הזיהום החמור ביותר מאז פרשת הקורנפלקס של תלמה (יוניליוור) עבר בימים האחרונים מתחת לרדאר הציבור וזכה להתייחסות שולית בכלי התקשורת.


הפעם, לשם שינוי, אין מדובר בזיהומים חיידקיים, אלא ברעל העכברים המסוכן למדי רוש־80, המשמש בימים כתיקונם להדברה חקלאית. על פי הערכות מטעם מומחים, כל מי שצרך את המוצר "חיטה" מבית סוגת מהסדרות והברקודים שפרסמה החברה, נמצא בסיכון לחשיפה לחומר המסוכן. מי שברשותו מוצרים אלה, מן הראוי שיפסיק את צריכתם מיד וייענה להודעת החזרת המוצרים היזומה (ריקול) של החברה.



ראש המכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית, פרופ' אורן פרוי, אמר בשיחה עם "מעריב־השבוע": "מדובר בחומר המשמש קוטל מכרסמים וחיות. גם בני אדם הם חיות, ומכאן שברור שזה מסוכן מאוד גם לנו. אם זה הורג עכברים זה גם הורג אותנו. הכל עניין של מינון". לדבריו, המינון הרעיל לאדם הוא 2־10 מ"ג לק"ג גוף. ההשפעה על ילדים קטנים ופעוטות תהיה גדולה יותר מאשר על מבוגרים. "אני חייב לומר שאין לי נתונים על המינונים שנמצאו במוצרים של סוגת, אז אין לי אפשרות להעריך את דרגת המסוכנות", הוסיף פרופ' פרוי.



התסמינים שיופיעו אצל מי שנחשף לחומר המסוכן לא נעימים בכלל; לרוב מדובר בכאבי בטן, בשלשולים ובבחילות קשות, אבל במקרים מסוימים ובמינונים גבוהים החומר הזה גורם נזק חמור למערכת העצבים. לדברי מומחי בריאות, הנחשפים לחומר הזה עלולים לפתח אפתיה ותסמינים הרבה יותר חריפים מכאבי בטן.



מדביר: "החומר קטלני"


החומר האמור פוגע ביכולת הגוף שלנו לייצר אנרגיה, וככל שהמינון גבוה יותר, כך הנזק גדול יותר - מערכות הגוף לא יכולות לתפקד ללא אנרגיה.


השימוש ברוש־80 - המורכב מנתרן פלואורואצטט - בענף החקלאות הוא לצורכי הדברה וחיסול מכרסמים. חברת רימי (RIMI), מהוותיקות והחלוצות בתחום, מתארת את החומר האמור כך: "המרכיב הפעיל בחומר הוא רעל חמור המשפיע על הגוף כולו. התופעות עלולות להופיע עד כמה שעות לאחר החשיפה. יש לפנות את הסובלים מהנגע לבית החולים במהירות האפשרית".



אומנם חברת סוגת יצאה השבוע בהודעה שכללה אזהרה והתנצלות על הימצאות חומר הדברה מסוכן – אולם שמו של החומר לא צוין בה. סוגת מסרה שהחומר נמצא בתוך חיטה שבה היא משתמשת, ולדבריה היא קיבלה אותו מספק שלה שהוא חקלאי. בהודעה שהוציאה סוגת נאמר: "בגרעיני החיטה שנרכשו מחקלאי מסוים ונארזו על ידי סוגת התגלה חומר הדברה בצורת גרעינים מצופים. הוא פוזר בשדה על ידי החקלאי. עם גילוי ממצאים אלו עצרה סוגת את אספקת החיטה והחליטה על ביצוע החזרה יזומה של כל החיטה שסופקה לסוגת מחקלאי זה, נארזה ונמכרה על ידי סוגת".



עוד הדגישו מחברת סוגת כי חומר ההדברה שהתגלה במוצר הוא בצבע טורקיז בולט לעין. "צריכת מוצרים אלו עלולה להיות מסוכנת לבריאות, ועל כן אין לצרוך את המוצרים מסדרות הייצור האמורותץ התופעה מתייחסת לסדרות הייצור המוזכרות בלבד", נמסר. משרד החקלאות הפנה את "מעריב־השבוע" למשרד הבריאות: "אנחנו לא מטפלים בתוצרת מעובדת, אלא רק בתוצרת טרייה של פירות וירקות. האחראי לבעיות במזון מעובד הוא משרד הבריאות".



קובי אשכנזי, מדביר מקצועי ומנכ"ל זבנג הדברות, אמר: "מדובר בחומר קטלני. לנו אסור לעבוד איתו, כי זה נחשב חומר אקוטי ומסוכן מאוד לבני אדם. גם כשמפזרים בשדה חייבים לפזר שלטי אזהרה. זה חומר למחילות של המכרסמים. זה למעשה רעל עכברים".



סוגת: לא נשקפת סכנה ללקוחות


מחברת סוגת נמסר בתגובה לטענות שעלו כי הנושא מצוי עדיין בשלבים מוקדמים של חקירה: "מדובר בחומר הדברה סטנדרטי. החומר שאותר בסוגת הוא במינון מזערי. על פי מומחים שעמם התייעצנו אין סכנה ממשית מהדבר. מדובר במספר גרעינים בודדים מתוך מיליוני גרגרים שנבחנו. למיטב ידיעתנו לא נמצא כל קשר בין צריכת החיטה לבין בעיה רפואית כלשהי".