כתוצאה מרשלנות ואין להם קשר לטרור. "מי שלוקח חלק בגל ההצתות מוסת בעיקר ברשתות החברתיות”, אמר גורם ביטחוני ל"מעריב־סופהשבוע". "אנחנו במאמץ לעצור את זה". כמו בגל הסכינאות, במערכת הביטחון חוששים כי ההצלחות בדליקות יובילו להצתות נוספות בשיטת החיקוי.



הערב פונו כלא דמון וכלא 6 הצבאיים. האסירים בדמון הועברו לבתי הסוהר קישון, צלמון, גלבוע והשרון. פיקוד העורף הוציא שני גדודים לסייע בפעולות הטיפול באזרחים וכמה עשרות מילואימניקים גויסו מבתיהם לסייע. בצה"ל הוחלט באופן חריג לבצע עוצר יציאות למערך ההכשרות ולמערך הלוחם.



אש בשכונת רוממה. צילום: יונתן הללי
אש בשכונת רוממה. צילום: יונתן הללי



תת טפסר בכיר שמוליק פרידמן, ראש אגף מבצעים בשירותי הכבאות, ציין כי מזג האוויר בשריפות האלה קיצוני יותר מאשר בדליקה הגדולה שהשתוללה בכרמל. "הכבאים עובדים קשה מאוד. זה באמת אתגר לא פשוט בלשון המעטה. הם מחרפים את נפשם במקומות רבים. קצינים וכבאים התמוטטו מתשישות. היו יותר מ־1,000 כבאים בשטח אתמול. ביקשנו סיוע אווירי מחמש מדינות. מטוסים אמורים להגיע". דובר כבאות חיפה אורי צ'יבוטרו הוסיף כי "אנחנו במצב מלחמה, חשוב מאוד להקשיב לכל הכוחות. כרגע האש לא בשליטה".



עדות לכך שייתכן כי גם בחיפה הדליקות החלו באופן מכוון מגיעה מתלמידי ישיבה שמצאו ככל הנראה מוקד הצתה נוסף לפני שנשרף. במקביל, סוהר ביטחון במגדל בבית הכלא דמון זיהה דמויות חשודות בקרבת מוקד פריצת דליקה, ולמקום הוזעקו כוחות כיבוי ומשטרה.