עשרות פעילים מארגוני איכות סביבה ועוד כמה עשרות סקרנים ותושבים הפגינו היום (ראשון) תחת גשם שוטף במושבה הגרמנית בחיפה, נגד מה שהם מגדירים הפצצה המתקתקת במפרץ חיפה. פצצה שלדברי אחדים מהם עלולה להביא למותם של עשרות אלפי בני אדם. "אתמול קיבלנו טעימה ראשונה למה יכול לקרות אם וכאשר", אמרה דנה תושבת חיפה שהיתה בין המפגינות. ההפגנה היום התקיימה בעקבות השריפה בבתי הזיקוק, שגרמה לעשן סמיך להיתמר מעל העיר.

אחרים כינו את מה שמוגדר כהזנחה בפינוי החומרים המסוכנים וסגירת המפעלים המזהמים כרצח איטי ומתמשך. "אתמול נדלקה נורה אדומה וזו לא הפעם הראשונה השנה שהנורה הזו נדלקת אמרו המפגינים. הם קראו לכל השרים ולראש שהממשלה לעשות משהו בנדון ומהר. הם קראו להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את גרירת הרגליים של המדינה בטיפול בפינוי מיכל האמוניה וסגירת המפעלים המזהמים.
 
מיכל הבנזין שעלה באש

זה תשעה חודשים מנהל המשרד להגנת הסביבה הליכי שימוע וחקירה נגד קבוצת בז"ן (בתי זיקוק נפט) בעקבות שורה של אירועים חריגים ותקלות שהתרחשו בתחומי מפעליה במהלך השנתיים האחרונות. עד כה לא פרסם המשרד כל ממצאים או צעדי ענישה לרבות תכני ההליכים שנמצאים בחיסיון מוחלט. כל ניסיון, גם בעקבות שריפת הענק בחוות מיכלי הדלק במתחם בתי הזיקוק בחיפה, לקבל תשובות על התקדמות ההליכים עלו בתוהו. 

 


 

