בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום את עונשם של שני בכירים בחברת עיצוב במה, שהורשעו בגרימת מותה ברשלנות של הילה בצלאלי, באסון קריסת גשר התאורה בהר הרצל. על טאימורז ליאונידזה, מנהל התפעול של החברה, נגזרו שבעה חודשי מאסר בפועל, ופיצוי למשפחתה של בצלאלי ולנפגעים הנוספים באירוע, העומד על סכום של כ-9,000 שקלים. גם אלעד לביא, סמנכ"ל התפעול בחברה, יפצה את המשפחה בסכום של 9,000 שקלים, והוא נידון לשישה חודשי מאסר בפועל. 



בגזר הדין, נתן בית המשפט תוקף להסדר הטיעון שחתמה הפרקליטות עם הנאשמים. נוסף לזה, בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות והרשיע את החברה שהפיקה את טקס הדלקת המשואות בהר הרצל לפני כארבע שנים, בגין גרם מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, והטיל עליה לשלם פיצויים בסכום של 120,000 שקלים.



השופט קבע בהחלטתו כי עיצוב הבמה "הזניחה במידה ניכרת את חובת הפיקוח והאישור ההנדסי על הפרויקט". בעניין שני הנאשמים שנותרו - אורן ורשבסקי, מהנדס המבנים, ויצחק צוקר, יועץ הבטיחות של הטקס, התיק ממשיך להתנהל והם אינם כלולים בהסדר.



"החיים נגמרו"



בכתב האישום, שקדם לגזר הדין, נכתב כי "ליאונדזה נתן הוראות לצוות שהיה אחראי על הקמת המבנה ונטל חלק פעיל בהקמת המבנה, וזאת לכל אורך שלבי הקמתו. בין היתר, הציב באמצעות מלגזה את ה"בטונדות", אשר שימשו לעיגון המבנה וייצובו על-פי שיקול דעתו וללא הנחיות הנדסיות". כמו כן, על אלעד לביא נכתב כי "שימש בעת הרלוונטית כסמנכ"ל התפעול בחברת עיצוב במה והיה אחראי על תכנון והקמת המבנה ופירוקו. כמו כן, הוא היה אחראי על המחסן ואחסנת הציוד ששימש את החברה לצורך פעילותה השוטפת ובין היתר לצורך הקמת המבנה". 



עורך הדין דניאל מור מפרקליטות מחוז ירושלים, ששימש התובע בתיק, מסר כי "בגזר הדין שניתן היום נקבע כי בנוסף לעונשי המאסר שהוטלו עליהם, יחויבו הנאשמים גם בתשלום פיצויים בסך עשרות אלפי שקלים למשפחתה של הילה בצלאלי ז"ל ולשני החיילים שנפצעו. כמו כן, בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי מדובר ברשלנות כבדה שבוצעה בעת הקמת מבנה גדול מאוד, בלי יסודות בקרקע, כל זאת כשתחתיו מצויים אנשים, כאשר פוטנציאל ההרס והפציעה רק מדגיש את החובה של חברת עיצוב במה להבטיח שהמבנה יהיה יציב". 



סיגלית בצלאלי, אמה של הילה, לא התעודדה מגזר הדין שהתקבל ואמרה: "החיים נהרסו. החיים נגמרו. עובדים, צוחקים, אבל החיים נהרסו". 



סגן הילה בצלאלי (21) נהרגה במהלך החזרות לטקס המשואות המרכזי בהר הרצל בשנת 2012. היא השתתפה כדגלנית מטעם חיל הרפואה. באירוע נפצעו שבעה חיילים נוספים, לאחר שהתמוטט גשר התאורה שהקיף את הרחבה.

תגובת חברת "עיצוב במה": "חברת עיצוב במה הייתה החוליה הקטנה ביותר בשרשרת התקלות שהביאו לתוצאה הטרגית. ראיה לכך היא העובדה שהפרקליטות לא הסכימה להגיע להסדר טיעון עם האחראים הכבדים יותר, ומשפטם נמשך. החברה נהגה באחריות כאשר שכרה אנשי מקצוע בכירים בתחום הבטיחות, אך הם כשלו ועומדים לדין. לפי כתב האישום המעודכן שהתקבל בבית המשפט, המהנדס יצר מצג, שלפיו בדק את יציבות מבנה התאורה ואישרו כמתאים מבחינה הנדסית, על אף שלא כך היה הדבר".