מוקדי השריפות בחיפה ביום חמישי שחרכו את השכונות שעל הכרמל הסיתו את תשומת הלב משריפות אחרות שפרצו באותה שעה, וכובו יחסית במהרה בחלקה המזרחי של בירת הכרמל. אזור זה מושך תשומת לב ציבורית שלילית בדרך כלל כיוון שבו ממוקמת התעשיות הפטרוכימיות, בעיקר של בז"ן וחיפה כימיקלים המסחריות, ותש"ן הממשלתית. בתרחיש אחר סופת האש שידעה חיפה והסתיימה במאות דירות שרופות, יכולה היתה להסתיים באסון המוני של רבבות הרוגים ופצועים לו האש היתה אוחזת במיכל האמוניה הידוע לשמצה של חיפה כימיקלים או בבתי הזיקוק המועדים לפורענויות ותקלות.



במפרץ חיפה קיים הריכוז הגדול ביותר של מתקני תעשיה ואחסון דלקים וחומרים מסוכנים בישראל בקרבת ריכוז אוכלוסיה צפוף ואנשי המשרד להגנת הסביבה ורשויות הכבאות וההצלה נערכו במהלך היום הקשה של אסון האש בחיפה גם לתרחישי אימים של פגיעה במתקנים הללו. אסון האש בחיפה, המחיש עבור ארגוני הסביבה בדיוק את תרחישי האימים מפניהם הם מתריעים שנים. במהלך האירועים הם אף דרשו להפסיק מיידית את פעולות התעשיות הפטרוכימיות ולרוקן את מאגרי החומרים המסוכנים עד יעבור זעם.



בעמותת אזרחים למען הסביבה מסבירים: "השריפות השתוללו באזור שבו מוחזקות אלפי טונות של אמוניה, אתילן, כרום, כלור, גז פחמימני מעובה, דלקים וכדומה. ממשלת ישראל, המשרד להגנת הסביבה, משרד הביטחון וביטחון פנים ומשרד הכלכלה נדרשים בתרחישים כאלה לפעולה מידית ונחרצת למניעת הסיכון: הפסקת הפעילות התעשייתית המסוכנת, הפחתת מלאי החומרים המסוכנים לרבות מיכל האמוניה לאפס, והכרזה על מצב חירום, דבר שלא קרה ביום חמישי". בעמותה מדגישים: "כל דוחות הביקורת מצביעים על כך שהמדינה לא ערוכה לטיפול באסון שעלול לקרות אם השריפות יפגעו במצבורי חומרים מסוכנים כאלה כמו גם הרשויות המקומיות והמפעלים. תושבי אזור חיפה והצפון כולו נמצאים בסכנה ממשית ומיידית במצבי חירום מסוג זה".



השריפה בחיפה. צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90



"כ-200 אלף נפגעים צפויים בתרחיש של אירוע שריפה במתחם בתי הזיקוק"


ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת מגמה ירוקה בחיפה, מוסיפה: "גל שריפות החורש בישראל הדגיש את הסכנה של גורמים דליקים בקרבת אזור מיושב. בחיפה מתקיים אזור פטרוכימי דליק עצום בסמיכות לשכונות מגורים. כ-200 אלף נפגעים צפויים בתרחיש של אירוע שריפה במתחם בתי הזיקוק. השריפות בקרבת אזורי התעשייה הללו מותירות את תושבי חיפה בעננת עשן ובפחד. השבוע שחלף מדגיש שוב כי על הממשלה לצמצם את מלאי החומרים המסוכנים והתעשיות הדליקות והנפיצות ממפרץ חיפה ומאזור מיושב כלשהו".



למעריב נמסר בתגובה כי המשרד להגנת הסביבה ביצע לאורך האירוע בחיפה סבבי הערכות בכל המפעלים והמתקנים האסטרטגיים במהלכם התבצע ריכוז של החומרים המסוכנים בכל מתקן. "במסגרת הסבבים המשרד וידא את מוכנותם של צוותי החירום במקום ומבצע ביחד איתם הערכת מצב שוטפת ותגבור כוח אדם במידת הצורך. כמו כן, על צוותי החירום חלה חובת דיווח מיידי על כל סממן של התקרבות השריפות לאזוריהם. במידת הצורך, הצוותים ערוכים לפנות את החומרים המסוכנים שכן ניתן לפנות. המאמץ המרכזי של המשרד בשיתוף פעולה עם כוחות הכבאות היה למנוע מהאש להתקרב למתקנים שמתוכם לא ניתן לפנות את החומרים המסוכנים".



במשרד להגנת הסביבה מדגישים עוד כי השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד), סגנו ירון מזוז ומנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, הכריזו על נוהל הפעלת מצב חירום משרדי (אבל לא על מצב חירום בחיפה והקריות) וכי במסגרת זו נפתח במטה המשרד בירושלים גם חדר מצב מיוחד המטפל באירועי השריפות במעורבות חומרים מסוכנים, ובזיהום אוויר המסכן אוכלוסיה המספק הנחיות למפעלים ברחבי הארץ.