במקביל, משרד מבקר המדינה ממשיך בבדיקה מקיפה של האכיפה על המפעלים במפרץ חיפה והממצאים הראשונים יפורסמו בקרוב. המבקר בוחן בין היתר את הפיקוח והאכיפה על מפעלי ומתקני התעשיות הפטרוכימיות הרבים במפרץ חיפה, את סוגיית ניגוד העניינים של גורמי אכיפה מול בכירי התעשיות ואת ביצוע המחקרים על תחלואת התושבים באזור כתוצאה מזיהום אוויר מהתעשייה. "במסגרת הביקורת אנו עוסקים גם בבדיקת הפעולות למניעת סיכונים של 'אפקט הדומינו' עקב אירוע שריפה או תאונה באחד המפעלים במפרץ", אומרים במשרד המבקר.
אבל מאפקט כזה בדיוק חוששים בחיפה. ד"ר רויטל גולדשמיד, תושבת חיפה וראש תא מגמה ירוקה באזור, אמרה כי "זו פעם שנייה החודש שאני מוצאת את עצמי נוסעת במצב חירום באמצע יום עבודה להוציא את ילדיי מהמסגרות ולהרחיקם משריפה שמאיימת על חייהם. אני שואלת עד מתי יאחסנו חומרים מסוכנים במרכז אוכלוסיה צפוף בחיפה? לא מספיק האיום היומיומי של תחלואה, עכשיו יש גם איום ישיר על חיינו. לפי תרחיש סביבה של בז"ן עצמה משנת 2008, עד 200 אלף אנשים עלולים להיפגע כתוצאה משריפה גדולה במתחם ואנחנו חוששים מאפקט דומינו בין מיכלי הדלקים כולם במקרה דומה בעתיד". 
ניצן מתן, מהוועד המנהל של מגמה ירוקה, מדגיש: "לפי התסקיר של בז"ן אין במתחם מספיק מערכות אוטמטיות לכיבוי אש או מערכות לאיתור שריפות". 
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), מתריעה. "במהלך השנה קיימתי חמישה דיונים בוועדה לביקורת המדינה בנושא התעשיות במפרץ חיפה", אמרה. "מה שעלה בברור הוא שאף אחד לא מוכן לקחת אחריות. המשרד להגנת הסביבה לא מוכן להכריז על האזור כמוכה זיהום אוויר (לפי חוק אוויר נקי) ומשרד הבריאות לא נרתם להסדרת הפעילות המסוכנת. יתרה מכך, לפני חודשיים דרשתי ממשרד הכלכלה את המלצות צוות הועדה הבין משרדית לנושא עד לסוף חודש נובמבר, נכון להיום טרם קיבלתי תשובה". 
"השימוע הסתיים בקול ענות חלושה"
*חבר מועצת העיר חיפה ויו"ר סיעת הירוקים בעיר, אביהו האן, מאשים את הנהלת המשרד להגנת הסביבה וטוען כי "חוסר התפקוד של הממונה במשרד הגנת הסביבה על מפעל בז"ן עקב ניגוד עיניינים יוצר מצב אבסורדי שבו הגורם הממשלתי הבכיר לא יכול להפעיל את העוצמה האכיפתית הנדרשת מול המפעל המזהם ביותר באיזור חיפה. לדבריו, "השימוע שהופעל נגד בז"ן לפני יותר מחודש התחיל בתרועה רמה והסתיים בכל ענות חלושה. המשרד להגנת הסביבה הוא זה שנותן את ידו להרחבת בז"ן והשאלות הן רבות. המפרץ בוער ולממשלת ישראל לא בוער כלום. אנו רואים פרומו למציאות מסוכנת ביותר שתגיע במלחמת הטילים הבאה מול חיזבאללה וסוריה". האן מוסיף כי "במסגרת הערר שלנו כנגד הרחבת בז"ן הצגנו את העיקרון שיש להכין תכנית אב לצמצום מהותי של הפעילות במפעל ובוודאי לא בהרחבתה".
תכנית הרחבת בתי הזיקוק הוקפאה לאחרונה ואמורה לחזור לדיון שני במועצה הארצית לתכנון ובנייה בקרוב, זאת בעקבות לחץ שהפעילו ארגוני סביבה כמו "אדם טבע ודין" ו"מגמה ירוקה" על השר הממונה על מינהל התכנון, משה כחלון, ובכפוף לחוות דעת של משרד היועץ המשפטי לממשלה. המשרד להגנת הסביבה, שמצדד בבקשת בז"ן להרחבת הבינוי והפעילות במפעליה ב-20% בטענה כי הדבר "לא יביא לעליית הזיהום שישמר ברמתו" יצא מגדרו במהלך האירוע כדי להפגין שליטה במצב. השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, הנחה על פתיחת חדר מצב ומנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, והצוות הבכיר יצאו בעצמם לחפ"ק משותף עם כב"ה והמשטרה בחיפה.
"המשרד הפעיל את כל אמצעי הניטור שברשותו, על מנת לוודא שרמות זיהום האוויר המגיעות לאוכלוסייה לא מסכנות אותה. ניידות ניטור אוויר הצביעו על כך שריכוזי הזיהום לא עלו בצורה משמעותית זאת, בעיקר בשל התנאים המטאורולוגיים והגשם", הרגיעו אנשי המשרד. 
אבל באותה שעה ממש התגברה האש במתחם והשתנו גם תנאי מזג האוויר כשאיגוד ערים מפרץ חיפה, האמור על ניטור האוויר בזמן אמת, הודיע על הרחבת אזור ההתראה: "בעקבות שינוי בכיוון הרוחות המלצות האיגוד חלות גם על קרית אתא, קרית ביאליק ורכסים, בנוסף לקרית חיים וקרית מוצקין וכל באי אזור צומת הקריות (הצ'ק פוסט) שלא לשהות בחוץ ולסגור חלונות בבתים וברכבים". עם זאת, מדיווחי האיגוד עלה כי בזמן האירוע לא עברה הזיהום את התקן המסוכן לבריאות הציבור. 
תביעות מראש הממשלה להתערב
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", פנה במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתביעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועים במפרץ חיפה. "השריפה העזה מצטרפת לשרשרת של תקלות ומחדלים שפקדו את תושבי מפרץ חיפה בעשור האחרון כתוצאה מפעילות בז"ן", אמר. "לא ניתן להמתין לעוד בדיקה ולעוד שימוע - על ראש הממשלה להורות על הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את שורת המחדלים שהובילה לכך שחצי מיליון איש חיים בסמיכות לתעשייה שמסכנת את בריאותם ואת ביטחונם". 

