ביום שישי האחרון נהרג ד"ר עמרי ניר בנחל צאלים כאשר נפל ממצוק בעת שניסה להציל את בנו עילאי, שנפצע באורח אנוש לאחר שהידרדר במורד התהום בנחל. האסון קרה במהלך טיול משפחות שגרתי בו השתתפו ילדים בני 10-11. המסלול בו טיילה הקבוצה הוא מסלול שאינו נחשב למסוכן או קשה במיוחד, וכך, מנהלת הטיולים במשרד החינוך, האחראית על אישור מסלולי טיול לתלמידים בשיתוף גורמי הביטחון הרלבנטים לא הוציאה את המסלול מרשימת המסלולים בהם אפשר לטייל וכרגע גם ככל הנראה לא מתכננים להוציא אותו או לעשות היערכות נוספת משום שהוא אינו נחשב למסוכן על ידי הגורמים המוסמכים.



ביחידת חילוץ ערד שהגיעה למקום וסייעה לחלץ את הילד הפצוע ואת גופת אביו לא זוכרים שנתקלו בחילוץ מהנקודה הזו במסלול בעבר, ואמרו כי מדובר בשביל שאלפים מטיילים בו ונחשב לפופולרי: "זה מסלול שעשינו אותו הרבה מאוד פעמים, עלינו אותו או ירדנו ביום ובלילה, כשהיינו צריכים לחלץ אנשים שנתקעו באזור או שקרה להם משהו בתוך נחל צאלים (ולא בנקודה בה קרה המקרה הנורא)".



ד"ר עמרי ניר. צילום מסך מתוך יוטיוב



"זה נוראי, אבל זה יכול לקרות בשטח"


ש', מורה דרך העובד שנים בהדרכת טיולים, אמר כי מסתמן שחבורת המטיילים הזו הלכה רק בשבילים המסומנים וכי טעויות יכולות לקרות: "על פניו נשמע שהם חבורה רצינית, חבר'ה שלא פעם ראשונה מטיילים. זה נוראי אבל זה משהו שיכול לקרות בשטח. זה נחל גדול, טיול עם סיכונים, עם סולמות".



על הטיולים שהוא עצמו עורך סיפר: "אני מאוד מקפיד על כללי הבטיחות בעיקר עם משפחות, כי ילדים ברגע שהם מגיעים לשטח הם רצים קדימה ואחורה, לפעמים גם דוחפים אחד את השני. אני תמיד מקפיד לפני הירידה מהאוטובוס לתת תדריך בטיחות, מבקש מההורים לשמור על הילדים כמה שאפשר ומהילדים להתנהג בצורה בוגרת ואחראית. זה סיפור מאוד עצוב".



יוסי פרידמן, מנהל אגף בטיחות וכיבוי אש ברשות הטבע והגנים, מסביר כי "אנשים צריכים להתאים את המסלול שהם רוצים לבצע ליכולת שלהם. אנחנו משתמשים בתיאור דרגת קושי של מסלול במינוחים של מיטיבי לכת או מהסוג הזה ואנחנו קובעים את זה לפי הקושי של המסלול, האורך שלו, הבעיות המיוחדות שיש במסלול, אם זה מסלול שיש בו סולמות, גבים וכו'".



"אנחנו נוהגים להנחות במשך עשרות שנים את הוראות הבטיחות שחלקן אנחנו נוהגים להגיד ברצינות שנכתבו בדם. הן מופיעות בכל מקום שאנו יכולים גם אם זה לפעמים מעיק, החל מאתר האינטרנט ועד בשילוט שמוצב בכל כניסה לשמורה או גן לאומי מוכרזים. לשלט הזה יש הנחיות מרכזיות שרלבנטיות לאותו המסלול", הוסיף פרידמן והדגיש כי חשוב ללכת בשבילים המסומנים בלבד מבחינה אקלוגית – כך שתהיה פגיעה מינימלית במערכת הטבעית וגם מבחינה בטיחותית.



לדבריו, "ברגע ששביל סומן זה נעשה בהסכמתנו וידיעתנו ואנו אחראים עליו. לפני הנהלים כל שביל חייב שייבדק לפחות פעמיים בשנה ולכל שביל כזה יש תיעוד מי בדק אותו ומתי. אנחנו מתייחסים לכל פנייה של אזרח, מטייל או מדריך טיולים בנוגע לבעיה, תקלה, כשל, שבר שמישהו מזהה בעזר בטיחות ואנחנו משתדלים לתקן את זה במהירות האפשרית. אם יש איזשהי בעיה ואנחנו יודעים שמסוכן ללכת בשביל בלי העזר הזה אנחנו סוגרים את השביל. שאנשים יקפידו לקרוא ולקיים את ההנחיות שרשומות בשילוט, זה מציל חיים".



יחידת חילוץ ערד בנחל. צילום: מיכה בן גיגי, יחידת חילוץ ערד




תגובת רשות הטבע והגנים: "המסלול נבדק שוב לאחר האסון, לא נמצא כשל בטיחותי"


יומיים לאחר האירוע הנורא, נמסר מטעם רשות הטבע והגנים נמסר בהודעה לתקשורת כי "המסלול בו צעדה קבוצת המטיילים בירידה לנחל צאלים הוא מסלול למיטיבי לכת, אותו פוקדים מדי שנה עשרות אלפי מטיילים, לרבות מקרב תנועות נוער ובתי ספר. כמו כל אזור טיול הנמצא בפיקוח של רשות הטבע והגנים המסלול נבדק ומתוחזק באופן שוטף. בהתאם לכך כל דיווח על ליקוי או מצב כלשהו המסכן את בטיחות המטיילים בין אם מועבר על ידי פקחי הרשות או מדריכים ומטיילים באזור זוכה למלוא תשומת הלב ומענה מהיר לרבות במידת הצורך גם לסגירת המסלול עד לתיקון הליקוי או חלוף הסכנה.



"עם קבלת העדכון על האירוע המסלול נבדק שוב ולא נמצא כל ליקוי או כשל בטיחותי לרבות ברמת תקינות הסימון בשטח ואמצעי העזר למטיילים. נציין בנוסף כי טיולים בטבע ובנוף הפתוח במקומות מסוימים מטבעם אינם חפים לגמרי מסכנה ולצערנו במקרה זה קרה אסון כבד מסיבה שאינה ברורה לגמרי בשלב זה".