משרד הבריאות הודיע היום (חמישי) כי הוא מסיר את מגבלת תרומת הדם החלה על ילידי אתיופיה. ממסמך עדכון מדיניות שפרסם המשרד עולה כי הקריטריונים של התורמים יושוו לאלה המקובלים במדינות העולם המפותחות. משרד הבריאות יאמץ גם המלצות בנוגע לתרומות מהומוסקסואלים, כך שגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם אם לא קיימו מגע מיני בשנה האחרונה.



לפי המדיניות הנהוגה היום, ילידי הארץ ממוצא אתיופי יכולים לתרום דם ללא מגבלה. עם זאת, ילידי אתיופיה אינם יכולים לתרום דם, במסגרת הקריטריון לפיו מי ששהה מעל שנה לאחר שנת 1977 במדינה שבה שכיחות נגיף האיידס הינה גבוהה על בסיס נתוני ארגון הבריאות העולמי, לא יכול לתרום דם.



משרד הבריאות מציע שינוי מדיניות הכולל הסרת מגבלת התרומה של יליד אתיופיה והשוואתם לקריטריונים המקובלים בכל מדינות העולם המפותחות, כך שהמגבלה תהיה רק למי ששהה מעל שנה במדינה זו וטרם חלפה שנה מאז הגעתו לישראל. מגבלה זו תחול על כל התורמים, ובכלל זה על ילידי הארץ, ללא קשר למוצא, כך שלא יתקיים הבדל בין ילידי אתיופיה לשאר האוכלוסייה. שינוי נוסף נוגע לעדכון שאלון תורמי הדם כך שיכלול התייחסות נוספת להתנהגות שעלולה להגביר את הסיכון להדבקה.



מבחנת דם. צילום אילוסטרציה, אינגאימג'
מבחנת דם. צילום אילוסטרציה, אינגאימג'



הרקע לשינוי המדיניות נובע, לטענת המשרד מכך שישראל היא חלק מזירה בינלאומית וכי מדיניות זו מקובלת במדינות המפותחות בעולם, בהתאם להמלצות ארגוני הבריאות המובילים כגון FDA וגופי הבריאות במדינות אירופה. כך שאין היום סיבה מוצדקת להנחיות שונות בישראל, ביחס לשאר העולם. כמו כן בדיקות המעבדה הקיימות כיום לתרומות הדם יעילות ומשתפרות עם הזמן.



מגבלת הגיל תוסר



מדיניות נוספת ששונתה נוגעת למבוגרים מעל גיל 65 שאינם יכולים לתת תרומה ראשונה. הוחלט על הסרת מגבלת הגיל לתרומה ראשונה והחלטה על תרומה על בסיס אינדיבידואלי ובהתאם למצבו הרפואי הספציפי של התורם.



כמו כן, על בסיס אותם השיקולים והמקובל על ידי המומחים וארגוני הבריאות בעולם, גם גברים הומוסקסואלים יוכלו לתרום דם לאחר שחלפה שנה מאז הפעם האחרונה שקיימו יחסי מין. המלצה זו תואמת את המלצות ה-FDA.



במשרד מבהירים כי אימוץ המלצות אלו, בהתאם למקובל במדינות העולם המפותחות, מאפשרות את האיזון הראוי בין צרכי הגנה על בריאות הציבור, לבין הצורך בשוויוניות לצד הרחבת מעגל תורמי הדם במדינת ישראל, לתועלת הציבור בישראל.