חולמים להיות פיקסו? מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה בקרב סטודנטים לאמנות ולמדעי החברה מצא כי אנשים יצירתיים מבחינה חזותית מעריכים את שנתם כאיכותית פחות. "אנשים יצירתיים מבחינה חזותית דיווחו על שינה בעלת הפרעות וקושי בתפקוד היום יומי. אצל אנשים שהם יצירתיים מבחינה מילולית – הם ישנו יותר שעות והלכו לישון וקמו מאוחר יותר. כלומר, שני סוגי היצירתיות היו קשורים למאפיינים שונים של שינה", אמרה הדוקטורנטית נטע רם-וולסוב מעורכות המחקר.



במחקר, אותו ערכו פרופ' תמר שוחט מהחוג לסיעוד, הדוקטורנטית נטע רם-וולסוב מבית הספר לטיפול באומנויות מאוניברסיטת חיפה יחד עם עמית גרין מהמכון לרפאות שינה במרכז הרפואי אסותא ופרופ' אורנה צישינסקי ממכללת עמק יזרעאל, ביקשו החוקרות לבחון כיצד שני סוגים של יצירתיות – חזותית (ויזואלית) ומילולית – ישפיעו על מאפייני שינה אובייקטיבים – משך זמן השינה, תזמון השינה ואיכות השינה.



במחקר השתתפו 30 סטודנטים לתואר ראשון משבעה מוסדות אקדמיים, מחציתם למדו אומנות ומחציתם מדעי החברה ובמהלכו ישנו הנבדקים במעבדת שינה, ענדו מכשיר הבודק את השינה באופן אובייקטיבי.



מתוצאות המחקר עלה כי בקרב כל הנבדקים, ככל שרמת היצירתיות החזותית הייתה גבוהה יותר, כך איכות השינה הייתה ירודה יותר, דבר שהתבטא בין השאר בהפרעות שינה וחוסר תפקוד יומי ירוד יותר. עוד נמצא, כי ככל שהנבדקים היו בעלי יצירתיות מילולית גבוהה יותר, הם ישנו יותר שעות והלכו לישון והתעוררו מאוחר יותר. כאשר ביקשו החוקרים להשוות בין דפוסי השינה של סטודנטים לאמנות לבין סטודנטים שלא עוסקים באומנות, נמצא כי הסטודנטים לאומנות ישנים אולם השינה הארוכה היא ממש לא ערובה לשינה טובה: הסטודנטים לאמנות העריכו את שנתם כאיכותית פחות, דיווחו על יותר הפרעות שינה וחוסר תפקוד במהלך היום, לעומת הסטודנטים שלא עסקו באמנות.



לדברי החוקרות, "ייתכן ש'עודף' היצירתיות החזותית מביא את האדם למצב של עוררות יתר – והיא זו שעשויה להוביל להפרעות השינה... בכל מקרה, הממצאים הם עדות נוספת לכך שיצירתיות היא לא מקשה אחת והביטוי החזותי לעומת המילולי מופעל – ומפעיל – על ידי מנגנונים מוחיים שונים", סיכמו החוקרות.