לקראת הכרעת הדין במשפטו של החייל היורה, אלאור אזריה, תשודר היום (שני) התוכנית "עובדה", שטוענת כי יש באמתחתה גילויים חדשים לגבי המקרה. על פי הפרומו לתוכנית, ייחשפו עשרות קלטות ועדויות חדשות, שעשויות לשפוך אור חדש בפרשה. עמרי אסנהיים, שהכין את הכתבה, עלה לשידור בגלי צה"ל ואמר: "בפרשה הזו לא היה מועד טוב לשידור. מיד עם פתיחת הפרשה היא הגיעה לבית המשפט. אני לא מתייחס למשפט והשאלה אם אלאור אזריה אשם או זכאי אינה חלק מהכתבה הזו. אני באמת בוחן את האירוע הזה מא' עד ת' מכל התמונות דרך כל ההקלטות. יש אנשים שמדברים בפעם הראשונה: יש לנו את שמואל זכאי שהוא עד מטעם ההגנה, הוא טרם דיבר על הסיפור הזה. הוא חלק מהאנשים שמנתחים את האירוע הזה איתנו.



"מה שאנחנו ראינו עד היום זה עשרות אלפים פעם את השניות האלה שאלאור אזריה הולך כמה צעדים ומרים את הנשק. אלה שבע שניות שאנחנו רואים כל הזמן מפתיחת הפרשה. אני לא נכנס לעניין של חשיפת מקורות ומי נתן ומי לא נתן. לכל אזרח במדינת ישראל מגיע לדעת מה אירע כאן. לבית המשפט הזה נכנסים בסך הכל 60 איש ואת פסק הדין כמה אנשים יקראו?



למה עכשיו, בתזמון כזה?"
"לפני שבוע התראיינה אמא של אלאור במדורת השבט בערוץ 2 ודיברה מהרגש. אפשר לשאול על התזמון הזה גם. אתם נכנסים למשפטיזציה, יש חוק והחוק יקויים, והשופטים יכריעו אחרי שהם שמעו עשרות עדים. יש שאלות ציבוריות ויש זירה ציבורית ויש זירה צבאית. כתבתי לפני ארבע שנים ספר על פרשת צאלים ב'. כל הסיפור המשפטי שם היה אם שני מפקדים בכירים נהגו ברשלנות. כולנו יודעים כמה שאלות מעלה הסוגיה בפן הציבורי מעבר לפן המשפטי".



"זה סיפור כל כך ציבורי,  כל כך הרבה אנשים דיברו על הסיפור הזה בשמונה חודשים האחרונים, ואם היינו משדרים את זה לפני חודש היית אומר לי שאני משפיע על עדים. אני רוצה לעשות הפרדה בין הליך משפטי שעוסק בשאלה האם אלאור אזריה מבחינת דיני הראיות אשם בהריגה או זכאי. בעיני זה כל כך לא הסיפור, אני בוחן את החומרים כבר חצי שנה". 





האחראים הנוספים לזירה קודמו כולם. המ"פ קודם, השופטים קודמו, המג"ד קודם,  כל מי שאחראי לסיטואציה קודם. יש לך כאן ראיית מחץ?


"האם אפשר להפריד ימין ושמאל, זו שאלת מיליון הדולר. תזכרו שאני שידרתי על עזרא נאווי וגנדי. הרבה אנשים המשיכו להחזיק בדעה על הסיפור, לא משנה מה שידרנו. אני לא רוצה שאנשים ישנו את דעתם, אני רוצה שאנשים יבינו איך הדבר הזה נראה, איך זה נראה 11 דקות לפני שאלאור ירה.



"איך זה נראה במהלך הירי ואיך זה נראה 25 דקות אחרי הירי. מכל הבחינות, מאיך שהתושבים של היישוב היהודי התנהגו, איך המפקדים של אלאור התנהגו, ואיך שהחיילים התנהגו וגם איך שאלאור התנהג. במשפט הזה עומד לדין חייל אחד בשאלה מאוד צרה: האם הוא יורשע בהריגה או לא יורשע בהריגה, זו שאלה שהיא בעיני מאוד צרה בכל הסיפור אתה תראה הערב בעובדה. איך את ה מסביר את זה שהמחדל רב הנפגעים הזה מי שנפגע הכי הרבה זה בוגי יעלון ואלאור אזריה. איך זה יכול להיות שכל מי שבאמצע דובר צה"ל כל המפקדים שבשטח עולם כמנהגו נוהג? איך זה יכול להיות שהמערכת ממשיכה בשלה?



זו אולי ההצדקה הכי גדולה לשידור הזה. מבחינה משפטית פלילילת גרידא היחיד שעומד לדין הוא אלאור אזריה. מבחינה ציבורית, ערכית, צבאית, ומערכתית יש שם המון אנשים שאף פעם לא הצליחו להבין את הקשר שלהם לפני הירי לאותן שבע השניות שבהן אלאור מתקדם עם הנשק ויורה.



כשאתה רואה את הזירה הזו זה דבר שצה"ל יכול להתגאות בו?


"הייתי מפקד קטן מאוד ביחס למה שקרה שם בחברון. כמי שמתעסק עם ענייני צבא כבר שנים אני חושב שיש שאלות רבות לגבי אם התנהל טוב או רע למי שמסתכל מהצד יש שאלות קשות שעולות מצפייה בכתבה הזו".