קשיש שנפל מסולם ונחבל בצורה שניתקה את הראש שלו מהצוואר, ניצל בדרך נס מהפגיעה בזכות ניתוח מוצלח בו חוברו האיברים. בניתוח שימשה עצם הזנב של הקשיש תחליף לחוליה מרוסקת והיא סייעה לחיבור מחדש של הצוואר לראש. חננאל מדר, בן 87 מרחובות, התמוטט במקלט בזמן שהחליף נורה. הקשיש הצליח להתקשר לאשתו בטלפון הנייד ולהזעיק עזרה והוא הובהל לחדר מיון בבית החולים. מעוצמת הנפילה, ראשו נחבט בקרקע וגרם לפריקת הראש מהצוואר.



מדר הועבר למחלקה האורתופדית בבית החולים 'קפלן', בניהולו של פרופ' יונה קוסשווילי, ובה בוצע ניתוח מורכב ביותר על ידי ד"ר פלג בן גלים, מומחה לניתוחי עמוד שדרה, שנועד לקבע את הגולגולת לצוואר. במהלך הניתוח נלקח שתל מחלקו העליון של עצם הזנב והונח על גבי החוליה המרוסק, בכך הציל את חייו של מדר. ביממה האחרונה הוא החל לנוע בכוחות עצמו.



"הייתי במקלט וניסיתי להחליף נורה" מספר מדר. "עליתי על הכיסא עם מנורה ביד ימין ובית מנורה ביד שמאל. ניסיתי לסובב את המנורה הישנה ואז הרגשתי שהמשטח של הכיסא מתפורר והרגל שלו נשברה", הוא מתאר. "קרסתי לרצפה וקיבלתי חבטה חזקה מאוד בצוואר. שכבתי בתנוחת וולד. ניסיתי לקום ולא יכולתי. ואז חשבתי: איך אצעק? מי ישמע אותי? למזלי, הטלפון הנייד היה בכיס האחורי והצלחתי להגיע אליו ולהתקשר לאשתי, בתיה", סיפר. אשתו ירדה למקלט וראתה אותו שוכב מכוסה בדם ונאנק מכאבים. היא הזעיקה אמבולנס שהעביר אותו לחדר המיון בבית החולים קפלן.




"כמו קפיצת ראש על הרצפה"



מומחה לניתוחי עמוד שדרה בבית החולים, ד"ר פלג בן גלים, סיפר ל"מעריב": "זה נס שהוא שרד את המכה שחווה. עצם העובדה שאדם בגיל 87 נופל ישירות על הראש ויוצא מהפגיעה הזו בחיים היא נס. זה למעשה כמו קפיצת ראש על הרצפה. ההדף גרם לראש ללכת אחורנית בעוצמה חזקה, מה שקרה זה שבר פריקה של בסיס הגולגולת וחוליית הצוואר הראשונה. תאונה כזו היא בדרך כלל מוות מידי. בגלל גילו של הנפגע, העצם שלו רכה והחוליה הראשונה, שהיא בצורת טבעת, התרסקה ונפתחה. זה אפשר לחוט השדרה יותר מקום ולכן הוא שרד ולא מת על המקום. הוא הגיע אלינו די מידית. ניסינו במשך כמה ימים להחזיק אותו במתיחה בניסיון להחזיר את הראש לאט-לאט למקום ולנסות לשחזר את החלקים חזרה למקום".



"ראינו שזה לא מצליח והחוליה מתפוררת לנו מתחת לעיניים. לקחנו אותו לחדר ניתוח ושם עשינו ניתוח מאוד מורכב. מאז שהייתי ביוסטון לפני למעלה מחמש שנים לא נתקלתי בניתוח כזה מורכב ובמקרה כזה חריג. מדובר במקרה חריג ברמת ההתפוררות ודרגת הריסוק והתזוזה של כ-15 מ"מ של החוליה המרוסקת. זה נדיר ברמה העולמית", אמר. "הגולגולת החלה לצנוח קדימה ומטה כלפי חוט השדרה והוא לא יכול היה להזיז ראש וצוואר. בשל מצבו מסכן החיים ביצע צוות האורתופדיה ניתוח מורכב ביותר שבו קיבענו את הראש לפינים חיצוניים ממתכת ואיתם יכולנו להעמיד את הראש חזרה למקומו תחת שיקוף בחדר ניתוח, תחת ניטור בעזרת אלקטרודות מיוחדות שאפשרו לחבר את חוט השדרה לראש ללא פגיעה עצבית. לאחר מכן התחלנו בניתוח, לקחנו שתל מהחלק העליון של עצם הזנב שאותה הנחנו על גבי החוליה המרוסקת הראשונה כדי ליצור תשתית ביולוגית באיחוי עצם הגולגולת אל החוליה הראשונה והשנייה", סיפר.



הניתוח הוגדר בהצלחה ומדר החל ללכת בעצמו בסיוע של צוות הפיזיותרפיסטיות. הוא צפוי לתהליך שיקום ויוכל לשוב בקרוב לחיי שגרה. בתיה, אשתו של חננאל, הודתה לצוות הרפואי במחלקה האורתופדית ואמרה שהמנתח ד"ר בן גלים הוא 'המלאך בלבן' שלהם. "חשוב לדעת את המגבלות הקיימות בגיל השלישי מבחינת מפגעים סביבתיים והסכנה בנפילות", היא אמרה, "להבא אנחנו נשתדל להסתייע בצעירים כדי להחליף מנורה", סיכמה.