חיפה של היממה האחרונה היא הרבה יותר רגועה. עדיין בוערת פה ושם, רבים מבתיה עדיין ריקים מבעליהם, הפחד עדיין עומד באוויר, וגם הדריכות. כמו בימי מתקפת הטילים של חיזבאללה. תחושה שבכל רגע עלול לקרות משהו רע. הנתונים הרשמיים מספרים על הנזקים החומריים. את הנזקים הנפשיים והמורליים קשה לאמוד. 874 דירות נפגעו. כ־220 נשרפו כליל, כ־370 נשרפו חלקית. אלפי חצרות נפגעו. סכום הנזקים נאמד במאות מיליוני שקלים, בהחלט לא סופי.



צוותים של מנהל התפעול בעיריית חיפה ממשיכים לסרוק את העיר ולרשום את המבנים, הדירות והחצרות שנפגעו. עד אמש נסרקו יותר מ־170 מבנים, שבהם כ־2,000 דירות. 55 אלף תושבים פונו בימים האחרונים מבתיהם מהשכונות רוממה, אחוזה, רמת ספיר, נאות פרס החדשה, רמת גולדה, רמת בגין, רמת אלון, רמות רמז, דניה ואלמוגי חורב.



קרוב ל־20 אלף תושבים מאלה שנדרשו להתפנות, החליטו להישאר. המצב הזה הקל מעט על אנשי העירייה שעבדו סביב השעון, אבל בעיקר יצר דאגה מיותרת לכוחות הכיבוי וההצלה.



בינתיים, כוחות ההצלה פרסמו לא מעט הנחיות ובעיקר אזהרות: אין לגעת בחוטי חשמל חשופים, אין להגיע לנקודות אש, כל הרואה נקודת אש או נקודת עשן מתבקש לשפוך עליה דליי מים, אין להגיע למוקדי השריפה ואין לבקר באזורים שעלו באש.



"ההתנהגות, האיפוק והערבות ההדדית של תושבי חיפה מעוררים הערצה", אמר אתמול ראש העירייה, יונה יהב. הוא ניסה להרגיע תושבים מודאגים והדגיש כי סיכם עם שר האוצר משה כחלון שמיד עם סיום האירוע והחזרה לשגרה, יתייצבו אנשי מס רכוש לאמוד את הנזקים ולתקנם ללא דיחוי.



העירייה הציבה צוותי אבטחה סמוך למבנים שניזוקו קשות. המשטרה אבטחה אזורים נטושים על מנת למנוע ביזה. סריקות המהנדסים יימשכו עד השלמת התמונה המלאה.



שכונת רוממה עולה באש. צילום: יונתן הללי
שכונת רוממה עולה באש. צילום: יונתן הללי




בשכונת רוממה נפתח מוקד חירום, הלימודים שבו לסדרם



כמו תמיד, הקשישים הם אלו שהכי זקוקים לעזרה. עמותת יד עזר לחבר, המשכנת מאה ניצולי שואה, שכרה בימים האחרונים עשרות מבנים עם מיטות וציוד שינה וסיפקה ארוחות חמות לקשישים שנמלטו מהאש ולא מצאו קורת גג. "אני קורא לכל אזרח או אזרחית בחיפה שלא מצאו מקום לישון, לאכול, להתלבש, להתקלח, או סתם לנוח, להגיע לקריית החסד שלנו ברחוב קסל בשכונת הדר", אמר נשיא העמותה שמעון סבג. "מוקד הפניות שלנו ימשיך לפעול סביב השעון" (טל': 04-8666988).



העמותה כבר קלטה 38 קשישים והעירייה קלטה 65 משפחות (208 תושבים) שבתיהם נפגעו מהאש. הם שוכנו בבתי מלון בעיר. המוקד העירוני 106 השיב מתחילת האירוע ועד אמש ל־21 אלף פניות של תושבים שביקשו מידע וסיוע.



בשכונת רוממה, שנפגעה קשות, נפתח מוקד חירום לתושבים. המוקד ממוקם ברחוב אורן 25 ומוצבים בו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מהנדסים, אנשי פיקוד העורף ומתנדבים. הלימודים היום יתקיימו כסדרם. עובדי אגף התברואה עובדים במרץ לפינוי צירים שניזוקו ונחסמו, ואילו עובדי חברת החשמל פועלים לחבר לרשת את הדירות שעדיין מנותקות מהזרם.



כוחות המשטרה המתוגברים של מחוז החוף וכוחות הביטחון וההצלה ממשיכים לסייר ולפעול בשטח וגם לוחמי האש שומרים על רמת כוננות גבוהה. עיריית חיפה ביקשה מסקרנים לא להגיע לשכונת רוממה כדי לאפשר לאנשי חברת החשמל והעירייה לבצע את עבודתם.