התרגשות רבה שוררת בכיכר דיזנגוף עת החלו הלילה (חמישי) עבודות הורדת מזרקת האש והמים של יעקב אגם המוצבת במקום. המזרקה הועברה לחניון רידינג שם היא תהיה במשך שנה, במהלכה יבוצעו בה עבודות שיפוץ וצביעה מחדש. המזרקה שמשקלה כחמישה טון וגובהה כ-4 וחצי מטר מעל מפלס הרחוב, הוצבה במקום לפני 40 שנה, לאחר בניית הכיכר העלית. כאמור, היא תשוב לכיכר החדשה שתקום בגובה מפלס הקרקע בדומה לכיכר ההיסטורית שנחשבה לסמל תל אביב. עבודות הריסת הכיכר העלית אמורות להתחיל ב-8 בינואר, ואחר כך במשך כשנה תוקם הכיכר החדשה.



לאחר עיכובים והכנות ממושכות, לעיני עשרות אנשי תקשורת וקהל סקרנים שהמתינו בקור העז, הונפה בשעות הלילה מזרקת האש והמים של אגם מעל כיכר דיזנגוף והובאה למוביל טנקים שלקח אותה לחניון רדינג, לקול מחיאות הכפיים של קהל הצופים הנרגש.



"כיכר דיזנגוף שבגובה מפלס הקרקע הייתה הלב של תל אביב ואנחנו מחזירים את הלב למקומו, אמרה סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי. "בכיכר שבגובה הקרקע יינתן דגש להולכי הרגל ולרוכבי האופניים, ולא יהיו שינויים בנתיבי התנועה. אני מאמינה שזה יהיה כמו כיכר מגן דוד בכניסה לשוק הכרמל ונחלת בנימין שהפכה למקום מעבר תוסס להולכי רגל".



חבר מועצת העירייה, מיקי גיצין, אמר: "היום אנחנו נפרדים מסמל. זה פרויקט שהוא מאוד חיובי ובמרכזו הולכי רגל ובני האדם". עם זאת גיצין הביע צער על כריתתם של 10 עצי פיקוס ותיקים נשתלו במקום עוד בימי תל אביב הקטנה. 17 עצים נוספים מסביב לכיכר המיתולוגית ישארו ורק עץ אחד יועבר. "זאת נקודת התורפה", אמר גיצין. "זה כואב וחבל על העצים, אבל אין ברירה. אי אפשר להעתיק אותם".



העברת המזרקה מכיכר דיזנגוף. צילום: אבשלום ששוני



"משיבים עטרה ליושנה"


מנהל הפרויקט פטריק אלקיים אמר כי "מדובר בעבודות מורכבות ושיתקיימו בשלבים", זאת לנוכח הצורך לסגור את האזור למשך תקופה ארוכה לתנועת כלי רכב. "הבעיה עם הוצאת המזרקה היא הגובה. לשם כך יש מנוף מיוחד ומוביל טנקים. אחר כך, בשלב הבא יבוצעו עבודות ההריסה ואז כל האזור יהיה סגור לתנועת רכבים למשך 10 יום. עם תום פינוי ההריסות יפתחו בהדרגה נתיבי הנסיעה אך תהיה האטה עד לחנוכת הכיכר בעוד כשנה".



עלות הפרויקט מוערכת בכ-60 מיליון שקל. בהתחלה הייתה הצעה להקים חניון תת קרקעי מתחת לכיכר, נוכח מצוקת החניה הקשה באזור וההתעוררות של רחוב דיזנגוף שלאורכו יש פאבים ובתי קפה שמזכירים את ימי זוהרו. בשל עלויות גבוהות ומשך הזמן הממושך לו זקוק הפרויקט, הוחלט להסתפק בשחזור הסמל ההיסטורי של תל אביב.



במקביל נמשך בסמוך שיפוץ בית ליסין ופסאז' הוד וכשאלו יסתיימו בתל אביב מאמינים שהכיכר תשוב לימי זוהרה. "אנו משיבים עטרה ליושנה", אמרה להבי. על הספסלים האפורים בכיכר שתיהרס היה מי שקשקש "שתשרף הקומה ה-12 בעירייה", "מורידים את צינה לכביש". כיכר צינה דיזנגוף שנחנכה ב-1938 נקראה על שם אשתו של מאיר דיזנגוף, ומאז הקמתה נחשבה לסמל חיי התרבות והבילוי של תל אביב. הכיכר העלית שהוקמה מתך כוונה להקל על התנועה לא השיגה את יעודה וכך הוחלט על הפרויקט המורכב שיחזיר את דיזנגוף לקדמת חלון הראווה של תל אביב.