נקבע מותו של עילי ניר בן ה-10 שנפצע אנושות בנחל צאלים. במהלך טיול משפחות בנחל ביום שישי, עילי איבד אחיזה באחד היתדות והדרדר לתהום. אביו, ד"ר עמרי ניר, ניסה להצילו אך לא הצליח לבלום את הנפיל האלא רק לעטוף אותו בגופו, והשניים הדרדרו יחד לתהום. מותו של האב נקבע במקום, בעוד עילי הגיע לבית החולים "סורוקה" כשהוא סובל מפגיעה רב מערכתית ובכלל זה פגיעת ראש קשה מאד.



במהלך סוף השבוע נעשו מאמצים לייצב את מצבו אך מצבו הלך והדרדר עד כדי מצב של פגיעה מוחית בלתי הפיכה. היום בשעות אחר הצהריים, לאחר שחלה החמרה נוספת במצבו, הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. ד״ר צחי לזר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים בסורוקה, אמר כי "מאז שעילי הגיע אלינו התנהלה מלחמה לנסות להציל אותו. ניסינו לעשות הכל. הנזק קרה עם הנפילה, ואנחנו ניסינו להחזיר את הגלגל לאחור ונכשלנו. לא הצלחנו". עוד הוסיף: "לא נתפס שאבא וילד מסיימים את חייהם בצורה כזו ומורה צריך להספיד את התלמיד שלו".

ד"ר צחי לזר מספר על הטיפול בעילי ניר

בשיחה עם מעריב אמר כי "עילי הגיע במצב קשה מאוד. פגש אותו צוות חילוץ ערד, בהמשך 669 ואז הגיעו למיון טראומה. יחד עם המשפחה עברנו את היומיים הראשונים הקשים בהם ניסינו לייצב את מצבו. לצערנו הרב ככל שעבר הזמן ממדי הפגיעה הלכו והתבהרו, והתברר שהפגיעה המוחית ממנה סבל קשה במיוחד. המשפחה הייתה ליד מיטתו 24 שעות ביממה, הם היו חלק מהצוות המטפל. אנחנו כל הזמן איתם בתקשורת. ככל שעבר הזמן הבנו שהפגיעה היא מעבר ליכולת של ההחלמה" עוד הוסיף כי הם "משפחה מדהימה שביחד החזיקו אחד את השני".

המשפחה ביקשה לתרום את איבריו של עילי ובית החולים סורוקה פועל למלא את מבוקשם בתיאום עם המרכז הלאומי להשתלות. עילי יובא למנוחות מחר לצד אביו ד"ר עמרי ניר בכפר ויתקין בשעה 15:00.




עדי נעלי, חבר משפחה שנכח בטיול והזעיק את כוחות החילוץ סיפר הבוקר (ראשון) בראיון ברדיו 103FM כך: "יש לנו, הורי כיתה ה', מסורת של טיולים וקמפינג משותף. הייתי שם עם בתי והתחלנו את המסלול בבוקר בירידה לנחל צאלים. לאחר מספר דקות שמענו זעקה מקפיאת דם, אז ראינו שעילי מעד והחליק ועומרי קפץ להציל ולחבק אותו. לרוע המזל האיום הם לא התגלגלו עם השביל אלא לכיוון השני של המדרון. היה שם הורה נוסף שהם פגעו בו בדרך, שהצליח להיאחז במשהו וברגע האחרון להינצל. עומרי היה כולו בחיבוק של עילי".

"המסלול לא היה קשה במיוחד ומיועד לטיול משפחות", ציין נעלי. "האירוע קרה אחרי חלק מהירידה עם היתדות. רוב הילדים כבר היו למטה. זו לא הייתה ירידה קשה, והמעידה הזו היא מחוסר מזל. זה היה איום, אנחנו ההורים התפצלנו - חלק מאיתנו רצו למעלה לנסות להזעיק עזרה. יש שם בעיה מאוד קשה של תקשורת סלולרית ועלינו על כל ה'פיסטינים' באזור. אז הגיעו שני חבר'ה בדואים מדהימים שלקחו אותנו למקום שיש בו קליטה והצלחנו להוציא אות של קריאת חירום. זה לקח הרבה מאוד זמן, כמעט כחצי שעה. ההורים האחרים היו עם עילי ולמזלנו היה מגיש עזרה ראשונה שהיה ממש צמוד אליו וניסה לעשות את המיטב. הורים אחרים הרגיעו את הילדים, שהיו גיבורים, מאוד מאוד אמיצים. שני הורים הורידו אותם למדרון אחורי וחיכינו לעזרה".

