נשיא המדינה ראובן ריבלין פרסם היום (חמישי) הבהרה בה אמר כי הוא "חוזר ומצר על כך" שדברים שאמר בנושא תחבורה ציבורית בשבת "לא נוסחו ברגישות ובבהירות המספיקים ומתפלל שנזכה להרבות שלום ואהבת חינם בינינו". ההבהרה פורסמה בעקבות סערת רוחות שעוררו דברים שאמר הנשיא שלשום בכנס הפורום הבינלאומי "גורלו של עידן החילון" שנערך על ידי הספריה הלאומית מהם עלה כי הוא תומך לכאורה בתחבורה ציבורית בשבת בריכוזים חילוניים.



"מדוע שהסדרי התחבורה הציבורית בשבת יידונו ברמה הלאומית, ולא יוסדרו באמצעות חברות ופתרונות אזוריים? הרי ממילא ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש בין 'מדינת תל אביב' ל'מדינת בני ברק", אמר הנשיא בעת שהציג את השקפת עולמו בנושאי דת ומדינה.



הוא טען כי "התביעה של הדת לנוכחות ציבורית היא שהניעה את משברי הדת והמדינה בישראל, מרגע לידתה. במידה רבה, דרך המשברים, הדת הצליחה לשמור על נוכחות ציבורית. גם כיום, התביעה לנוכחות ציבורית, היא התביעה שעומדת בבסיס הוויכוח על דת ומדינה, ועל מדינה יהודית ודמוקרטית, במדינת ישראל".



ריבלין הציע לשקול לאפשר באזורים מסויימים, בהתאם למידת הדתיות של התושבים, פתרונות מקומיים בנושאים כמו חוקי חמץ, כשרות, שבת והפרדה מגדרית: "המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים, ואשר מחלצים אותנו מאותו מסלול התנגשות פוליטי ידוע מראש, המתקיים ברמה הלאומית".



הדברים התפרשו מייד בתקשורת ובציבור החרדי כתמיכה של הנשיא בשינוי הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ובתמיכה בתחבורה ציבורית בשבת.



 "פריצת הסטטוס קוו הדתי" 



שר הפנים אריה דרעי הגיב לדברים ואמר כי "מוסד הנשיאות הוא סמל של קונסנזוס ישראלי ואמור להרבות אחדות והסכמה בין כלל הציבורים במדינה. דבריו של הנשיא ריבלין בדבר פריצת הסטטוס קוו הדתי המחבר את כולנו כאן כמדינה יהודית הם חמורים ולא תורמים לשיח המאחד".



"הדברים אודות מכירת חמץ בפסח וחילולי שבת בפרהסיה גורמים לפגיעה קשה בקרב ציבור ענק שומר המסורת במדינה. אני מצר על דבריו של הנשיא ריבלין ומצפה שיחזור בו מהדברים".



שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר להמודיע כי "שמירת השבת היתה ותישאר תמיד סמל יהודי קדוש. כל שינוי במעמד השבת מהווה פגיעה קשה ביום הקדוש לעם היהודי וגם ביום המנוחה הלאומי. בכל הדורות מסר עם ישראל נפשו למען שמירת השבת ומניעת חילולה בפרהסיה וכך יהיה גם בעתיד".



"ראוי שנשיא המדינה ינקוט בקו ממלכתי הרואה את הצביון היהודי של המדינה כערך עליון ואת מורשת הדורות כקונצנזוס בין כלל האוכלוסיות בישראל. זאת התורה לא תהא מוחלפת וכי אין כל מקום להביא לשינוי בנושאים מקודשים וערכיים אלו, כקדושת השבת, חמץ בפסח וכדומה".



ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר ל"יתד נאמן" כי "הדברים החמורים שצוטטו בשם נשיא המדינה, הם עקירת קדשי ישראל מארץ ישראל, ואינה רק שאלה של הפרדת דת ומדינה או פגיעה בסטטוס קוו. הרעיון במהותו הוא פוגעני ביותר והרי זה כמבקש לעקור הכל", והוסיף, כי "חמור ותמוה שאמירות כגון אלו יוצאות מבית נשיא המדינה וגורמות נזק חמור".