אחרי שבע שעות ארוכות של חרדה, חלפה הסכנה מאזור בתי הזיקוק בחיפה. לוחמי האש, שעמלו להשתלט על האש, ווידאו כי אין עוד מקור להבה בתוך המכל, אך יחד עם זאת, תימשך ההתזה של הקצב והמים לצינון האזור, כדי למנוע, במקרה של התחדשות האש, התפשטות שלה למקומות אחרים. 
השריפה בבתי הזיקוק בחיפה
 
מיכל הבנזין שעלה באש
"אין כרגע את הפריבילגיה להגיד שהשתלטנו על האירוע, אך בהחלט ניתן לומר, שיש רגיעה, וחייבים ביממה הקרובה לשמור עליה. הסכנה תסתיים כשלא יעלה עוד עשן לבן, כפי שעולה כבר שעות", אמר אחד ממפקדי הכוח של תחנת כיבוי האש בחיפה. מהמשטרה נמסר כי כל האזור נפתח לתנועה, והתושבים רשאים לצאת מהבית, ולמעשה מדובר בחזרה לשגרה. 
 
יגאל, תושב קרית חיים: "עכשיו השמיים אפורים בגלל הגשם ובגלל הלילה, אבל כל היום היינו בחושך. שחור כיסה את השמיים, וכיסה לנו את הנשמה. לצערנו אנחנו חיים בעולם שבו הכל שחור, ולפעמים צריך שריפה כדי להרגיש את זה. יום אחד הכל פה יבער ואז כל משרד בממשלה יוציא את המכתב שהוא שלח להזהיר. כולם יגידו אמרנו לכם, בינתיים, ראש הממשלה מתעסק בעמונה ובאובמה, אבל בריאות אזרחי ישראל חשובה לו כרגע כקליפת השום".


השריפה פרצה הבוקר באזור המפעלים, כאשר מיכל בנזין, בו הייתה כמות מועטה של דלק (כמטר וחצי), שהיה בתהליך ריקון החל לבעור. אחד מעובדי בז"ן אמר כי מדובר ב"אחד ממיכלי הבנזין הגדולים בשטח המפעל". באירוע לא היו נפגעים. 



בשלב מסוים הושגה שליטה על האש, ולם לאחר מכן היא שוב התחדשה. טפסר אברהם תמרי מפקד חיפה אמר כי "בשלב מסוים לאור התחדשות שחלה בשריפה חזרנו לנקודת ההתחלה עם אותם מאפייני סיכון בדיוק. שוב נערכנו להגנה היקפית על המכלים השכנים תוך שימוש בתותחי מים ובכמויות אדירות של מי כיבוי. המכל שב לבעור ואנו כעת נערכים לכיבויו בשנית באמצעות תותחי קצף. ניתן בהחלט לצפות להמשך עבודה בטווח של שעות". 

בקבוצת בז"ן ובמשרד להגנת הסביבה עדיין לא יידעו לומר מה נסיבות פרוץ הדליקה במתחם בתי הזיקוק, אך משרד הגנת הסביבה הודיע כי ידווח על הממצאים הראשונים בהמשך היום. המשרד להגנת הסביבה ביצע מדידות של זיהום האוויר מחלקיקים בעקבות השריפה, בחן את נסיבות הדליקה והשפעתה על הסביבה, תוך בדיקת ההשפעה על מפעלים באזור. 

השריפה בבתי הזיקוק. "תושבי חיפה בסכנת חיים". צילום: דוברות המשטרה

 
השריפה בבתי הזיקוק. צילום: 0404



"צלצול השכמה לממשלה"

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, תקף בחריפות את הממשלה ואמר: "זה צלצול השכמה רע מאד לממשלת ישראל. אנחנו חוזרים ומתריעים ונלחמים בכל המישורים כנגד החלטת המדינה להפוך את ערי המפרץ למחסן דלקים מזהם ומסוכן. האירוע שאנו עדים לו עכשיו הוא רק דוגמא קטנה לאסון שיכול להתרחש עלינו במקרה של מתקפת טילים. ממשלת ישראל התעוררו, תושבי חיפה והקריות לא יגלו עוד סבלנות. סבלנותנו נגמרה. מדובר בחיי אדם. הוצאתי מכתבים לראש הממשלה, ולמספר שרים על מנת שיעזרו".

יעקב פרץ ראש עיריית קרית אתא מסר לתקשורת כי ״באירוע היום יש להודות לכוחות הכיבוי, המשטרה וצוותי בז״ן על פעולה אמיצה ומהירה שהצליחה לשמור על האירוע בגבולות המפעל ומנעה סיכון של חיי אדם באזורים הסמוכים. יחד עם זאת ברור לכל כי מדובר בקרבה בלתי הגיונית של מפעלים מסוכנים לריכוזי אוכלוסיה ויש לפעול להעברת המפעלים לאזור מרוחק מאוכלוסיה״.

ד"ר רויטל גולדשמיד, תושבת חיפה ופעילת סביבה: "זו פעם שנייה החודש שאני מוצאת את עצמי נוסעת במצב חירום באמצע יום עבודה להוציא את ילדיי מהמסגרות ולהרחיקם משריפה שמאיימת על חייהם. אני שואלת עד מתי יאחסנו חומרים מסוכנים במרכז אוכלוסיה צפוף בחיפה? לא מספיק האיום היומיומי של תחלואה, עכשיו גם איום ישיר על חיינו".

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הגיבה על אירוע הדליקה במיכל הדלק בבז"ן ואמרה "בתי הזיקוק מסכנים את ביטחון הציבור, הם מרעילים את האוויר, ועכשיו גם מעמידים את התושבים בסיכון של התלקחות והתפשטות השריפה. מצבור כל כך גדול של דלקים בקרבת אוכלוסייה הוא סכנה משמעותית לציבור. ממשלת ישראל לא למדה מהשריפה בכרמל, ולא למדה מהשריפה האחרונה שאת הנזקים שלה עוד לא תיקנו. אסור לחכות לאסון גדול במפרץ חיפה, הממשלה צריכה להבין שאסור שתעשייה מזהמת ומסוכנת תהיה כל כך קרובה לאוכלוסיה אזרחית נרחבת". 

מנהל הקמפיינים של גרינפיס ישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום, מסר לתקשורת כך: "הלהבות רק ממחישות את הסכנה היומיומית לה נתונים תושבי המפרץ החשופים לכמויות חריגות של מזהמים מסוכנים ומסרטנים באדיבות בתי הזיקוק. את החשבונית משלמים מאות אלפים בבריאותם וכולנו מכיסינו, באמצעות מימון מערכות יקרות שנכשלות פעם אחר פעם בפיקוח אחר הזיהום ונדרשות עכשיו לכבות את השריפה המשתוללת".