היום השישי של גל השריפות: לאחר לילה שקט באופן יחסי, החלה היום (ראשון) שוב בעירה במספר מוקדים. תנועת הרכבות בין בנימינה לחדרה הופסקה לפני זמן קצר בשל שריפה שפרצה בקרבה למסילת הרכבת, כוחות הכיבוי פועלים במקום. מוקד דליקה נוסף מתפשט מאזור החורש צפונית להתנחלות חלמיש, במקום שני צוותי מתנדבים ושלושה צוותי כיבוי נוספים הוזעקו, ביניהם כבאים אמריקאים שהגיעו לארץ לסייע בגל השריפות.



במתחם קניות בזכרון יעקב הסמוך לכביש ארבע דווח מוקדם יותר על שריפה באחד המחסנים. בעקבות העשן הסמיך פונה חלקו הצפוני של הקניון תנועת הרכבות נעצרה למספר דקות עד חלוף העשן. כוחות המשטרה והכיבוי במקום השתלטו על האש, תנועת הרכבות חודשה ולא היו נפגעים באירוע. כמו כן, דווח על עומסי תנועה שנוצרו בכביש ארבע לכיוון דרום. שריפה נוספת פרצה במושב תלמי אלעזר הנמצא ליד העיר חדרה. במקום ישנם מטוסי כיבוי, וכמו כן, חמישה צוותים אשר מתפעלים את האירוע על הקרקע. מטוס הכיבוי הסופרטנקר נמצא כרגע בהמתנה מעל לים התיכון בדרכו לגיחה נוספת. 

כוחות הכיבוי עדיין פועלים כל העת, בעיקר בהרי ירושלים, על מנת למנוע התלקחות מחודשת של האש, זאת לאחר שבסוף השבוע היכה גל השריפות בעוצמה רבה בכמה מוקדים והביא לפינויים של אלפי תושבים משלושה יישובים: חלמיש (נווה צוף) במערב בנימין, בית מאיר ונטף בהרי ירושלים. הרוחות החזקות והאוויר היבש אפשרו התפשטות מהירה של הלהבות. מחקירה מאומצת של המשטרה ומערכת הביטחון עולה חשד שבמרבית המקרים שאירעו בסוף השבוע מדובר בהצתות. בתים, כלי רכב ותשתיות עלו בלהבות.



כוחות הכיבוי בזכרון יעקב. צילום: דוברות המשטרה
כוחות הכיבוי בזכרון יעקב. צילום: דוברות המשטרה



לוחמי האש מול במאמצי הכיבוי. צילום: דוברות המשטרה
לוחמי האש מול במאמצי הכיבוי. צילום: דוברות המשטרה



ברשות הטבע והגנים ובקק"ל מעריכים שמאז פרוץ גל השריפות באמצע השבוע שעבר נשרפו יותר מ־40 אלף דונם של חורש וצמחייה. שריפות הענק גרמו לנזקים כבדים לשמורות, לבעלי חיים ולערכי טבע. מעריכים כי יחלפו שנים רבות עד שניתן יהיה לשקם את "יערות הפחם", שהותירה האש.



את השליטה בלהבות הצליחו להשיג בקושי רב מאות כבאים, בסיוע מטוסים ותגבור גם של כוחות מהרשות הפלסטינית, מקפריסין, מירדן, מרוסיה, מקרואטיה, מיוון, מטורקיה, מרומניה ומאוקראינה רק לאחר שעות רבות של מאבק קשה באש וברוחות המשנות כיוון. אבל מוקדם מדי לסכם – יש חשש גדול שבגלל היובש והרוחות האש תתחדש במקומות רבים.




הרי ירושלים בערו



סוף השבוע החל ביישוב בית מאיר שבהרי ירושלים. שריפת חורש גדולה שפרצה בסמוך התפשטה במהירות רבה לתוך היישוב, שפונה מתושביו.


עשרות צוותי כבאות והצלה מירושלים, מבית שמש ומתחנות נוספות ששלחו תגבור, הצליחו בתום שעות להשתלט על מוקדי השריפה. "לאחר מאבק עיקש ונחוש הצליחו לוחמי האש לתחם את הלהבות סביב היישוב ומנעו את התפשטות האש בתוך הבתים וביער הסמוך", הסביר דובר כבאות והצלה ירושלים, אודי גל.



השריפה גרמה לנזקים למבנים. תושב המקום ושני כבאים נפגעו באורח קל משאיפת עשן. ככל הנראה פרצה האש בגלל פצצת תאורה שירו כוחות צה"ל.


