סטודנטית מהאקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל" בירושלים נחקרה הערב (שלישי) באזהרה במשטרה בחשד להסתה, בעקבות פרסום כרזת ציורים בה הוצג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצד חבל תליה. הסטודנטית ששוחררה בתום שעתיים מסרה בחקירה כי מדובר בפרויקט במסגרת לימודיה. בתוך כך גורמים המעורים בחקירה מעריכים כי זו תסיים בלא כלום.



הסטודנטית נחקרת לאחר שמוקדם יותר היום היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר למשטרה לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסתה, בכך קיבל היועמ"ש את המלצת פרקליט המדינה שי ניצן. מבצלאל נמסר בתגובה להמלצת היועמ"ש כי "האקדמיה לאמנות ועיצוב של ירושלים היא מוסד שומר חוק. בצלאל תשתף פעולה עם כל חקירה ותפעל לפי תוצאותיה".



כזכור, מדובר במיצג שנתלה במוסד לאומנות בירושלים, בו מוצגת תמונת צללית של ראש הממשלה ולפניה חבל תלייה. הכרזה מתכתבת עם כרזת הבחירות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, כשליד החבל רשומה המילה ROPE (חבל) במקום HOPE (תקווה) כמו בכרזה המקורית.



"כישרון להסית ולרצוח"



גורמים במערכת הפוליטית זעמו בעקבות פרסום הכרזה וטענו כי מדובר בהסתה ובפגיעה בראש ממשלה מכהן. שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה אתמול כי "חופש האמנות אינו חופש להסתה, התחלתם בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. כישרון אומנותי להסית ולרצוח. אם זו היתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים. השר בנט, הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה ותעצור את התקציבים ל'בצלאל'".



המיצג ב"בצלאל" הופיע פחות משבוע לאחר שפסל מוזהב של נתניהו הוצב בכיכר רבין בתל אביב ועורר המולה רבה. האמן עצמו, איתי זליאט, בן 37 מתל אביב, הסביר בשיחה עם כתב "מעריב-אונליין": "רציתי לעורר בפסל כמה דברים - קודם כל לדעת מה מותר להגיד בישראל בשנת 2016 ומה אסור". לאחר שעות שבהן סקרנים רבים הביעו תמיכה ואחרים רבים הביעו מחאה על הצבת המיצג, ובהמשך לבקשת העירייה להסירו, הופל הפסל על ידי מפגינים שהגיעו למקום.



הפלת הפסל של נתניהו שהוצב בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני
הפלת הפסל של נתניהו שהוצב בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני