15 בתים נשרפו כליל ועוד 25 שניזוקו מהאש, אלה תוצאות השריפה הקשה שפרצה אמש ביישוב חלמיש. 350 המשפחות המתגוררות ביישוב פונו לעטרת ועופרים הסמוכות. בשריפה נפגעו ארבעה בני אדם, בהם שני כבאים שהועברו לקבלת טיפול בבית החולים. 


הנזק שנגרם בחלמיש
זאב שניידר, כתב רשת ב', שגדל בחלמיש והוריו ואחותו גרים ביישוב, סיפר הבוקר (שבת) בערוץ הראשון על הפינוי אתמול: "הגעתי לסוף שבוע אצל ההורים. בערך בשעה 23:00 קיבלנו הוראה להתפנות, לקחנו את מה שיכולנו ויצאנו. לדבריו, היה קשה לפספס שהיישוב עולה באש. הוא לא ידע לומר האם בתי הוריו ואחותו נפגעו, אבל אמר שהתקווה שלו היא קלושה מכיוון שבתים שכנים כן נפגעו. "מהתמונות שפורסמו קשה לזהות משהו", אמר.
השריפה בחלמיש

 
מפקד מחוז ש"י, ניצב משה ברקת, הודה לכוחות בשטח ואמר: "לשמחתנו, אין פגיעה בנפש הודות לפעילות של הכוחות. הכוחות פעלו במאמץ רב ובנחישות לסייע בפינוי  התושבים ובתוך כך להילחם במוקדי האש שאיימו על הישוב. לוחמי האש וכוחות המשטרה ממשיכים גם בשעה זאת  במאמצים לכבות את השריפה והדליקות שפרצו בבתים. כוחות המשטרה וצה"ל ימשיכו לסייע ללוחמי האש ויישארו ביישוב לשמירה על הרכוש עד לחזרת התושבים".

השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י
השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י

"אירוע גדול ועוצמתי"

לוחם הש רן נחמני, שהיה בחלמיש (נווה צוף), ולפני כן גם בשריפות בדולב ובמבוא חורון, סיפר ל"מעריב אונליין" על הלחימה הקשה באש: "בשעה 13:00 קיבלנו דיווח על שריפה גדולה שתופסת בתים בנווה צוף. אני והמפקד שלי מאור דבורי הגענו לשם והמקום היה קטסטרופה. 
אין תושבים, הם התפנו עצמאית, בתים נשרפים שם, נתפסים כמו דומינו אחד אחרי השני, הכל בוער, אין חשמל, העשן כבד, מה שנשאר פשוט לקחת זרנוקים ולהילחם באש. עבדתי עד 10:30 היום בבוקר ועכשיו הולכים לנוח, לחדש קצת כוחות כדי להחליף אחר כך את הצוותים שעובדים".

לדברי נחמני, יש שם עוד כמה מוקדים מעשנים ונשארו שם כוחות להשגיח ולסיים את המוקדים שעדיין מעשנים. "לא נתקלתי באירוע בסדר גודל כזה, ממש לא", הוא אומר. "זה אירוע גדול ועוצמתי עם כמויות גדולות של כוחות. אדרנלין, לחץ. אנחנו רוצים לעזור לחלץ, לכבות עם כמה שפחות נזק ולעזור לתושבים. הכבאים עייפים אבל לא מוותרים, נותנים את כל כולם, את הכל הכוח שיש בהם ולא מתייאשים".

"מקווה שיעריכו אותנו ולא יורידו מערכנו"

על הדליקה בדולב הוא מבפר כי הייתה שריפה מאוד קשה, שריפת צמרות. "האש קפצה מעלינו והתחילה לתפוס שם את היישוב. לא אשקר שלא היה לחץ. רואים קיר קרוב לעשרה מטר גובה להבה ואנחנו נלחמים בלהבות ורואים שזה לא כזה משפיע אבל לא מוותרים. היה שם לחץ. לא היה 100% כי נתפסו קרוואנים אבל בסופו של דבר הצלחנו".

"אני גאה בכבאים, בכל לוחמי האש שנותנים את כל כולם גם כשהם עייפים, הם עובדים שלושה-ארבעה ימים ברציפות. גם אם הם עצבניים, הם לא מוותרים ואני מקווה שיעריכו אותנו ולא יורידו מערכנו. תמיד בזמן אמת אנחנו לא מוותרים".

השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י
השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י

השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י
השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י


השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י
השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ש"י

גם השריפה בנטף עדיין נמשכת. לפנות בוקר הצליחו לוחמי האש הפרוסים בכוחות גדולים מאוד בשטח, להדוף את האש מקו הבתים של הישוב, וכן לבלום את השריפה ביער הנמצא מזרחית לנטף על ציר הגישה לישוב. כתוצאה מכך כרגע נבלמה השריפה בפאתי הבתים. עם זאת, עדיין לא הושגה שליטה על האש ועקב הרוחות הערות, יש עדיין חשש להתלקחות שריפות משנה והתפשטותן, כמענה לכך, נשארים לוחמי האש בשטח עד לכיבוי אחרון מוקדי הבעירה.

מאמצי צוותי הכיבוי מתמקדים כעת בהשתלטות על מוקדי התחדשות השריפה. עם אור ראשון, הצטרפו מטוסי הכיבוי למאמצי הכיבוי וסיוע לכוחות הקרקע.
כמו כן, כתוצאה מפעילות לוחמי האש על ציר הגישה לישוב, כעת אין סכנה מיידית למעבר בציר התנועה לנטף, אולם הציר יישאר סגור, עד להערכת מצב של כב"ה והמשטרה בדבר הסיכון לשהייה בישוב והסיכוי להתחדשות האש.

כזכור, האש בנטף כילתה את מסעדת "המטבח של רמה" ואת ביתה של בעלת המסעדה, רמה בן צבי. 

האש נבלמה, אבל עדיין לא בשליטה. השריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים
האש נבלמה, אבל עדיין לא בשליטה. השריפה בנטף. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז ירושלים

 
עזרה נוספת מקפריסין

גם בצפון המשיכו לוחמי האש להילחם בדליקות. בסמוך לכביש הכניסה לכפר עילוט פרצה שריפה ביער. לפני זמן קצר כובתה השריפה על ידי לוחמי האש. לא נגרם נזק וללא נפגעים באירוע, נבדק חשד להצתה.

בסמוך לשכונת פאחורה בנצרת פרצה שריפת חורש. עקב הקרבה למבנים הוחלט על פינוי קו הבתים הקדמי. אולם הושגה שליטה על האש והתוזבים הורשו לשוב לבתיהם. 
 
אמ שהגיע לישראל מטוס הסופרטנקר, מטוס הכיבוי הגדול בעולם. המטוס המרשים, המסוגל לשאת כ-70 אלף טונות של מים וחומרים מעכבי בעירה, עורר התרגשות רבה בנתב"ג. לאחר קבלת תדרוך, ימלאו את המטוס במידת הצורך בחומרים הרלוונטיים והצפי הוא שכבר בשעות הבוקר הג'אמבו הענק יהיה זמין לכל משימה. הגעת המטוס מהווה תגבור משמעותי לצי מטוסי הכיבוי שהגיעו כבר ממדינות אחרות. המטוס הענק מופעל בדרך כלל לשריפות ענקיות בשטחים פתוחים והוא גם מסוגל לטוס בגובה נמוך.

בנוסף, הבוקר הגיעו לישראל 69 כבאים מקפריסין שיצטרפו למאמצי הכיבוי ויאפשרו ללחומי האש קצת מנוחה.