מה קורה במסדרונות בצלאל? לאחר שפורסם היום (שני) כי בחדר המדרגות של האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים נתלה ציור של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשילוב כרזת הבחירות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, כשליד יש חבל תלייה ורשום ROPE (חבל) במקום HOPE (תקווה) כמו בכרזה המקורית, כעת מתברר כי מישהו הוריד את המיצג.



בבצלאל נורא חשאיים וטוענים כי הם לא יודעים מי תלה את הפוסטר מלכתחילה, וכעת הם גם טוענים שהם לא יודעים מי הוריד אותו. כשנשאלו לגבי מצלמות אבטחה במקום השיבו שהמקרה נמצא בבדיקה.



אפרת, בוגרת מוסד גבוה ללימודי אמנות, התייחסה למקרה ואמרה ל"מעריב אונליין" כי "אם נתייחס לאווירה הפוליטית היום אז זה קצת בעל כורחנו אנשי הרוח. בימים שיש ח"כים בממשלה שאומרים שלא הייתה הסתה לרצח רבין קצת קשה לזעוק על הסתה בעבודה של תלמיד בבצלאל".



אפרת התייחסה לעבודה עצמה ואמרה כי "אם מסתכלים על העבודה אז אפשר לפרש את האמירה האומנותית ביצירה. מבחינה עיצובית מה שהוא ניסה לעשות זה לקחת את השפה העיצובית של מי שעיצב את הכרזה של אובמה ושינה מ-HOPE ל-ROPE. הוא פשוט חיקה את הסגנון העיצובי מהכרזה של אובמה ויש כאן ניסיון של אמירה לפחות מבחינת היכולות העיצוביות". לגבי בחירת מיקום הצגת הפוסטר אפרת חושבת שמדובר בבחירה לא טובה: "אתה פונה לקהל שבוי כשאתה שם את זה במקום כמו בצלאל. הקהל שזה יותר רלוונטי אליו לא נמצא בבצלאל".



"צריך שתהיה יותר מחאה פוליטית"


"זה המקום להתנסות בלימודים ולהביע את הדעה שלך ולהיות במין אקווריום של ביטוי ויצירה. ראיתי את התגובה של השרה מירי רגב לא לתקצב את בצלאל וזה כל פעם מגיע לפרופגנדה משני הצדדים", אומרת אפרת ומדגישה כי "יש מקום לביטוי בזמן הלימודים. כל המקום עצמו הוא מעין חממה של להתבטא. כשאתה מסיים את הלימודים אתה יוצא לעולם האמיתי וברור שאין מקום לזה מבחינת עבודות מסחריות אבל המקום של יצירת מחאה אומנות פוליטית הוא מאוד קטן עם השנים והיום הוא נחלתם של הטייפקאסט, צריך שתהיה יותר מחאה פוליטית. פעם היו קבוצות שהכריזו אג'נדה, גם באמנות רחוב אין מספיק. לעשות פוסטר נגד ביבי בתוך כתלי בצלאל זה כמו לעשות לעשות קשקוש על השולחן או לחרוט קללה בשולחן, המשקל של זה קטן".



גם במערכת הפוליטית הגיבו לכרזה ותקפו את מי שתלה אותה. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס למיצג בעמוד הפייסבוק שלו: "אני רואה בחומרה רבה את התמונות מהמיצג בבצלאל. זוהי חציית קווים ברורה המגיעה להסתה נגד ראש הממשלה שאין לה מקום. למדנו בדרך הקשה מכל כי אין מקום לשפה כזו, לא במילים ולא בדימויים ועל כל יוצר ואמן לקחת אחריות על יצירתו ועל היכולת שלה להתפרש כהסתה בעיני הצופים בה".





השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי המיצג הוא בזוי ומסית אך הבהיר כי הסמכות על פתיחת חקירה אינה שלו. יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי מדובר באומנות גרועה וניסיון מכוער לתפוס כותרות דרך אלימות.