במכתבו לנתניהו מציין עו"ד ברכה כי "מתחם בז"ן מהווה כיום מוקד למפגעים רבים וחמורים החושפים את תושבי אזור מפרץ חיפה לסכנות בריאותיות ופוגעים משמעותית באיכות חייהם. במהלך השנים, המפעלים במתחם בז"ן התאפיינו בליקויים רבים ולמרות כל אלו, המשיכו בשנים האחרונות מוסדות התכנון לקדם בנמרצות את הרחבת המפעלים במתכונת "צ'ק פתוח" שמאפשר להמשיך להקים ולהרחיב את התעשייה המזהמת ללא פיקוח וללא תכנון ועל חשבון בריאות תושבי מפרץ חיפה". 
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שיארח ביום שלישי את ראש הממשלה בהיכל הספורט בשכונת רוממה באירוע הוקרה לשירותי הכבאות וההצלה, אירוע שצפוי לגרור הפגנות תושבים בשל הדליקה, שיגר מכתב בהול לנתניהו, בדרישה ממנו להפעיל את כל כובד משקלו לעצירת תכנית הרחבת בתי הזיקוק בחיפה. יהב קובע במכתבו כי "האירוע לו אנחנו עדים הוא רק רמז קטן לאסון נורא שיכול להתרגש עלינו. אני פונה אליך כדי להדוף כל ניסיון להרחיב את בתי הזיקוק ולסלק את מיכל האמוניה מהאזור". 
התושבים לא מחכים לחקירה
חקירת נסיבות האירוע טרם הושלמה, אבל תושבי חיפה ופעילי ארגוני הסביבה בעיר לא המתינו וכבר הפגינו נגד מה שהם מכנים "הפקרת הממשלה את התושבים באזור". ביוזמת התא הקהילתי של "מגמה ירוקה" בעיר התאספו הערב פעילים ותושבים במושבה הגרמנית ומנכ"ל מגמה ירוקה, מור גלבוע, מסר: "התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה, ובראשה בתי הזיקוק, הם פצצה מתקתקת. אנחנו לא זקוקים לנס חנוכה, אנחנו זקוקים למנהיגות אחראית שתרחיק את המפעלים המזהמים מריכוזי אוכלוסייה כל כך צפופים". 
לדבריו, "הסיפור העצוב של התעשייה שמזהמת, כבר עשורים רבים, את אזור חיפה והקריות הוא סיפור עגום של מנהיגות כושלת שנכנעת ללחצים בלתי פוסקים של משפחת עופר ובעלי הון אחרים שמבקשים להרחיב את פעילותם העסקית למטרות ייצוא על חשבון חייהם של אלפי אזרחים שמתים וחולים כל שנה מזיהום האויר שמשתולל באזור* אולי עכשיו תבין סוף סוף ממשלת נתניהו שהגיע הזמן לעצור את כל התכניות להרחבת בתי הזיקוק והתעשייה המזהמת באזור ולקדם תכנית חירום לאומית לצמצום משמעותי של התעשיה המסוכנת לרווחתם וביטחונם של מאות אלפי האזרחים שנפגעים ממנה".
מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "מדובר במכל אחד של כ-12 אלף קו"ב כאשר פחות מ-10% נמצאים במיכל.אין נפגעים והכוחות כיבוי רבים עוסקים במניעת התפשטות האש לסביבה. המיכל לא נמצא בקרבת מתקני הייצור".