ובעוד הכבאים עוסקים בפעולות כיבוי באזור בית מאיר ובמניעת התחדשות השריפה שפרצה ביום חמישי בסמוך לתחנת הדלק בשער הגיא בכביש 1, החלה דליקה להתפשט בגזרה אחרת - סמוך למעלה החמישה. למקום הוזנקו צוותי כבאות ומטוסי כיבוי אבל הרוחות החזקות האיצו את השריפה שהתפשטה לכיוון היישוב נטף. ההערכות הן שבקבוקי תבערה שהושלכו הציתו את האש.



השריפה בבית מאיר. צילום: כב"ה בית שמש
השריפה בבית מאיר. צילום: כב"ה בית שמש



נטף פונה מתושביו כבר שלשום. תחילה פונה קו הבתים הראשון ביישוב ובהמשך כל התושבים. האש המשיכה להתפשט במהירות לתוך חצרות הבתים ונגרמו נזקי רכוש כבדים. למקום גם הוחשו צוותים של חברת החשמל שניתקו את הזרם.



האש לא נעצרה והגיעה אל המסעדה הוותיקה "המטבח של רמה" בנטף, שנשרפה כליל. גם הבית הפרטי הסמוך עלה בלהבות. עם רדת החשיכה הפסיקו מטוסי הכיבוי את פעילותם ובשטח נותרו עשרות צוותי כיבוי שהמשיכו לעבוד כל הלילה. לפנות בוקר עלה חשש שהאש תתפשט גם לעבר ציר הגישה לנטף בגלל הרוחות החזקות. שינוי כיוון הרוח הביא להתפשטות האש גם לעבר היישוב מבוא חורון.



עם אור ראשון שבו מטוסי הכיבוי לפעילות והושגה שליטה על השריפה. אתמול אחר הצהריים הורה מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב ירום הלוי, להפעיל לראשונה את מטוס הסופרטנקר שהגיע ערב לפני כן לנתב"ג. זאת, בגלל החשש מפני התחדשות האש בשל המשך הרוחות החזקות והפגיעה בתשתיות חיוניות כמו חשמל ומים. המטוס הופעל למרות התנגדותם של בכירים בכבאות והצלה שטענו שכבר הושגה שליטה על השריפה.




"קרסו כמו דומינו"



השריפה הקשה ביותר בסוף השבוע פרצה בליל שבת ביישוב חלמיש (נווה צוף). "המחזה בחלמיש היה קשה", סיפר כבאי ותיק. "בתים קרסו כמו באפקט דומינו, כלי רכב עלו בלהבות ומה לא. ממש ליל בלהות". כאלף תושבים פונו כבר בשעות הלילה. השריפה גרמה לנזקים כבדים לכ־20 בתים וכ־30 בניינים נוספים ניזוקו.



עשרות צוותי כבאות והצלה מתחנת יו"ש ומתחנות נוספות ששלחו תגבורת, בסיוע מטוסי כיבוי שפעלו משעות הבוקר המוקדמות, השיגו שליטה על האש רק לאחר שעות של עבודה מאומצת.



13 בני אדם נפגעו משאיפת עשן - שני חיילים, שבעה כבאים וארבעה אזרחים. מחקירה ראשונית עולה שהשריפה פרצה בשל הצתה בחורש הסמוך.



נזק שהשאירה השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כב"ה מחוז יו"ש
נזק שהשאירה השריפה בחלמיש. צילום: דוברות כב"ה מחוז יו"ש




כשל חשמלי



דליקה גדולה פרצה שלשום בערב גם בבניין מגורים במעלה אדומים. 12 בני אדם נפצעו משאיפת עשן ומחבלות שנגרמו להם במנוסה מהמקום. שלושה מהפצועים פונו במצב קשה, שניים מהם הועברו מורדמים ומונשמים לתא הלחץ בבית חולים אסף הרופא בצריפין.



מחקירה ראשונית עולה כי בניגוד לשריפות האחרות, האש בבניין פרצה בשל כשל בארון חשמל בחדר המדרגות ומשם התפשטה האש במהירות רבה לתוך הדירות. צוותים רבים עסקו בפעולות הכיבוי עד שהשיגו שליטה.



במהלך אתמול היו ארבעה ניסיונות הצתה נוספים: בסמוך ליישוב חרשה, באום ריחן שבצפון השומרון, בסמוך לחטמ"ר עציון ובאזור נחל רפאים בירושלים. בנחל רפאים נחשף המצית לאחר שצולם על ידי פקחים של רשות הטבע והגנים, שמיהרו להזעיק את המשטרה.