מהנדסים מטעם עיריית חיפה המשיכו גם במזג האוויר הסוער לסרוק ביום שישי את כל המבנים שנפגעו בשריפה הגדולה בשבוע שעבר. הבדיקות כללו גם את חצרות הבתים, לנוכח החשש מהיווצרות נזקים בשל הגשמים העזים ביומיים האחרונים. במהלך השריפה הגדולה הושמדו באזור חיפה כ־2,800 דונם של חורש טבעי וצמחייה. מפקד תחנת הכבאות וההצלה ברמת גן אהרון גודינר, בעל ניסיון של כ־40 שנה בכיבוי שריפות, הסביר שלנוכח שריפת העצים, שנחשבים לבולמי סחף ושיטפונות, נוצר חשש מהצפות ולכן הוחלט על ההיערכות המיוחדת.



במקביל, החלו פעולות לשיקום היערות, העצים והחורש הטבעי באזור חיפה, שהפכו למובלעות פחם. עשרות צוותי גיזום, כאשר ברשותם ציוד כבד הכולל מנופים, טרקטורים ומגרסת עצים, החלו לבצע את הפעולות הראשונות לקראת השיקום. ההערכה היא שיהיה צורך בשנים ארוכות עד שאפשר יהיה להשיב את הנוף הירוק הפסטורלי לקדמותו. בשלב הראשון נכרתו עצים שהוגדרו כמסוכנים, ובהמשך ייכרתו יתר העצים שאינם ניתנים לשיקום.



בתוך כך, כאחד מלקחי השריפות, מציע רן מרגולין, מומחה לגידול עצי אלון, להפסיק את שתילות עצי האורן ביערות ובחורשים ולעבור לשתילת עצי אלון. “עצי האלון הם עצים ארצישראליים מתקופת התנ”ך, אשר מתנהלים כעצים ים־תיכוניים טיפוסיים ומתאימים לאקלים הישראלי שבו לפעמים בחורף קיימות תקופות יובש”, מסביר מרגולין, חקלאי מכפר מונש בעמק חפר.



“עצי האלון יודעים לחדש את עצמם במהירות לאחר שריפות והם אינם דליקים כמו עצי האורן המצויים בישראל. עץ האורן מלא בשרף דליק בגזעו והמחטים שלו משמשים כחומר בעירה. האצטרובלים בעצי האורן מסוגלים לעוף למרחק של מאות מטרים ואף מספר קילומטרים ובכך ליצור שריפה המתפשטת לכמה מוקדים”.



מרגולין יציג את הדברים בישיבת חירום של הנהלת ועידת ישראל לחקלאות, שתתכנס בחודש הבא. בעקבות גל השריפות, שבו נגרמו נזקים כבדים, הוחלט על שינוי סדר היום של הוועידה. יו”ר הוועידה חיים אלוש הדגיש בעקבות גל השריפות הקשה את הצורך בחשיבה ארוכת טווח, וגם הוא תומך במעבר לשתילת עצי אלון: “אלה העצים שימנעו את האסון הבא”, אמר.



בתוך כך, הוגשו שלשום כתבי אישום נגד שני נערים מג’דיידה־מכר שבגליל המערבי בגין ניסיון הצתה של חורשת אחיהוד לפני שבוע וחצי. בכתבי האישום לא נטען אומנם כי הנערים עשו זאת ממניע לאומני, אך מתואר איך השניים השליכו גפרורים לערימת עלים וענפים יבשים מתוך ניסיון להצית את החורש.


ביום שישי פרצה שריפה בבית החולים בני ציון בחיפה. שמונה צוותי כיבוי שהוזעקו למקום השתלטו על הלהבות. מחקירה ראשונית עולה כי מוקד השריפה היה בבית המרקחת בקומה הרביעית. מאושפזים בקומת העליונות של בית החולים הועברו למחלקות אחרות, אך לא דווח על נפגעים. עדיין לא ברורה סיבת הדליקה.