ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תקיים מחר דיון דחוף בסוגיה קשה שהתפרסמה בחודש שעבר ב"מעריב־השבוע" - תלונות של קשישים ברמה סיעודית נמוכה יחסית, כלומר בתפקוד מוגבל, הזכאים לקצבאות סיעוד על פי החוק, אך הפסיקו לקבל אותן מהמוסד לביטוח לאומי לאחר שעברו להתגורר במחלקות עצמאים בבתי אבות ברחבי הארץ. מדובר במחדל שאליו נחשפו אנשי אב"א, איגוד בתי אבות ודיון מוגן בישראל, שהחלו באחרונה להיתקל ביותר ויותר תלונות של משפחות קשישים שכאלה.



איתרע מזלם של אלפי הקשישים הללו, ובבתי האבות שבהם הם דרים ישנן גם מחלקות סיעודיות בהן מאושפזים קשישים ברמה סיעודית גבוהה, מונשמים, מרותקים למיטותיהם או כאלה שזקוקים לטיפול סיעודי צמוד. על פי החוק, קשיש במיטה סיעודית הממומנת על ידי משרד הבריאות אכן אינו זכאי לקצבה על פי חוק הסיעוד. עם זאת, מתברר שהפרשנות למונח "מוסד סיעודי" מצד המוסד לביטוח לאומי גזלה קטגורית את הזכאות לקצבת סיעוד גם מהקשישים שאינם תופסים מיטה שכזאת, אך מתגוררים באותו מוסד.



את הדיון בנושא יזמו חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו) ועודד פורר (ישראל ביתנו) מהקואליציה, ועמיתיהם מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת) ונחמן שי (המחנה הציוני) מהאופוזיציה, שהגישו ארבע בקשות שונות לדיון מהיר של כשעה וחצי בסוגיה. לדיון זומנו נציגי המוסד לביטוח לאומי כדי לספק הסברים להתנהלות שחשפנו, וכן נציגים של משרדי ממשלה, השלטון המקומי וארגוני סיוע שונים.



מהמוסד לביטוח לאומי נמסר אז בתגובה: "אנו לומדים את פסק הדין ואת המשמעויות הרוחביות העולות ממנו, ובוחנים דרכים ליישם אותו".