"לאחר זמן מה הגיע צוות החילוץ מערד ואחרי זה יחידה 669 שעשו עבודה מדהימה. הם עבדו מאוד קשה ומגיעים להם רק שבחים", הוסיף נעלי. "אנחנו גוננו על הילדים כי האירוע כשיורד המסוק הוא לא פשוט, אבל רצינו לאפשר את החילוץ של עילי כמה שיותר מהר לבית החולים. לצערנו הבנו בשלב הזה שעומרי כבר לא איתנו. אחר כך חילצו גם אותנו ועלינו משם בחזרה. זה היה יום שחור".


"הוא היה מורה מעולה, קיבל חוות דעת נדירות"


ד"ר עמרי ניר היה מוערך מאוד בתחומו. פרופסור אלי פודה, מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים, סיפר ל"מעריב": "אני מכיר אותו הרבה שנים, הוא סיים את הדוקטורט בשנת 2002 ועסק בתחום של לבנון באופן כללי ובאופן ספציפי בשיעה, בשיעים בלבנון. אני הבאתי אותו לאוניברסיטה העברית כראש חוג ב-2007 ומאז הוא לימד אצלנו רצוף. הוא בעיניי, בלי לפגוע באף אחד אחר, המומחה מספר אחת בלבנון בארץ. הידע שלו על המדינה, העדות, ההיסטוריה, הוא פשוט פנומנלי".

לדבריו, "זה לא היה מקרה שהזמינו אותו המון לתקשורת, ביקשו את הערכותיו, הוא היה מאוד רהוט, בהיר ומבחינה מקצועית הוא היה מצוין. הוא פרסם עד היום שני ספרים וגם לא מעט מאמרים. היה לו גם פרויקט גדול שהוא ממש היה לקראת סיומו על השיעים בלבנון, אוטוטו הוא היה אמור לסיים אותו ואני מקווה שאחרי מותו זה ייצא לאור. הוא היה מורה מעולה. עברתי על חוות דעת שתלמידים כתבו: חוץ מהציונים המספריים, חוות הדעות היו נדירות. כתבו עליו דברים נפלאים, מ'המרצה הכי טוב שהיה לי', 'מלהיב, עתיר ידע, כריזמטי'".



ד"ר עמרי ניר. מוערך מאוד בתחומו. צילום מסך




תגובת רשות הטבע והגנים: "המסלול נבדק שוב לאחר האסון, לא נמצא כשל בטיחותי"


מטעם רשות הטבע והגנים נמסר לתקשורת, יומיים לאחר האירוע הנורא, כי "המסלול בו צעדה קבוצת המטיילים בירידה לנחל צאלים הוא מסלול למיטיבי לכת, אותו פוקדים מדי שנה עשרות אלפי מטיילים, לרבות מקרב תנועות נוער ובתי ספר. כמו כל אזור טיול הנמצא בפיקוח של רשות הטבע והגנים המסלול נבדק ומתוחזק באופן שוטף. בהתאם לכך כל דיווח על ליקוי או מצב כלשהו המסכן את בטיחות המטיילים בין אם מועבר על ידי פקחי הרשות או מדריכים ומטיילים באזור זוכה למלוא תשומת הלב ומענה מהיר לרבות במידת הצורך גם לסגירת המסלול עד לתיקון הליקוי או חלוף הסכנה.

"עם קבלת העדכון על האירוע המסלול נבדק שוב ולא נמצא כל ליקוי או כשל בטיחותי לרבות ברמת תקינות הסימון בשטח ואמצעי העזר למטיילים. נציין בנוסף כי טיולים בטבע ובנוף הפתוח במקומות מסוימים מטבעם אינם חפים לגמרי מסכנה ולצערנו במקרה זה קרה אסון כבד מסיבה שאינה ברורה לגמרי בשלב זה".