כוחות הביטחון ממשיכים להתמודד הערב (שבת) עם החשדות לכך שמאחורי גל השריפות הקיצוני שמשתולל בימים האחרונים עומדים מציתים שפועלים על רקע לאומני. נכון לשעה זו נמצאים במשטרת ישראל 23 עצורים בחשד להצתה או להסתה לביצוע הצתה, מתוך 30 חשודים שנעצרו מתחילת האירועים. 



חשודים נעצרו בהצתות בשכונת פאחורה בנצרת, בבית קשת, סאג'ור ובית ג'אן. במשטרה מדגישים כי גל המעצרים עשוי להתעצם בימים הקרובים. כעת, ההצתות נראות ספורדיות ולא נובעות מהתארגנות מסודרת כזו או אחרת. "משטרת ישראל קוראת להנהגה הערבית כולה, בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית, לגלות אחריות בימים אלו, לגנות ולהוקיע כל פגיעה אשר מסכנת חיי אדם באשר הם, ללא הבדל דת גזע ולאום וכן גורמת לנזק בלתי הפיך לטבע. אנו בטוחים כי ההנהגה כולה תביע שאט נפש ותוקיע מתוכה את ההסתה והמסיתים לדבר עבירה ופגיעה באדם ובטבע", נמסר מהמשטרה.

חוק המציתים

ח"כ שרן השכל (הליכוד), הודיעה הערב כי תגיש הצעת חוק נגד מציתים. ההצעה, בהתאם ליוזמה של השר ישראל כץ, תקבע שמפגעי הצתה יטופלו כפעילי טרור, כך שהמדינה תוכל למשל להרוס את בתיהם. 
השר ישראל כץ אמר כי "יש לפעול במלוא חומרת הדין כנגד מפגעי ההצתות ולהרתיע". ח"כ שרן השכל הוסיפה: "גל ההצתות האחרון שבו פונו יותר מ 75,000 אזרחים מהווה עליית מדרגה חמורה ועלינו להתייחס עליו בהתאם. התיקון להצעת החוק יאפשר לחלט ולהרוס רכוש של מציתים שפגעו בביטחון המדינה ולהגדירם כפעילי טרור".

השר ארדן קרא גם הוא בראיון לחדשות 2 הערב להגביר את האכיפה והענישה: "יש לנו כלים שכבר הוכחו, כמו הריסת בתים - אם ניתן להרוס בית של מחבל שירה או דקר, צריך גם להרוס בית של מצית שעשה זאת על בסיס לאומני, אין הבדל". ארדן הוסיף כי שלילת אזרחות לא נמצאת על הפרק אך התכנות משפטית של הריסת בתים למי שהצית נמצאת על הפרק. 

על החשודים בהצתות אמר כי "רוב העצורים הם תושבי יהודה ושומרון, חלק קטן מהם ערבים ישראלים. רוב העצורים נקשרו בצורה כזו או אחרת. נעצרו 35 סה"כ, מהם 23 עדיין עצורים, חלקם על הסתה ברשת שהיא חלק עיקרי בעניין. הטרור שאנחנו מתמודדים איתו כעת הוא מסוג חדש, כפי שחווינו בירושלים: ההשראה ברשת, ההסתה שגרמה בעבר לצאת לדקור עכשיו גורמת לאנשים לצאת ולנצל את מזג האוויר ולנסות לשרוף מקומות שלמים עם אנשים".


ח"כ שרן השכל. "עלינו להתייחס לעליית המדרגה". צילום: מרק ישראל סלם

גורם ביטחוני התייחס הערב לסוגיה ואמר כי גל השריפות לא החל כטרור אך התגלגל וקיבל אופי כזה לאחר שנרשמו מספר דלקות שהתרחבו עקב תנאי מזג האוויר. "השיח ברשתות החברתיות יצר מהומה וגרם לפלסטינים להיכנס לרשת ולמצוא השראה", אמר הגורם הביטחוני. "ביום חמישי בבוקר נטרנו ברשת מאות שיחות שרובן הגדול התברר כשום דבר אולם כמה מהם הובילו לכך שפלסטינים יצאו מכפרים וניסו לבצע הצתות". לצד זאת הבהיר הגורם: "זו תהיה משימה לא פשוטה להפוך את זה לכתב אישום בחשד לביצוע מעשה של טרור".